Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek pojazdów użytkowych – 04.2022

infobus
13.05.2022 10:30
0 Komentarzy

W kwietniu 2022r. zarejestrowano 2 752 pojazdy użytkowe pow. 3,5t, tj. mniej niż przed rokiem (-15,1%) i prawie tyle samo (-0,1%) co w marcu br.

Ostatni miesiąc samochody ciężarowe zakończyły z 15,8% spadkiem. Z kolei rynek autobusów zwiększył się  o 13% r/r i był to kolejny miesiąc ze wzrostem – już trzeci, poza lutym (-28,1%), od początku br. Z kolei od początku 2022 roku przybyło 10 293 szt.  nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. co oznacza spadek (-6,6%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było mniej o 7,1% (9 882 szt.) niż w tym samym okresie 2021 r. a grupa autobusów zwiększyła się w tym czasie o +7% (do 411 szt.).

Nowe autobusy

Rynek autobusów osiągnął w kwietniu 2022 r. 87 rejestracji (+13% r/r). To poziom wyższy (+10 szt.) od wyniku z kwietnia ub.r. kiedy zarejestrowano 77 szt. i niższy niż w marcu br. o -36%. Liczba zarejestrowanych w ostatnim miesiącu autobusów jest wyraźnie niższa od średniej dla analogicznego miesiąca z ostatnio najlepszych lat 2017-2019 ( 250 szt.). Jeszcze mniej przybyło w kwietniu 2021 i 2020 roku odpowiednio 77 i 64 szt. Wolumen w tej kategorii pozostaje stosunkowo niski.

W grupie autobusów po 4 miesiącach nieprzerwanego spadku w końcówce 2021 i negatywnym trendzie całego ub. roku (-8,7%), styczeń przyniósł lekkie odbicie +14%, w lutym znowu był negatywny -28%, w marcu i kwietniu ze względu na bardzo niską bazę (100 szt. i 77 szt.) się odbił.

 W segmencie autobusów najcięższych od 16 t wyróżniliśmy w ostatnim miesiącu 40 szt. wobec 37 szt. w kwietniu 2021r. i 83 szt. w marcu br.. Wzrost  r/r w tej grupie wyniósł  +8,1% i  do poprzedniego miesiąca spadek -51,8%. Najsilniej wypada tu w ostatnim miesiącu MAN i SOLARIS po 13 każda z marek, dalej MERCEDEZ-BENZ (9 szt.) i VOLVO 3 szt.

W ogólnym rankingu marek w kwietniu  2022r. przewodził MERCEDES- BENZ (39 szt.; +51%), drugi SOLARIS po rejestracji 13 szt., trzeci za nim MAN po rejestracji  11 szt.

Od początku 2022 roku przybyło 411 autobusów o dmc pow. 3,5t, więcej o 7% niż w analogicznym czasie w 2021r.

W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce ma MERCEDES-BENZ, który wydał 131 autobusów (-19%). Druga jest marka SOLARIS – (108 szt. +90%). Trzeci MAN  z rejestracją 90 szt. i wzrostem o 400% w skali roku. Dalej VOLVO 31 szt. a ISUZU po wydaniu 14 szt. zajmuje piątą pozycję.

W grupie pojazdów najcięższych od 16t. w 2022r. przybyły 244  autobusy, podczas gdy rok wcześniej było ich 144. Najmocniej w tej grupie są reprezentowane marki: SOLARIS (108 szt.), MAN(52 szt.) i VOLVO  (31 szt.).

Nowe samochody ciężarowe

Od początku 2022 r. zarejestrowano 9 882 samochody ciężarowe pow. 3,5t. Spadek wyniósł  7,1%. W całej grupie znalazło się 7 455 ciągników i ich liczebność zmniejszyła się porównaniu z poziomem w 2021r. o 854 szt. (-10,3%). Wśród nich na czele niezachwianie jest DAF z liczbą 1 981 rejestracji (-19%). Zmniejszył udział w rynku ( -3 pkt. proc.) do 26%. Za nim MERCEDES- BENZ po (1 475 szt. +29%) znacznie  powiększyło udział o 6 pkt. proc. do 20% rynku. Tuż za nim na trzecim miejscu  jest VOLVO rejestracji 1 472 szt. (+5%; 20% udz.) zyskał 2,9 pkt. proc. udziału. Na czwartym  MAN z udziałem ponad 14% – (1 036; +14%)  i następna SCANIA z niespełna 11% udziałem (801; -49%). Później Renault (5% udz.), Iveco, które przekracza 2% i podobnie Ford Trucks (ponad 2% udz.), którego od poprzednika dzieli teraz tylko 5 szt.

W tym samym czasie br. wydano 2 424 kompletnych lub skompletowanych podwozi (+4,4%; +102 szt.). Wśród nich liderem został MAN (478 szt. 20% udz.) i vice liderem IVECO (439 szt.; 18% udz.). Na trzeciej pozycji MERCEDES-BENZ (415 szt. i 17% udz.). Dwie kolejne marki  to czwarte VOLVO (310) a na piątej jest DAF (278)

W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t od początku 2022r. najwięcej pojazdów wydał DAF (2 259; -19%). Drugi był MERCEDES-BENZ( (1 890; +19%) i wyprzedza markę VOLVO (1 772; +9%). MAN jest czwarty (1 514 szt. +1%). Piąta SCANIA (-44%) po wydaniu 1 065 szt. Leader DAF w 2022 r. ma prawie 23% udziału w rynku tracąc o 3,3 pkt proc. z ubiegłego roku. MERCEDES-BENZ miał  19%, zyskał 4 pkt. proc. Marka VOLVO niespełna 18% udziału zyskała 2,7 pkt proc.  MAN miał  14% udział w rynku i zyskał 1,2 pkt. proc.  SCANIA straciła 7,1 pkt. proc. w skali roku. Pierwsza piątka skupiła do tej pory w 2022r. ponad 86% rynku  a 88%  rok temu.

Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16t; które stanowią ponad 93% rynku samochodów ciężarowych, od początku 2022 w ogólnym rankingu – pierwszy jest DAF (2 218 szt.; 24% udz.) po spadku o 20 %. Na drugim miejscu MERCEDES-BENZ (1 790 szt.; 19% udz.) , wzrost o 25% a trzecie VOLVO (1 763 szt.; +9% i 19% udz.). Tuż za podium  MAN (1 429 szt.; +7%; 16% udz.). Pierwszą piątkę zamknęła SCANIA (1 065 szt.; -44% i 12% udz.). Marki w drugiej piątce są bardzo zróżnicowane RENAULT (487),  IVECO (214), a dalej FORD TRUCKS (174).

Ostatnie wydarzenia wprowadziły olbrzymią skalę niepewności jutra i nie ma jasnej odpowiedzi jak będzie się kształtować sytuacja na rynku nowych pojazdów ciężarowych w dalszej części roku. Możemy spodziewać się dalszych spadków r/r zwłaszcza w miesiącach, w których w ubiegłym rekordowym całym roku (32,7 tys. szt.) odnotowano wyjątkowo wysokie rezultaty rejestracji (luty, marzec i kwiecień już mamy za sobą, przed nami  lipiec, listopad i grudzień). Rynek samochodów ciężarowych dotychczas nieco lepiej sobie radził z zakłóceniami dostaw półprzewodników niż inne kategorie pojazdów ale po wybuchu wojny za wschodnią granicą sytuacja została zakłócona dodatkowo brakami komponentów z Ukrainy. Potrzebny jest czas na dostosowanie się do nowych warunków. Z drugiej strony branża transportowa zmaga się z odpływem ukraińskich kierowców, którzy wrócili do kraju. W kwietniu br. ( według GUS) ogólny klimat koniunktury w większości badanych obszarów gospodarki był na poziomie wyższym niż w marcu jednak w większości nadal ujemnym. Oceny w transporcie i gospodarce magazynowej ukształtowały się na poziomie -5,8 pkt wobec -15,2 w marcu i -0,8 w kwietniu ub.r. przy średniej długookresowej -0,4. Funkcjonowanie w tej sekcji rzutuje na kształtowanie się popytu w grupie samochodów ciężarowych.

Nowe samochody dostawcze

W grupie samochodów dostawczych do 3,5t w kwietniu 2022 r. według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, przybyło 4 881 nowo zarejestrowanych pojazdów, ze znacznym spadkiem  o 29,4% (-2 029 szt.) r/r. W porównaniu z rezultatem z marca br. rynek samochodów dostawczych był też mniejszy (-1 259 szt. -20,5%m/m).  Na rynku samochodów dostawczych ostatni miesiąc był trochę ponad rezultatem z kwietnia 2017 ( 4866 szt.) ale dużo poniżej kwietnia ub.r. kiedy zarejestrowano 6 910 szt. a także kwietnia 2018r i 2019r kiedy zarejestrowano odpowiednio : 5 362 szt. i 5 910 szt.

W kwietniu 2022 r. w rankingu samochodów dostawczych leaderem było Renault z wynikiem 1146 szt. (-6,9% r/r). Pierwsza marka w rankingu zgarnęła w ostatnim miesiącu 23,5% rynku i zyskała 5,7 pkt. proc.  Drugie było Iveco z wynikiem 715 szt. (+18,8% r/r). Na ostatnim miejscu podium – Fiat zarejestrował 612 szt. (-34,6%), wyprzedził markę Ford (540 szt. -38%). Toyota (423 szt.; -5,6%) była piąta i za nią Opel (364 szt.; +33,8%), Mercedes-Benz siódmy z wynikiem 339 szt. i stratą 39,1% r/r.

W ogólnym rankingu modeli, w kwietniu 2022r.  miejsce lidera podobnie jak rok wcześniej przypadło Renault  Master 785 szt.. Zarejestrował 20,9% r/r mniej osiągając 16% rynku wyprzedzając następne modele – drugie Iveco Daily 715 szt. po wzroście  o 18,8%. Trzeci – z dużym dystansem – Mercedes-Benz Sprinter 274 szt. i 39,9% spadek. W ostatnim miesiącu czwarty był Opel Movano (224 szt. +56,6%). Piąty Fiat Ducato (218 szt. -63,5%). Drugą piątkę otworzył Renault Trafic (203 szt.; +18,7%). Za nim Fiat Doblo  (179; -15,6%). Pierwsze pięć modeli zajęło 45,4% rynku podczas gdy rok wcześniej miały one 40,4%.

Używane użytkowe

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy, w kwietniu 2022 r. zarejestrowano 2 236 szt. przy 24,8% spadku.

W ostatnim miesiącu br. w całej grupie wyróżniliśmy 1 950 szt. samochodów ciężarowych (-31,6% r/r; -18,2% m/m) i 286 autobusów (+128,8% r/r; -5,6% m/m).

Od początku 2022r. sprowadzono 10 010 szt. używanych pojazdów użytkowych (-19,5%; -2 419 szt.), w tej liczbie znalazło się 8 956 samochodów ciężarowych (-24,0%; -2 830 szt.) i 1 054 autobusy (+66,9%; +411 szt.). Wszystkich sprowadzonych używanych pojazdów użytkowych pow. 3,5t było o 2,7% mniej niż zarejestrowano w tym czasie nowych.

Komentarze