Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek nowych autobusów – 08.2023. Sprzedażowy boom

infobus
29.09.2023 15:08
0 Komentarzy

W sierpniu 2023 r. w Polsce zarejestrowano aż 195 fabrycznie nowych autobusów, czyli o 123 sztuki więcej niż przed rokiem (+170,8% r/r) i więcej niż w lipcu br. (+45 szt./+30% m/m).

To kontynuacja dobrej passy na polskim rynku. Tym samym skumulowany rezultat za 8 miesięcy  2023 r. wynosi obecnie 1075 rejestracji nowych autobusów (+325 szt. / +43,3% r/r), co oznacza mocne wyjście rynku „na plus”.

Rynkowe  podsumowanie

Analizę sprzedaży zaczynamy od porównania – po I kwartale br. poziom sprzedaży znajdował się jeszcze „na minusie” i odnotowaliśmy wówczas 295 rejestracji (-24 szt. / -7,5% r/r). Pierwsze sygnały powrotu koniunktury przyniósł luty, marzec je utrwalił, natomiast kwiecień, maj, czerwiec i lipiec to już pełne przyspieszenie i wyjście rynku mocno ponad zeszłoroczny wynik. Patrząc na najnowsze dane, to przede wszystkim cieszy powrót koniunktury wśród autobusów turystycznych i międzymiastowych, które najmocniej ucierpiały podczas pandemii. To potwierdza wcześniejsze informacje od sprzedawców o pełnej liście zamówień autokarów na ten rok i pełnym obłożeniu fabryk. Dlatego jesteśmy pełni optymizmu jeżeli chodzi o rozwój sytuacji na rynku i spodziewamy się, że do końca roku autobusy nie odnotują już skumulowanego spadku i będą cały czas piąć się w górę.

Tym samym można powiedzieć, że po I kwartale br. chwiejna, kryzysowa  koniunktura opuściła na dobre autobusowy rynek w Polsce. Mocno pofalowana krzywa sprzedaży z roku 2022, z licznymi wzlotami i upadkami, pokazuje jak długą i trudną drogę musiał przebyć autobusy, aby po bardzo trudnych dwóch latach wyjść na prostą. Natomiast warto zauważyć, że do „normalnych” wyników z lat 2018-2019 jest jeszcze daleko. Robimy kolejne kroki w tym kierunku, ale ten cel jest jeszcze przed nami.

W sierpniu 2023 r. w Polsce zarejestrowano aż 195 fabrycznie nowych autobusów, czyli o 123 sztuki więcej niż przed rokiem (+170,8% r/r).

Autobusowy sierpień

Ósmy miesiąc 2023 roku przyniósł autobusowemu rynkowi wysoki poziom sprzedaży na poziomie 195 sztuk, który był wyższy od zeszłorocznego (+123 szt. / +170,8% r/r). To potwierdza wcześniejsze zapowiedzi, że w tym roku czeka nas w końcu odbicie i lepszy wynik niż w poprzednich dwóch latach. Sierpniowe wyniki z poprzednich lat: 72 szt. w 2022 r.; 143 szt. w 2021 r.; 68 szt. w 2020 r., 163 szt. w 2019 r. i 225 szt. w 2018 r. pokazują, że jesteśmy na dobrej drodze i aktualne wyniki wyglądają już porównywalnie z przedpandemicznymi latami 2018-2019.  To bardzo nas cieszy i daje nadzieje na powrót sprzedaży na poziomie 200-300 sztuk miesięcznie w skali całego roku.

Patrząc na ostatni miesiąc przez pryzmat segmentów funkcjonalnych wyłania się nam następujący obraz rynku:

  • segment MINI po bardzo słabym styczniu, kiedy zarejestrowano tylko 22 pojazdy, w lutym odnotował lekki wzrost do poziomu 36 szt. (+5 szt. / +16,1,% r/r), który w marcu przeszedł w gwałtowne przyspieszenie do 63 szt. (+16 szt. / +34% r/r), które niestety zatrzymało się w kwietniu: 31 szt. (-11 szt. / -26,2% r/r.). Następnie poziom ten utrzymał się w maju: 34 szt. (-1 szt. / -2,9% r/r), aby radykalnie wzrosnąć w czerwcu do 50 szt. (+6 szt. / +13,6% r/r), w lipcu do 57 szt. (+34 szt. / +147,8% r/r), a w sierpniu aż do 75 szt. (+40 szt;+114,3% r/r). W efekcie skumulowany MINI wynik od początku roku wynosi aktualnie 368 szt., czyli o 80 szt. więcej niż rok wcześniej (+27,8% r/r), tym samym MINI kategoria wraca do formy i jeżeli utrzyma to tempo ma szanse na koniec roku powrócić do roli strategicznego segmentu w Polsce. Najczęściej kupowanym minibusem po 8. miesiącach br. był model Mercedes-Benz Sprinter (286).
  • kategoria miejska po trudnej zimie i zaledwie 34 rejestracjach (-28 szt. / -45,2% r/r) w styczniu oraz 34 rejestracjach w lutym (-15 szt. / -30,6% r/r), w marcu weszła w końcu na wyższe obroty ze sprzedażą 62 szt. (-19 szt. / -23,5% r/r). Przełamanie negatywnego trendu przyszło w kwietniu, kiedy zanotowaliśmy 57 rejestracji (+18 szt. / +46,2%), z potwierdzeniem hossy w maju z wynikiem 63 szt. (+20 szt. / +46,5% r/r); w czerwcu: 65 szt. (+7 szt. / +12,1% r/r), w lipcu: 79 szt. (+40 szt. / +102,6% r/r), a przede wszystkim w sierpniu: 71 szt. (+47 szt. / +195,8% r/r.) W efekcie skumulowany wynik 465 szt. (+70 szt.+17,7% r/r)  mocno wyprzedził rezultat z 2022 roku. Naszym zdaniem ta strategiczna dla rynku kategoria z miesiąca na miesiąc będzie zwiększać obroty i osiągnie dwucyfrowy „plus” na koniec roku. Najczęściej kupowanym autobusem miejskim po 8. miesiącach br. był Mercedes-Benz Conecto G (75).
  • autobusy międzymiastowe zaliczyły w styczniu jedną rejestrację, w lutym 8 szt., w marcu 3 szt., w kwietniu aż 12 szt., w maju 4 szt. , w czerwcu 6 szt., w lipcu ponownie 3 szt. a w sierpniu  4 szt. Razem daje to wynik 41 szt. Nie jest to być może imponujący wolumen, ale dla tego segmentu rynku to najlepszy rezultat w przeciągu ostatnich kilku lat. O skali tego wydarzenia świadczy fakt, że w całym 2022 r. w Polsce sprzedano zaledwie 33 szt. tego typu pojazdów, a w 2021 – 20 szt. Dlatego już teraz możemy mówić o historycznym wyniku, natomiast pamiętajmy, że cały czas operujemy na bardzo niskim poziomie sprzedaży. Co ciekawe, jest szansa, aby ta sytuacja uległa zmianie. Na plus. W tym roku Centrum Unijnych Projektów Transportowych ogłosiło konkurs z budżetem 1,6 mld zł za które chce sfinansować z KPO zakup 1 738 pojazdów do komunikacji pozamiejskiej. Takiego wsparcia w tej kategorii jeszcze nigdy nie było, więc rzeczywiście moment jest przełomowy, natomiast rynek realnie odczuje to wsparcie za dwa, trzy lata. Będziemy to monitorować. Wracając do statystyk – skumulowany międzymiastowy wynik „wykręciła” prawie wyłącznie jednak marka, realizując dostawy z dofinansowaniem z rządowego programu Polski Ład. Najczęściej kupowanym autobusem międzymiastowym po 8. miesiącach był Iveco Crossway 10,8 (17).
  • autokary to największa tegoroczna zmiana „na plus”. Aż chciałoby się w powiedzieć „w końcu”! Po delikatnie mówiąc kiepskim styczniu, kiedy w Polsce zakupiono dwa nowe autobusy turystyczne, luty przyniósł poziom 9 pojazdów (+8 szt. / +800% r/r), marzec 13 szt., kwiecień 35 szt., maj aż 44 szt. (+39 szt. / +780% r/r), czerwiec 29 autokarów (+25 szt. / +625% r/r). Tę hossę zakończył lipiec z wynikiem 11 szt. (-4 szt. / 26,7% r/r), ale już w sierpniu mieliśmy ponowny wzrost do 43 szt  (+33szt. (+330% r/r). Tym samym rynek osiągnął pułap 185 szt. Dla porównania – rok temu był to poziom 46 szt. Tak wysokiej liczby rejestracji nie widzieliśmy tutaj przynajmniej przez dwa ostatnie lata. Dlatego można powiedzieć, że jest to kluczowe wydarzenie dla tej kategorii i całego rynku. Nowe otwarcie to także  … nowe problemy. Osłabione kryzysem fabryki już osiągnęły swoje limity produkcyjne i na rynku zaczęły się tworzyć kolejki po nowe autokary, w myśl starego przysłowia – „z deszczu pod rynnę”. To też spowoduje, że boom na turystycznym rynku nie tylko rozłoży się w czasie, ale też obejmie większą liczbę marek. Najczęściej kupowanym autokarem po 8. miesiącach został model Mercedes-Benz Tourismo L (35).
  • autobusy szkolne. To po autobusach międzymiastowych kolejny niszowy segment. W tym roku może się to zmienić dzięki mazowieckiemu dofinansowaniu do zakupu nowych ”gimbusów”. To pierwszy taki projekt w Polsce, natomiast jego realizacja się opóźnia i zdaje się, że na realny wpływ tego narzędzia na rynek będziemy musieli poczekać do 2024 roku. W okresie styczeń-sierpień br. odnotowaliśmy tutaj sprzedaż … trzech „gimbusów” (czyli o dwa mniej niż rok wcześniej), w tym dwóch w wersji elektrycznej. Zostały one zakupione z dofinansowaniem NFOŚiGW w ramach centralnego programu Kangur, który niestety w tym roku kończy swoją działalność.

Podsumowując – osiem miesięcy br. dały nam stosunkowo wysoki poziom sprzedaży: 1075 szt. (dla porównania w 2022 roku był to poziom 750 szt.;  963 szt. w 2021 r.; 927 szt. w 2020 r.; 1814 szt. w 2019 r. i 1826 szt. w 2018 r.  Rezultat ten zawdzięczamy turystycznemu odbiciu, międzymiastowemu wzrostowi, ale przede wszystkim dostawom miejskich pojazdów i powrotowi do gry minibusów. Mamy nadzieję, że te dwa ostatnie segmenty jeszcze przyspieszą w II połowie roku. Pamiętajmy, że minimalny cel na rok 2023 to przełamać barierę spadku i przynajmniej powtórzyć wynik z 2021 r., czyli 1362 szt. Naszym zdaniem – po ośmiu miesiącach to zadanie jest już praktycznie zrealizowane. Kolejny cel to pobić wynik z 2020 r., czyli poziom 1495 szt. On też wydaje się  być w zasięgu – przy oczywiście zachowaniu obecnej dynamiki

W sierpniu 2023 r. w Polsce zarejestrowano aż 195 fabrycznie nowych autobusów, czyli o 123 sztuki więcej niż przed rokiem (+170,8% r/r).

Zielone miasta

Przy okazji analizy danych Centralnej Ewidencji Pojazdów przygotowanych przez PZPM i JMK, o kategorii autobusów miejskich warto podkreślić, że coraz więcej w Polsce rejestruje się pojazdów z napędami alternatywnymi dla całego rynku autobusów. W ciągu 8. miesięcy było ich 280 szt., w tym:

  • 270 szt. autobusów miejskich.
  • 7 szt. minibusów, 
  • 2 szt. autobusy szkolne.
  • 1 autobus międzymiastowy

To pokazuje, że takie ekologiczne rozwiązania są na razie domeną miejskich operatorów – głównie dzięki unijnym funduszom i antysmogowym strategiom miast, dlatego tylko w tej kategorii sprawdzamy, jak wyglądała struktura napędowa po ośmiu miesiącach br.:

  • 195 szt. z klasycznym napędem diesla z udziałem 41,9% (dla porównania dla całego roku 2022 był to poziom 57,3%, a  dla roku 2021 – 36,2%;
  • 156 szt. z napędem elektrycznym z udziałem 33,5% (dla porównania dla całego roku 2022 był to udział 23,5% / dla roku 2021 – 36,3%);
  • 57 szt. z napędem gazowym (LNG/CNG) z udziałem 12,3% (dla porównania dla całego roku 2022 był to udział 12,1%, a dla roku 2021 – 25,6%).
  • 57 szt. z napędem hybrydowym z udziałem 12,3% (dla porównania dla całego roku 2022 był to poziom 7,1%, a dla roku 2021 – 1,9%.

Pod kątem miast, które najbardziej inwestują w zero i niskoemisyjne autobusy, to w 2023 r. na pierwszym miejscu mamy Warszawę, która kończy już odbiory gazowych Autosanów. W zeszłym roku przybyło ich do stolicy 31 szt. Teraz mamy 55 szt., czyli do końca kontraktu pozostało tylko 4 szt. W całym 2022 r. ekologiczny peleton ciągnęła także stolica (40 gazowców), a potem Gdynia z pierwszymi w Polsce elektrycznymi Mercedesami (26).

Jak pokazują „zielone” dane, liczba zarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie w szybkim tempie – przede wszystkim dzięki unijnemu dofinansowywaniu. W kwietniu br. ruszyła III edycja programu „Zielony Transport Publiczny” prowadzona przez NFOŚiGW. W podstawowej wersji ma ona budżet o połowę mniejszy niż edycje 2021 i 2022, ale jeżeli Polska otrzyma fundusze z KPO wzrośnie on przynajmniej czterokrotnie. W ramach jego pierwszej edycji ma zostać zakupionych 217 zielonych pojazdów, w tym:

  • 146 szt. autobusów elektrycznych
  • 71 szt. autobusów wodorowych

Natomiast w II edycji:

  • 340 szt. autobusów elektrycznych
  • 48 szt. autobusów wodorowych

Z kolei w 2024 r. oczekujemy, że rynek autobusów wesprą unijne granty z nowej perspektywy finansowej Programów Regionalnych, FEniKS i POPW. Biorąc pod uwagę najnowsze wytyczne Parlamentu Europejskiego, mówiące, że od 2030 roku wszystkie nowe autobusy miejskie mają być zeroemisyjne, to mamy jeszcze sporo do zrobienia.

W sierpniu 2023 r. w Polsce zarejestrowano aż 195 fabrycznie nowych autobusów, czyli o 123 sztuki więcej niż przed rokiem (+170,8% r/r).

Lista rankingowa marek

Wracamy do całościowej analizy autobusowego rynku i rankingu marek po 8. miesiącach 2023 roku. Liderem jest cały czas marka Mercedes-Benz, która w kwietniu, maju, czerwcu i w lipcu odrobiła wcześniejsze spadki sprzedaży. Już dawno nie wiedzieliśmy tak dobrej passy ze strony Mercedesa w naszym rynku. Osiągnięty świetny wynik 457 szt. (+211 szt. / +85,8% r/r) jest jednym z najlepszych od czasów pandemii. Zdecydowanie najkorzystniejsza sytuacja dla Mercedesa panuje w kategorii MINI (poniżej 8 ton DMC), gdzie zarejestrowano 286 pojazdów z trójramienną gwiazdą. Ta kategoria plus autobusy miejskie (103) i turystyczne (66) przede wszystkim pozwoliły marce uzyskać udział na poziomie aż 42,5%, co oznacza wzrost o 9,7 pkt proc. (dla porównania – w całym 2022 r. było to 34,2%);

Wice-liderem po 8. miesiącach został tradycyjnie Solaris, ale teraz od Mercedesa dzieli go przepaść. Producent z Bolechowa zamknął ten okres wynikiem 183 rejestracji (-4 szt. / -2,1% r/r). W efekcie udział marki w rynku spadł do poziomu 17% (dla porównania – w całym 2022 r. było to 21,1%), czyli o 7,9 pkt proc. mniej niż przed rokiem. Solaris jest specjalistą w kategorii miejskiej, gdzie dostarcza tylko pojazdy o masie powyżej 8t DMC. Dlatego w gabarytowym ujęciu – bez kategorii MINI (poniżej 8t DMC) – firma po sierpniu „o włos” wyprzedziła Mercedesa (171 szt. / 24,2% udziału) z wynikiem 183 szt. i 25,9% udziału.

Trzecia pozycja na polskim rynku to niespodzianka i mocny awans Iveco, które w rankingu wyprzedziło MAN dzięki dostawom w praktycznie wszystkich kategoriach funkcjonalnych – od MINI (46) przez autobusy miejskie (7), międzymiastowe (27) po turystyczne (17). W efekcie marka zebrała 110 rejestracji, co oznacza wzrost o 75 szt. (+214,3% r/r) i zwiększenie udziałów w rynku o 5,6 punktów procentowych do poziomu 10,2% (dla porównania – w całym 2022 r. było to 6,8%).

Polska produkcja

Od początku br. zanotowaliśmy sprzedaż 338 pojazdów „made in Poland”, co daje 31,4% udziału – czyli mniej niż po lipcu (33,3%), ale więcej niż po czerwcu (30,7%). Wraz z powrotem do lepszej kondycji pojazdów miejskich (głównie produkowanych w naszym kraju), ten wskaźnik powinien powrócić do wyniku z 2022 r., kiedy wynosił aż 48%. Aktualny rezultat to  efekt zwiększonej sprzedaży autobusów międzymiastowych i turystycznych, które są produkowane głównie poza Polską.

Pamiętajmy też, że w kategorii MINI prężnie działają polskie firmy zabudowujące, takie jak: Mercus, Auto-Cuby, Bus-Center, Warmiaki, CMS Auto, BusFactory, Polster, MMI, Carpol, Eurobus, Bus Perfect, PC Invest, Automet, SprintCar czy Acbus i inni. Po ich dodaniu, wskaźnik krajowego pochodzenia rejestrowanych autobusów to ponad 2/3. To oznacza, że na każde 10 sprzedawanych w Polsce autobusów blisko 7 jest też produkowanych lub zabudowywanych w naszym kraju. Porównując to z rynkiem pojazdów osobowych czy ciężarowych to świetny wynik, z którego możemy być dumni.

W sierpniu 2023 r. w Polsce zarejestrowano aż 195 fabrycznie nowych autobusów, czyli o 123 sztuki więcej niż przed rokiem (+170,8% r/r).

STATYSTYCZNA OFERTA

Przedstawiona analiza to tylko fragment autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy do zamawiania poszerzonych opracowań na temat całego transportowego rynku w Polsce. W artykule powyżej wykorzystano dane z raportu o przetargach na zakup nowych autobusów miejskich, który kosztuje u nas 200 PLN netto miesięcznie i jest aktualizowany on-line. To nie wszystko.

Na rok 2022 przygotowaliśmy szeroki zbiór transportowych opracowań, w tym m.in.:

  • comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce; kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;
  • analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;
  • analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;
  • analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.
  • wykonujemy również transportowe opracowania pod konkretne potrzeby.

Jesteś zainteresowany? Napisz na [email protected] lub zadzwoń 506 03 71 71, a otrzymasz szczegółową wycenę swojego projektu. Do usłyszenia!

Komentarze