Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek nowych autobusów – 04.2024. Minibusowe przyspieszenie Forda

infobus
24.05.2024 15:07
0 Komentarzy

W kwietniu 2024 r. w Polsce zarejestrowano 212 fabrycznie nowych autobusów, czyli o 76 sztuk więcej niż przed rokiem (+55,9% r/r).

To także suma wyższa niż w marcu, kiedy autobusowa sprzedaż osiągnęła poziom 181 szt. (+31 szt. / 17,1% m/m). Rosnąca sprzedaż to dobry prognostyk na przyszłość, natomiast trzeba sobie zdawać sprawę, że kwietniowe przyspieszenie jest zasługą głównie minibusów i marki Ford. Podobnie jest ze skumulowanym wynikiem za cztery miesiące, kiedy zarejestrowano łącznie 710 szt. (+279 szt. / +64,7% r/r). Na ten rezultat miał wpływ przede wszystkim gigantycznym wzrost w kategorii minibusów (+230 szt./+151,3% r/r), przy spadku w autobusach miejskich (-38 szt. / -20,3% r/r. To tez oznacza mniejsza wartość sprzedanych pojazdów, a przede wszystkim wzrost rejestracji nowych autobusów produkowanych poza granicami naszego kraju.

Spis treści:

  • Ile w kwietniu zostało zarejestrowanych nowych autobusów w Polsce?
  • Jakie nowe autobusy najczęściej rejestruje się w Polsce?
  • Ile autobusów  zeroemisyjnych i niskoemisyjnych zostało zarejestrowanych w tym roku w Polsce?
  • Jaka jest oferta firmy JMK w zakresie badania rynku autobusów?
Polski rynek nowych autobusów – 04.2024
Polski rynek nowych autobusów – 04.2024

Autobusowy kwiecień

Czwarty miesiąc 2024 roku przyniósł autobusowemu rynkowi wysoki poziom sprzedaży i to na poziomie 212 sztuk (+76 szt. / +55,9% r/r). Dla porównania zeszłoroczna średnia wyniosła 152 szt. miesięcznie – teraz to już 177 szt. Dla porównania w 2022 roku ten wskaźnik wynosił 95 szt. miesięcznie, a w 2021 r. – 114 szt. ; w 2020 r. – 125 szt., w 2019 r. – 206 szt. i w 2018 r. – 226 szt. Te dane pokazują, że jesteśmy na dobrej drodze do powrotu do przedpandemicznych rezultatów i powoli możemy się z nimi porównywać. Bardzo nas to cieszy i daje nadzieje na powrót sprzedaży na poziomie 200 sztuk miesięcznie w skali całego roku. Patrząc na ostatni miesiąc przez pryzmat segmentów funkcjonalnych wyłania się nam następujący obraz rynku:  

  • segment MINI zamknął kwiecień na poziomie 116 szt. (+85 szt. / +274,2% r/r), czyli o 40 szt. więcej niż w marcu br. (+52,6% m/m). Z kolei skumulowany rezultat za okres od początku br. to 382 szt. (+230 szt. / +151,3% r/r). W zakresie listy rankingowej marek to był w zasadzie „spektakl jednego aktora”, czyli marki Mercedes-Benz (268), która w tym roku zyskała dość niespodziewanego konkurenta ze strony marki Ford (73), która oferuje na naszym rynku fabryczne minibusy Transit o pojemość 16+1 miejsc. Uzyskany przez MINI najwyższy wynik spośród wszystkich segmentów, to zapowiedź, że ta kategoria wraca do formy i roli strategicznego segmentu w Polsce i już wyraźnie zdetronizowała kategorię miejską (149 szt.), która ciągnęła cały rynek przez okres pandemicznego kryzysu. Dodajmy, że teraz głównymi programami wspierającymi ten segment jest PFRON („Wyrównywanie różnic między regionami”) oraz Polski Ład. Z kolei najczęściej kupowanym minibusem w ciągu czterech miesięcy 2024 roku był model Mercedes-Benz Sprinter (263). Dla porównania Ford Transit to już 73 szt. 
  • autobusy miejskie odnotowały w kwietniu 34 rejestracje (-23 szt. / -40,4% r/r) , czyli mniej niż w marcu (45) i to o 11 szt. (-24,4% m/m). Z kolei skumulowany rezultat za cztery pierwsze miesiące roku to 149 szt. (-38 szt. / -20,3% r/r). Tym samym ta kategoria spadła na drugie miejsce pod względem wolumenu na polskim rynku autobusowym – za MINI. Na liście rankingowej nieprzerwanie „rządzi” tutaj Solaris (70) i to zarówno zajmując pozycję lidera (z udziałem 47%), jak i oferując najczęściej kupowany autobus miejski w 2024 r. – czyli Solaris Urbino 12 (32). Co do przyszłości tej kategorii warto dodać, że znajduje się ona aktualnie w „dziurze” pomiędzy unijnymi perspektywami finansowymi. Jedna się kończy i druga się jeszcze nie rozpoczęła. Dlatego na razie „nie ma tutaj szału”, natomiast jest to bardzo ważny czas składania projektów pod unijne granty Funduszy Europejskich, FEniKS, Polski Wschodniej i KPO. Cały czas czekamy też na umowy z III edycji Zielonego Transportu Publicznego. I to one właśnie zapoczątkowują kolejny miejski boom, który będzie miał przełożenie na wyniki w 2025 roku, a przede wszystkim w 2026 r.
  • kategoria międzymiastowa zaliczyła w kwietniu kolejny dobry wynik – sprzedano 9 takich autobusów (- 3 szt. / -25% r/r), czyli o 1 szt. mniej niż marcu (-10%% m/m). Z kolei skumulowany rezultat za cztery miesiące br. To aż 44 szt. (+20 szt. / +83,3% r/r). To nie są duże liczby, natomiast w przypadku segmenty „intercity” to jest prawdziwa rewolucja. Skalę wzrostu widać w porównaniu z wynikiem za cały 2023 r., czyli sumą 72 szt. oraz rezultatem za rok 2022, kiedy tego typu pojazdów sprzedano zaledwie 33 szt. Dlatego już teraz możemy mówić o historycznych zmianach, natomiast pamiętajmy, że cały czas operujemy na bardzo niskim poziomie sprzedaży. To może zmienić się na plus dzięki konkursowi od Centrum Unijnych Projektów Transportowych z budżetem z KPO na poziomie 1,6 mld zł. Jesteśmy po pierwszym naborze (z bardzo niską 16% alokacją), natomiast 13. maja ruszył II nabór i wszystko wskazuje na to, że tym razem poziom wykorzystania środków powinien być wyższy. Cały czas ten segment „nakręca” prawie wyłącznie jedna marka – Iveco (34), a najczęściej kupowany autobus międzymiastowy po czterech miesiącach to Iveco Crossway 12 Low Entry (14). 
  • autobusy turystyczne wystrzeliły w górę przed tegorocznym sezonem wakacyjnym. W kwietniu zarejestrowano ich 49 szt. (+14 szt. / +40% r/r), czyli dokładni tyle samo co w marcu. Natomiast na skumulowanym liczniku od początku roku mamy ich już 128 sztuk (+69 szt. / +117% r/r). Dla porównania w całym 2023 r. zarejestrowano 244 autokarów, a w 2022 roku zaledwie … 75 szt. Dlatego można powiedzieć, że mamy „autokarowe odrodzenie”, które już napotkało nowe problemy. Osłabione kryzysem fabryki już osiągnęły swoje limity produkcyjne i na rynku zaczęły się tworzyć kolejki po nowe autokary, w myśl starego przysłowia – „z deszczu pod rynnę”. To też spowoduje, że boom na turystycznym rynku nie tylko rozłoży się w czasie, ale też obejmie większą liczbę marek. Aktualnie liderem jest znowu Mercedes-Benz ex-aequo z Irizarem (34), a najczęściej kupowanym autokarem po czterech miesiącach br. został model Irizar i6s 17 (18 sztuk). Taka niespodzianka.
  • autobusy szkolne. To po autobusach międzymiastowych jeszcze bardziej niszowy segment w Polsce. Do tej pory napędzał go rządowy program „Kangur” prowadzony przez NFOŚiGW, który został jednak zamknięty w 2023 roku. Teraz śladowo ten segment wspiera program „Polski Ład”. Natomiast wydaje nam się, że w Centralnej Ewidencji Pojazdów występuje tutaj jakiś błąd metodologiczny, gdyż od ubiegłego 2023 roku działa program „Mazowsze autobusy szkolne”, którego kompletnie nie widać w tych statystkach. Większość pojazdów zakupionych w jego w ramach „wylądowało” w kategorii MINI lub wśród pojazdów międzymiastowych. Dlatego ten segment CEP nie do końca wiarygodnie opisują realną sytuację w Polsce. W 2024 sprzedaż tutaj wyniosła sześć sztuk, w tym trzy „gimbusy” marki Iveco.
Polski rynek nowych autobusów – 04.2024
Polski rynek nowych autobusów – 04.2024

Napędy alternatywne

W okresie styczeń-kwiecień br. zarejestrowano w Polsce 103 autobusy z napędem alternatywnym (14,5% w całym rynku), czyli więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy zarejestrowano ich 89 szt. (natomiast ze zdecydowanie wyższym udziałem 20,6% w całym rynku). Są też inne różnice. W zeszłym roku na ten wynik zapracował prawie wyłącznie segment miejski (plus cztery miejskie MINI i jeden autobus szkolny), natomiast w tym roku segment miejski stanowi 76,7% całej sumy, natomiast teraz „zielony napęd” dla całego rynku autobusów rozkłada się następująco:

  • 7 miejskich autobusów CNG
  • 72 miejskie autobusy elektryczne
  • 5 elektrycznych minibusów
  • 17 autobusów międzymiastowych hybrydowych + 2 elektryczne
Polski rynek nowych autobusów – 04.2024
Polski rynek nowych autobusów – 04.2024

Lista rankingowa marek

  • Liderem w liczbie zarejestrowanych autobusów w okresie styczeń-kwiecień br. jest marka Mercedes-Benz, która ma swoim koncie już 304 pojazdy (+91 szt. / +42,7% r/r). Dawno nie widzieliśmy tak świetnego początku roku ze strony Mercedesa na naszym rynku. Zdecydowanie najkorzystniejsza sytuacja dla Mercedesa panuje w kategorii MINI (poniżej 8 ton DMC), gdzie zarejestrowano 267 pojazdów z trójramienną gwiazdą, z czego aż 227 szt. zarejestrowały polskie firmy nadwoziowe. Najwięcej zabudów na Sprinterach wykonały firmy Mercus (85) i Bus-Center (14). Natomiast Mercedes to nie tylko minibusy , ale także autobusy turystyczne (34), które przy słabych wynikach w sektorze miejskim przede wszystkim pozwoliły Mercedesowi uzyskać udział na poziomie aż 42,8%, co oznacza wzrost o 6,6 pkt proc. r/r. Dla porównania – w całym 2023 r. udział pojazdów z gwiazdą objął 37,6%.
  • Niespodziewanym wiceliderem po czterech miesiącach 2024 została marka Ford, który oferują na naszym rynku minibusy o pojemności 16 pasażerów. Boom na tego typu pojazdy spowodował, że firma praktycznie od zera ma drugie miejsce na rynku z wynikiem 73 rejestracji (w poprzednim roku nie rejestrowała). Tak świetną pozycję w rynkowych statystykach zapewniły marce rejestracje modelu Transit. Dodajmy, że już kiedyś mieliśmy taki „wyskok” Forda, po czym nastąpił okres uśpienia. Teraz mamy kolejny okres aktywności.
  • Trzecie miejsce to Solaris (70), czyli „stały” wicelider runku autobusów w Polsce, działający tylko w segmencie miejskim i tylko w kategoriach powyżej 8 t DMC. Dlatego w tym gabarytowym ujęciu – bez minibusów poniżej 8t DMC – wielkopolski producent ma pierwsze miejsce na rynku i wyprzedza zarówno Forda, jak i MAN-a oraz Iveco W tym ujęciu spółka ma 22,3% udziału, a na kolejnych miejscach w ujęciu powyżej 8 t DMC znalazły się marki:  MAN (48 szt. / 14,6% udziału) i Iveco (47 szt./14,3%)

Polska produkcja

W czterech miesiącach 2024 r. zanotowaliśmy sprzedaż zaledwie 122 autobusów „made in Poland”, co daje dość słaby udział w całym rynku na poziomie 17,1%. Dla porównania – po I kwartale 2024 było to wynik 19,4%, natomiast w 2023 roku: 36,6%, a w 2022 r. aż 48%. Aktualny rezultat to efekt zwiększonej sprzedaży autobusów MINI, międzymiastowych i turystycznych, które są produkowane głównie poza naszym krajem.

Pamiętajmy też, że w kategorii MINI prężnie działają polskie firmy zabudowujące, takie jak: Mercus, Auto-Cuby, Bus-Center, Warmiaki, CMS Auto, BusFactory, Polster, MMI, Carpol, Eurobus, Bus Perfect, PC Invest, Automet, SprintCar czy Acbus i inni. Po ich dodaniu, wskaźnik krajowego pochodzenia rejestrowanych autobusów to ponad 2/3. To oznacza, że na każde 10 sprzedawanych w Polsce autobusów blisko 7 jest też produkowanych lub zabudowywanych w naszym kraju. Porównując to z rynkiem pojazdów osobowych czy ciężarowych to świetny wynik, z którego możemy być dumni.

Polski rynek nowych autobusów – 04.2024

STATYSTYCZNA OFERTA

Przedstawiona analiza to tylko fragment autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy do zamawiania poszerzonych opracowań na temat całego transportowego rynku w Polsce. W artykule powyżej wykorzystano dane z raportu o przetargach na zakup nowych autobusów miejskich, który kosztuje u nas 300 PLN netto miesięcznie i jest aktualizowany on-line.

To nie wszystko. Na rok 2024 przygotowaliśmy szeroki zbiór transportowych opracowań, w tym m.in.:

  • comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;
  • kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;
  • analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych,
  • MINI i turystycznych; analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;
  • analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również transportowe opracowania pod konkretne potrzeby. Jesteś zainteresowany? Napisz na [email protected] lub zadzwoń 506 03 71 71, a otrzymasz szczegółową wycenę swojego projektu. Do usłyszenia!

Komentarze