Polski rynek gazowych autobusów w I kwartale 2021 r.
W ciągu I kwartału 2020 r. w Polsce zarejestrowano łącznie 22 nowe autobusy z gazowym napędem.
Biorąc pod uwagę wszystkie sprzedane w tym okresie nowe autobusy miejskie (96), udział pojazdów CNG uplasował się na poziomie 23%, co oznacza, że cały czas prawie jedna czwarta nowo kupowanych autobusów w naszym jest niskooemisyjna – dzięki CNG / LNG.
Gazowy kwartał
W Polsce pośród “zielonych autobusów” największą grupę stanowią pojazdy z napędem CNG/LNG. Łącznie mamy ich ok. 750 szt. i cały czas dołączają do nich fabrycznie nowe egzemplarze.
O tak dobrym, gazowym wyniku w tym roku zadecydowały przede wszystkim zamoknięcie dostaw:
- dla Suwałk (na łączną sumę 15 szt.)
- dla Ostrołęki (na łączną sumę 10 szt.)
Do tego doszły mniejsze kontrakty dla Warszawy, Rybnika, Tarnowa i Beskidzkiej Komunikacji.
-„W tym momencie co czwarty sprzedawany w Polsce nowy autobus jest napędzany gazem ziemnym. Cieszymy się, że dynamiczny rozwój tego rynku stał się faktem. Nie ulega wątpliwości, że paliwa gazowe to jedyne dostępne na rynku dojrzałe rozwiązanie, które pozwala na szybką redukcję emisji szkodliwych zanieczyszczeń przy jednoczesnym obniżeniu kosztów użytkowania floty” – podsumowuje najnowsze wyniki Marcin Szczudło, wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny, odpowiedzialny za rozwój segmentu CNG i LNG w Polsce.
Rosnący udział
Najnowsze dane to kontynuacja dobrej koniunktury dla CNG z w 2019 r. Wówczas sprzedano aż 182 miejskie autobusy CNG. Tak wysoki poziom gazowych dostaw to przede wszystkim zasługa rekordowych i gigantycznych kontraktów z Warszawy, czyli dostawa 100 szt. pojazdów MAN Lion’s City CNG dla MZA Warszawa oraz 54 szt. przegubowych Solarisów Urbino 18 CNG dla Arrivy Warszawa. Łącznie na 1032 dostarczonych w 2019 r. autobusów miejskich w Polsce, aż 22% z nich miały gazowy znaczek.
W 2020 r. spośród wszystkich sprzedanych autobusów miejskich (704), 165 szt. miało napęd gazowy, co zapewniło im jeszcze wyższy udział w rynku – na poziomie 23,5%. Najważniejsze kontrakty 2020 to Rzeszów (40), Beskidzka Komunikacja (26) i Tychy (23). Pod względem wolumenu to oczywiście mniej niż w poprzednim roku, natomiast kurczący się rynek zachowa nieznacznie wywindował udziały gazowych autobusów w górę.
Aktualnie – po I kwartale 2021 r. may na gazowym liczniku 22 autobusy i udział na poziomie 23%. Nie jest źle!
-„Wymiana taboru na gazowy pozwala na redukcję emisji: tlenków azotu do 50 proc., dwutlenku węgla do ok. 15 proc. oraz pyłów PM do 99 proc. Oprócz korzyści ekologicznych, ważny jest również aspekt finansowy. Koszt zakupu autobusu CNG jest zaledwie nieco wyższy niż autobusu zasilanego olejem napędowym, ale równocześnie znacznie niższy niż koszt zakupu pojazdu elektrycznego. To szczególnie istotne zwłaszcza teraz, gdy z powodu pandemii przychody przewoźników są niższe” – komentuje aktualną sytuację Marcin Szczudło.
Zadatek na rok 2021
Jednym z miast, które konsekwentnie stawia na ekologiczny napęd gazowy jest Warszawa, gdzie po ulicach jeździ 220 autobusów na CNG / LNG. W 2020 r. MZA rozstrzygnęło przetarg na dostawy kolejnych 160 autobusów na gaz ziemny, w tym 90 szt. na LNG i 70 szt. na CNG. Zgodnie z umową MZA Warszawa – Solaris, pierwsze autobusy Urbino CNG dotrą do stolicy w kwietniu. Zakończenie dostaw wszystkich 70 sztuk planowane jest na połowę 2021.
-„Zakup autobusów gazowych marki Solaris jest kontynuacją naszej polityki ekologicznej, polegającej na wprowadzaniu do taboru dużych ilości autobusów zeroemisyjnych i niskoemisyjnych – mówi Jan Kuźmiński, prezes Zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych. – Już dziś dysponujemy 91 autobusami elektrycznymi i 145 gazowymi. Po zakończeniu wszystkich planowanych dostaw do końca 2022 roku będzie to odpowiednio 160 “elektryków” i 305 “gazowców”. Będzie to oznaczało niemal 50 procent autobusów wyjeżdżających w dzień powszedni na ulice Warszawy”.
Równolegle do stolicy dotrą Autosany z kontaktu na 90 szt. pojazdów przegubowych na LNG. To razem daje rekordowy, gazowy zadatek na poziomie 222 szt., gdzie 212 szt. to pojazdy w trakcie dostaw, a 10 szt. to autobusy na które za moment zostanie ogłoszony przetarg. Co ważne, zdecydowany większość tych pojazdów jest kupowana z własnych środków.
Aby rynek paliw gazowych w Polsce mógł się dalej rozwijać, niezbędna jest konsekwentna rozbudowa infrastruktury. W tym momencie PGNiG Obrót Detaliczny dysponuje 17 stacjami tankowania CNG. Plany gazowej Grupy na rok 2021 rok zakładają inwestycje w 23 nowe stacje.
Statystyczna oferta
W powyższym artykule wykorzystano dane z raportu przygotowanego przez “JMK analizy rynku transportowego” o zakupach nowych autobusów, który kosztuje 150 PLN netto miesięcznie. Na rok 2020 firma JMK przygotowała szeroki zbiór transportowych opracowań, w tym m.in.:
· comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;
· kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;
· analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;
· analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;
· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.
Wykonujemy również opracowania pod konkretne potrzeby. Jesteś zainteresowany? Napisz na [email protected] / zadzwoń 506 03 71 71, a otrzymasz szczegółową wycenę. Do usłyszenia!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze