Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek elektrycznych autobusów w I kwartale 2021 r.

infobus
21.04.2021 11:00
0 Komentarzy

W I kwartale br. segment autobusów elektrycznych w Polsce odnotował łącznie 40 nowych rejestracji i tym samym dobiliśmy do poziomu 457 elektrobusów w naszym kraju.

Dla porównania – w całym 2020 r. zarejestrowano 200 szt. nowych e-busów, co daje średnią miesięczną na poziomie 16 szt. Pamiętajmy jednak, że w zeszłym roku mieliśmy kontrakt stulecia na 130 przegubowych elektryków dla MZA Warszawa. W tym roku – bez tak gigantycznego kontraktu – średnia wynosi 13,3, czyli na razie jest całkiem dobrze…

457 POLSKICH EBUSÓW

W okresie styczeń-marzec sprzedano w Polsce 40 nowych autobusów elektrycznych – prawe wyłącznie w wersji miejskiej, poza jednym pojazdem szkolnym i jednym minibusem. Nakładają na to liczbę rejestracji wszystkich autobusów miejskich w I kwartale br. (97) okazuje się, że udział elektrobusów plasuje się na imponującym 39% poziomie, czyli w tym roku co trzeci miejski pojazd zarejestrowany w naszym kraju miał elektryczny silnik. To naprawdę elektryzujący początek roku!

Dla porównania – w 2020 r. poziom sprzedaży wszystkich autobusów miejskich w naszym kraju wyniósł 704 szt., w tym:

  • 306 szt. miało napęd konwencjonalny (udział 43,4%);
  • 200 szt. napęd elektryczny (udział 28,5%);
  • 165 szt. napęd gazowy (udział 23,5%) ;
  • 33 szt. napęd hybrydowy (udział 4,6%).

To oznacza, że w zeszłym roku ponad połowa zarejestrowanych nowych autobusów miejskich posiadała alternatywny napęd, a co czwarty miał był zasilany silnikiem elektrycznym. Ten rekordowy udział na poziomie 28,5% był przede wszystkim efektem realizacji jednego kontraktu – dla MZA Warszawa na łącznie 130 szt. przegubowych elektrobusów Solaris Urbino 18 electric.

Przypomnijmy, że w całym 2019 r. zostało zarejestrowanych w Polsce 55 ebusów, co oznaczało spadek w porównaniu do 2018 r. o 9 szt. Trzy i dwa lata temu udział ebusów w miejskim rynku wynosił 5,6%, a teraz ponad 30%. To oznacza elektryczną rewolucję!

-„Transport publiczny najlepiej radzi sobie z elektromobilnością. Rynek powiększa się z roku na rok. Samorządy – z jednej strony realizują założenia ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, z drugiej natomiast widzą w transporcie elektrycznym korzyści ekonomiczne. Szacujemy, że rynek będzie cały czas rósł, przyczynią się do tego kolejne umowy w ramach programu „Zielony transport publiczny”, a kolejne nabory wniosków niewątpliwie się do tego przyczynią” – komentuje te wyniki Krzysztof Burda, prezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności.

ELEKTRYCZNY KWARTAŁ

I kwartał 2021 r. elektryczny rynek zdominował Solaris i dostawy dla MPK Kraków i PKM Jaworzno.  Przypomnijmy, że w całym 2020 r. najwięcej ebusów w Polsce odebrały takie miasta, jak: Warszawa i Radom. Z kolei w 2019 r. najwięcej elektrobusów dostarczono do: Poznania; i Rzeszowa.

Cały czas zdecydowanym liderem rynku elektrobusów w Polsce jest marka Solaris, która dostarczyła wszystkie e-busy w Polsce w I kwartale (poza jednym minibusem Karsan Jest electric dla Nałęczowa i jednym szkolnym elektrobusem marki Yutong dla Bobowej). Podobnie było w 2020 r., kiedy poza pojazdami z Bolechowa sprzedało się jeszcze sześć e-busów marek; Automet, Autosan, SOR i Volvo. Dla porównania – w 2019 r. rankingu e-marek dominował Solaris (39) przed Volvo (8) i Ursusem (7).

Po I kwartale 2021 r. najwięcej autobusów elektrycznych w naszym kraju jeździ w następujących miastach:

  • Warszawa – 161 szt.
  • Kraków – 48 szt.
  • Jaworzno – 44 szt.
  • Zielona Góra – 43 szt.

W przeliczenie na poszczególne województwa, to najwięcej elektrycznych autobusów ma:

  • Mazowieckie – 181 szt.
  • Śląskie – 61 szt.
  • Małopolskie – 53 szt.

Jeżeli chodzi o najpopularniejsze marki, to Solaris nie ma sobie równych. Od 2015 r. do marca 2021 r. wielkopolski producent dostarczył na polski rynek ponad 365 szt. elektrobusów. Drugie miejsce ma Ursus z liczbą 68 szt., a stawkę trzech najmocniejszych e-marek zamyka Volvo.

ELEKTRYCZNA PULA

Dane za 2020 rok pokazują, że polski rynek elektrycznych autobusów zaczyna się dynamicznie rozkręcać. Po I kwartale prognozy dla tego segmentu rynku wyglądają następująco:

w trakcie dostaw (z podpisanymi umowami) jest 259 autobusów elektrycznych;

w procedurze przetargowej mamy 23 e-busy

z uzyskanym finansowaniem, ale jeszcze przed ogłoszeniem przetargu jest 26 elektrobusów.

To razem daje liczbę 308 autobusów elektrycznych, które w najbliższej przyszłości – czyli w latach 2021-2022 – wyjadą na polskie ulice. Na razie nie bierzemy pod uwagę grupy 302 e-busów zgłoszonych do programu „Zielony Transport Publiczny”. Jak tylko te wnioski formalnie otrzymają dofinansowanie – włączymy je do puli.

W tym kontekście należy podkreślić, że zakupy polskich elektrobusów w zdecydowanej mierze opierają się na wsparciu ze strony Unii Europejskiej. Po zamknięciu aktualnej perspektywy finansowej spodziewamy się, że tę rolę przejmie program “Zielony Transport Publiczny”, który ma wesprzeć samorządy kwotą 1,3 mld zł. Najprawdopodobniej w całości ta kwota będzie pochodzić z Krajowego Programu Odbudowy.

Obecnie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska, który prowadzi program ZTP, zamknął pierwszy nabór, gdzie 33 miasta zgłosiły swoje wnioski o dofinansowanie zakupu:

  • 302 szt. e-busów,
  • 7 szt. trolejbusów
  • i 122 szt. pojazdów wodorowych.

Te ostatnie konstrukcje chce kupić Poznań, Chełm, Włocławek i GZM. Jak na razie trwa procedura oceny formalnej i merytorycznej złożonych projektów. Spodziewamy się, że pierwsze przetargi z ZTP ruszą pod koniec br. i będą miały realny wpływ na obraz rynku w 2022, a przede wszystkim w 2023 r.

STATYSTYCZNA OFERTA

Przedstawiona analiza to tylko wycinek autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma “JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy do zamawiania poszerzonych opracowań na temat całego transportowego rynku w Polsce. Na rok 2020 przygotowaliśmy szeroki zbiór transportowych opracowań, w tym m.in.:

· comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;

· kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;

· analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;

· analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;

· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania pod konkretne potrzeby. Ceny analiz firmy JMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Jesteś zainteresowany? Napisz na [email protected] / zadzwoń 506 03 71 71, a otrzymasz szczegółową wycenę. Do usłyszenia!

Komentarze