Polski rynek autobusów używanych za 02.2024: Coraz większy import
W lutym br. sprowadzono do Polski 437 używanych autobusów, czyli o 43 szt. więcej niż w styczniu. To pokazuje, że ten segment rynku wchłania coraz więcej pojazdów.
Z kolei za okres styczeń-luty skumulowany wynik wynosi 831 szt. (+242 szt. / +41,1% r/r). Ten stabilny wzrost potwierdza obiegową opinię, że autobusowy rynek wtóry jest bardziej dynamiczny i bardziej stabilny niż pierwotny. I teraz mamy tego potwierdzenie.
Rok rekordów
Za nami rekordowy na polskim rynku wtórnym, który w 2023 roku wchłonął 4 096 sprowadzonych autobusów. To najwięcej w historii naszych statystyk! Taki rezultat to kontynuacja trendu z końcówki roku 2022, jak i z poprzednich lat. W 2022 roku było to 3 454 szt., w 2021 r. – 2751 szt., a w 2020 r. – 2350 szt.
Obserwowana dynamika sprzedaży cały czas imponuje swoim tempem, natomiast nie imponuje ani ekologią (prawie w 100% to pojazdy z silnikami diesla), ani wiekiem sprowadzanych konstrukcji – od początku 2024 roku do Polski sprowadzono głównie autobusy starsze niż 13 lat, czyli ta zaawansowana wiekowo grupa objęła prawie połowę całego importu. Dla porównania – rynek nowych autobusów zamknął rok 2023 sumą 1821 szt., a styczeń – luty 2024 to liczba 312 szt. To oznacza, że rynek wtórny jest od niego ponad dwa razy większy.
Autobusowy luty
W lutym do naszego kraju sprowadzono 437 autobusów (+153 szt. / +53,9% r/r). Skumulowany wynik po dwóch pierwszych miesiącach 2024 roku na polskim rynku wynosi już 831 rejestracji, co w porównaniu z ubiegłym rokiem oznacza import większy aż o 242 szt. (+41,1% r/r). Patrząc przez pryzmat poszczególnych kategorii funkcjonalnych, sytuacja wyglądała następująco:
- autobusy MINI zanotowały w lutym poziom 100 szt. i wzrost o 31 szt. (+44,9% r/r). Z kolei skumulowany wynik od początku roku to 206 szt. (+76 szt. / +58,5% r/r), czyli mamy widoczne MINI przyspieszenie. Tytuł najczęściej importowanego minibusu na wtórnym rynku za dwa pierwsze miesiące 2024 otrzymał model Mercedes-Benz Sprinter (87).
- autobusy miejskie za luty to 27 sztuk (+4 szt. / +17,4% r/r), natomiast skumulowany rezultat to 73 szt. (+29 szt. / +65,9%). Najbardziej popularny model na początku br. w tej kategorii to Solaris Urbino (21).
- autobusy międzymiastowe zanotowały kolejny boom i osiągnęły w drugim miesiącu roku poziom 180 szt. (+77 szt. / +74,8% r/r). Wynik od początku roku tez jest imponujący. To 316 szt. (+74 szt. / +30,6% r/r), co daje tej kategorii miano najważniejszego segmentu na rynku wtórnym. Najczęściej importowany model autobusu intercity to Iveco Crossway (86).
- autobusy turystyczne w lutym to rejestracje na poziomie 115 szt. (+42 szt. / +57,5% r/r). Od początku roku razem było ich 209 szt. (+60 szt. / +40,3% r/r). Numerem jeden na turystycznym rynku wtórnym jest autokar Mercedes-Benz Tourismo (29).
- autobusy szkolne czyli „zero” za okres styczeń-luty. Jak wdać, typu pojazdy to żaden biznes dla firm sprowadzających pojazdy do naszego kraju. Podobnie wygląda to na rynku autobusów fabrycznie nowych.
Nowe kontra używane
Porównując wyniki za dwie pierwsze miesiące 2024 roku dla autobusów nowych (317) i używanych (831) widać wyraźnie, że „górą” jest ta druga grupa. Różnica wynosi aktualnie 514 szt. / +162,1,%. Dla porównania – ten wskaźnik na koniec 2023 osiągnął poziom 2 275 szt. / +124,9%. To pokazuje, jak kryzys wywołany pandemią pozytywnie wpłynął na rozwój wtórnego rynku w Polsce. Przewoźnicy cały czas szukają tańszych sposobów na odnowę taboru, a rząd nie zapowiada żadnych systemowych zmian, które mogłyby powstrzymać import starszych i nieekologicznych pojazdów.
Oczywiście nadal istnieją duże różnice pomiędzy poszczególnymi segmentami. Największa dysproporcja – na korzyść rynku wtórnego – panuje niezmiennie wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W pierwszej z tych kategorii zarejestrowano na początku 2024 roku 316 pojazdów używanych wobec 25 nowych, natomiast w drugim: 209 używanych autokarów wobec 30 nowych.
Dwa lata temu po raz pierwszy przewaga na korzyść używanych objęła także segment MINI-busów i taka sytuacja panuje także w najnowszych danych (206 do 190). W okresie styczeń-luty także w segmencie miejskim zarejestrowano więcej używanych niż nowych (73 do 70), odwrotnie niż jeszcze było to dwa czy trzy lata temu kiedy przeważały rejestracje nowych.
Normy emisji
Na początku 2024 wśród sprowadzonych autobusów dominowały stosunkowo młode roczniki z lat 2010-2019 (55% udziału).
Pojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005-2009 (39% udziału) stanowiły drugą równie liczną grupę pod względem popularności.
Trzecią autobusy produkowane w latach 2000-2004 (2% udziału) czyli z emisją spalin na poziomie Euro III.
Najstarszym autobusem zarejestrowanym w tym roku jest model Ikarus 280 z 1992 roku, którego, mamy nadzieję, że sprowadzono w celach kolekcjonerskich.
Z kolei najmłodsze, zarejestrowane pojazdy to 1 sztuka z rocznika 2024, 4 sztuki z rocznika 2023 i 7 sztuk z rocznika 2022.
Lista rankingowa marek
Po dwóch pierwszych miesiącach 2024 roku podium listy rankingowej bez zmian. Prowadzi cały czas Iveco, które jest liderem wtórnego rynku od trzech lat. Za okres styczeń-luty marka ma na koncie 257 rejestracji, czyli o 76 szt. więcej niż przed rokiem (+42% r/r). Jego udział w rynku zwiększył się w tym okresie o 0,2 pkt proc. do 30,9%.
Drugie miejsce zajmuje wcześniejszy lider – Mercedes-Benz z wynikiem 196 sprowadzonych pojazdów (+36 szt. / +22,5% r/r). Taki wynik daje marce 23,6% udziału w rynku, co z kolei oznacza spadek o 3,6 pkt proc.
Trzecie miejsce na rynku używanych autobusów sprowadzanych do Polski to cały czas Setra z liczbą 71 rejestracji (+25 szt. / +54,3% r/r) i z udziałem 8,5% – czyli o 0,7 pkt. proc. większym niż przed rokiem.
Stawkę najważniejszych graczy na rynku sprowadzanych autobusów do Polski zamykają marki MAN (50) i SOR (38).
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze