Polski rynek autobusów używanych w styczniu 2025. Zimowa korekta
W styczniu 2025 r. sprowadzono do Polski 310 szt. używanych autobusów, czyli zarówno mniej niż rok wcześniej (-84 szt. / -21,3% r/r), jak i mniej niż w grudniu 2024 r. (-49 szt. /13,6% r/r).
Przypomnijmy, że poprzedni rok rynek wtórny zakończył z rekordowym rezultatem 4 163 autobusów używanych, czyli o 67 szt. więcej niż rok wcześniej (1,6% r/r.) To do tej pory najwyższy odnotowany poziom, także porównujemy się z kolosem, który jak na razie łapie w styczniu lekki falstart – z serią „minusów” we wszystkich segmentach funkcjonalnych. Czy to jest sygnał ostrzegawczy? Zobaczymy w dalszej części roku, ale patrząc przez pryzmat ubiegłych lat i sukcesywnego wzrostu importu pojazdów – na razie się na to nie zanosi.
Rozkład jazdy:
- O ile procent spadła liczba sprowadzonych do Polski używanych autobusów w styczniu 2025 roku w porównaniu do stycznia 2024 roku?
- Który model był najczęściej importowanym autobusem miejskim w styczniu 2025 roku?
- Jakie normy emisji dominowały wśród sprowadzonych do Polski autobusów używanych w styczniu 2025 roku?
Autobusowy styczeń
Patrząc przez pryzmat poszczególnych kategorii funkcjonalnych, sytuacja wyglądała następująco:
- autobusy MINI zanotowały w styczniu poziom 94 szt., co oznacza spadek o 11 szt. (-10,5% r/r). Tytuł najczęściej importowanego minibusu na wtórnym rynku 2024 otrzymał model Mercedes-Benz Sprinter (44).
- autobusy miejskie za styczeń to 21 sztuk, czyli o 25 szt. (-54,4% r/r) mniej niż rok wcześniej. To kolejny spadek w tym segmencie, który jest jednym z najsłabszych na wtórnym rynku autobusów w Polsce. Najbardziej popularny model w tej kategorii to Solaris Urbino 12 (6).
- autobusy międzymiastowe osiągnęły w pierwszym miesiącu roku poziom 96 szt., co oznacza wynik niższy niż rok wcześniej (-40 szt. / -29,4% r/r) i to kolejny taki spadek po grudniu i listopadzie. Na razie bez większych konsekwencji. Najczęściej importowany model autobusu intercity to Iveco Crossway 12 (33).
- autobusy turystyczne w styczniu to rejestracje na poziomie 88 szt., czyli 6 szt. (-6,4%) mniej niż przed rokiem. Biorąc pod uwagę ostatnie miesiące, widać wzrost wolumenu – porównywalny z segmentem międzymiastowym, co może być m.in. spowodowane sporym popytem na fabrycznie nowe autokary i długimi terminami oczekiwaniami. Numerem jeden na turystycznym rynku wtórnym jest autokar Mercedes-Benz Tourismo (15).
- autobusy szkolne czyli „zero” zarówno za styczeń , jak i za cały 2024 r. Jak wdać, tego typu pojazdy to żaden biznes dla firm sprowadzających pojazdy do naszego kraju. Podobnie wygląda to na rynku autobusów fabrycznie nowych.
Nowe kontra używane
Porównując wyniki za styczeń 2025 dla autobusów nowych (245) i używanych (310) na razie widać przewagę rynku wtórnego, podobnie jak to było w poprzednim roku. Różnica wynosi obecnie 65 szt. Na koniec 2024 wzrosła ona do 1 862 szt., co procentowo stanowi 80,9% na korzyść autobusów używanych. To pokazuje, że kryzys wywołany pandemią wciąż napędza rozwój rynku wtórnego w Polsce. Przewoźnicy szukają tańszych rozwiązań na odnowę taboru, a brak systemowych działań rządowych sprzyja importowi starszych i mniej ekologicznych pojazdów.
Poszczególne segmenty rynku w analizie „nowe vs używane” wykazują takie różnice:
- Autobusy międzymiastowe: w styczniu br. zarejestrowano 96 pojazdów używanych wobec 5 nowych, co wyraźnie pokazuje dominację rynku wtórnego.
- Autobusy turystyczne: w styczniu br. sprowadzono 88 autokarów używane wobec 76 nowych.
- segment MINI – w styczniu zarejestrowano 105 nowych pojazdów wobec 94 używanych.
- autobusy miejskie, gdzie wyraźnie jest więcej nowych pojazdów (58) niż używanych (21).
Normy emisji
W styczniu 2025 roku wśród sprowadzonych autobusów dominowały stosunkowo młode roczniki z lat 2010–2019, które stanowią 54% udziału. Drugą najliczniejszą grupę tworzą pojazdy z normą emisji Euro IV, produkowane w latach 2005–2009 (26% udziału). Na trzecim miejscu znalazły się autobusy z lat 2000–2004 (2% udziału), spełniające normę Euro III.
Najstarszym zarejestrowanym autobusem w tym roku jest Ikarus 280 z 1985 roku, który – miejmy nadzieję – został sprowadzony w celach kolekcjonerskich. Z kolei najmłodsze pojazdy to 10 egzemplarzy z rocznika 2024 – głównie autobusy Mercedes-Benz sprinter – oraz 4 sztuki z rocznika 2023.
W zakresie napędów w styczniu na wtórnym rynku wciąż dominuje diesel, jednak w 2024 roku zauważalny był import pierwszych używanych elektrobusów do Polski. Były to zarówno pojazdy demonstracyjne marek King Long i Ikarus, jak i pierwsze egzemplarze przeznaczone na sprzedaż marki Solaris. Dodatkowo sprowadzono siedem autobusów CNG, głównie marek Van Hool, Mercedes i Iveco. Jak na razie w 2025 roku w zakresie alternatywnych napędów mamy „zero”.
Lista rankingowa marek
W styczniu 2025 roku podium listy rankingowej rynku autobusów używanych w Polsce pozostaje bez zmian. Liderem już od trzech lat jest Iveco, które zarejestrowało 100 pojazdów, czyli o 14 szt. mniej niż przed rokiem (-12,3% r/r). Udział marki w rynku wzrósł o 3,3 pkt proc., osiągając 32,3 – dla porównania w 2024 roku było to 32,8%.
Drugie miejsce zajmuje Mercedes-Benz z wynikiem 87 zarejestrowanych pojazdów (-5 szt. / -5,4% r/r). Udział marki wynosi 28,1 % (dla porównania po 2024 było to 26,2%), co oznacza spadek o 3,7 pkt proc. Razem z drugą marka koncernu Daimler Buses – Setrą – mają na polskim rynku prawi 40% udziału we wtórnym rynku.
Trzecie miejsce to wymieniona wyżej Setra, co można uznać za fenomen, biorąc pod uwagę, że marka jest obecna wyłącznie w segmentach międzymiastowym i turystycznym. Do tego te pojazdy najlepiej trzymają swoją wartość na rynku. Setra odnotowała w styczniu 32 rejestracje (+6 szt. / +23,1% r/r), co daje jej 10,3% udziału (dla porównania po 2024 roku było to 7,9%), czyli o 3,7 pkt proc. więcej niż rok temu.
Listę kluczowych graczy na rynku używanych autobusów w Polsce zamykają marki: SOR – 14 pojazdów oraz MAN – 13 pojazdów. Układ tabeli utrzymuje się od początku roku bez zmian, w przeciwieństwie do rynku pojazdów fabrycznie nowych. To po raz kolejny potwierdza stabilność rynku wtórnego w Polsce.
Zamów raport!
Firma JMK przygotowuje raporty o polskim rynku autobusów. Statystyczna oferta Przedstawiona analiza to tylko fragment autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy do zamawiania poszerzonych opracowań na temat całego transportowego rynku w Polsce. W artykule powyżej wykorzystano m.in. dane z raportu o przetargach na zakup nowych autobusów miejskich, który kosztuje u nas 300 PLN netto miesięcznie i jest aktualizowany on-line.
To nie wszystko. Na rok 2025 przygotowaliśmy szeroki zbiór transportowych opracowań, w tym m.in.: comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce; kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce; analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych; analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych; analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.
Wykonujemy również transportowe opracowania pod konkretne potrzeby. Jesteś zainteresowany? Napisz na [email protected] lub zadzwoń 506037171, a otrzymasz szczegółową wycenę swojego projektu. Do usłyszenia!
Komentarze