Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek autobusów używanych w lipcu (01-07.2025). Import cały czas spada

infobus
04.09.2025 14:07
0 Komentarzy

Analiza najnowszych danych dotyczących rynku autobusów używanych sprowadzanych do Polski wskazuje, że po rekordowym roku 2024, sektor ten w 2025 roku wszedł w fazę lekkiego spowolnienia.

W lipcu 2025 roku zarejestrowano 240 używanych autobusów – o 85 mniej niż rok wcześniej (spadek o 26,2% r/r), ale o 28 więcej niż w czerwcu bieżącego roku (wzrost o 13,2% m/m). Skumulowany wynik za siedem miesięcy 2025 roku wyniósł 1944 rejestracje, co oznacza spadek o 485 pojazdów względem analogicznego okresu 2024 roku (czyli o 20% r/r). Warto najnowsze dane porównać z sytuację z lipca – o której pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile używanych autobusów zarejestrowano w lipcu 2025 roku i jaki to spadek r/r?
  2. Który model pozostaje najczęściej importowanym minibusem na rynku wtórnym?
  3. Która marka jest liderem rynku używanych autobusów po siedmiu miesiącach 2025 roku?
Polski rynek autobusów używanych w lipcu (01-07.2025). Import cały czas leci w dół
Polski rynek autobusów używanych w lipcu (01-07.2025). Import cały czas leci w dół

Skala spadków

Choć skala spadków może robić wrażenie, warto pamiętać, że porównujemy dane z rekordowym rokiem dla polskiego rynku wtórnego — w całym 2024 roku zarejestrowano aż 4163 używane autobusy, co było najwyższym wynikiem w historii (+1,6% r/r). W tym kontekście obecna korekta może być postrzegana raczej jako stabilizacja tempa niż jako głęboki kryzys. Niemniej jednak, z miesiąca na miesiąc spadki się pogłębiają.

Na razie brak jednoznacznych przesłanek do rewolucyjnych zmian — rynek nadal opiera się na braku regulacji wiekowych oraz relatywnie łatwym imporcie. Pojawiają się jednak sygnały możliwych zmian. Jednym z istotniejszych jest planowana nowelizacja ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA), która trafiła właśnie do konsultacji. Zakłada ona m.in. ograniczenie wieku pojazdów dopuszczanych do dofinansowania do 20 lat oraz obowiązkowe wyposażenie autobusów wspieranych przez FRPA w geolokalizatory GPS.

Lipiec na rynku autobusów – przegląd kategorii

  • Minibusy: Zarejestrowano 57 używanych pojazdów (wobec 44 w czerwcu), co oznacza spadek o 27 sztuk względem lipca 2024 roku (-32,7%). Skumulowany wynik za siedem miesięcy to 481 sztuk (-19,4% r/r). Najczęściej importowanym modelem pozostaje Mercedes-Benz Sprinter (193 szt.).
  • Autobusy miejskie: W lipcu zarejestrowano 27 pojazdów (wobec 33 w czerwcu), czyli o 15 mniej niż rok wcześniej (-35,7% r/r). Od początku roku zarejestrowano 186 pojazdów (-16,2% r/r). Segment ten pozostaje jednym z najsłabszych na rynku wtórnym. Najpopularniejszym modelem jest niezmiennie Mercedes-Benz Citaro (32 szt.).
  • Autobusy międzymiastowe: Zarejestrowano 88 pojazdów (wobec 75 w czerwcu), co oznacza spadek o 23 sztuki względem lipca 2024 roku (-20,7% r/r). Skumulowany wynik to 635 rejestracji (-26,5% r/r). obserwowany spadek może być pierwszą reakcją na zapowiadane zmiany w FRPA – to właśnie pojazdy międzymiastowe są największym beneficjentem funduszu. Segment ten, mimo spadków, pozostaje największy na rynku wtórnym (33% udziału).  Najczęściej importowanym modelem jest Iveco Crossway (124 szt.).
  • Autobusy turystyczne: Zarejestrowano 57 autokarów – tyle samo co rok wcześniej. Od stycznia do lipca zarejestrowano 561 pojazdów, co oznacza spadek o 75 sztuk (-11,8% r/r). Liderem pozostaje Mercedes-Benz Tourismo (95 szt.).
  • Autobusy szkolne: W lipcu nie zarejestrowano żadnego pojazdu. Od początku roku zarejestrowano jedynie dwa autobusy szkolne – w analogicznym okresie 2024 roku nie odnotowano żadnych rejestracji. Segment ten pozostaje marginalny – podobnie jak w przypadku rynku nowych pojazdów – i zdaje się nieinteresujący dla importerów.

Nowe kontra używane

Porównując dane za siedem miesięcy 2025 roku: zarejestrowano 1444 nowe autobusy i 1944 używane. Przewaga rynku wtórnego maleje — różnica wynosi obecnie 500 sztuk. Może to świadczyć o stabilizacji i wyhamowaniu wcześniejszego rozpędu. Jednocześnie rynek nowych autobusów notuje wzrost — rejestracje wzrosły o 12,4% r/r, co jest efektem ożywienia napędzanego m.in. perspektywą nowych środków unijnych, potrzebą wymiany taboru oraz rosnącym znaczeniem napędów alternatywnych.

Wciąż jednak 57,4% rejestrowanych autobusów to pojazdy używane (po czerwcu: 58,7%), a rynek pierwotny stanowi 42,6% (po czerwcu: 41,3%).

Warto jednak podkreślić kilka sygnałów możliwej zmiany trendu. Po pierwsze, nowelizacja ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA) przewiduje, że od 2026 roku dopłaty będą przysługiwać wyłącznie autobusom z rocznika 2006 i młodszym, a od 2036 roku tylko pojazdom nie starszym niż 15 lat. To istotnie zmieni strukturę opłacalności importu. Po drugie, do gry wchodzą środki z KPO i funduszy UE, co zwiększa konkurencyjność nowego taboru – zwłaszcza w segmencie zeroemisyjnym, który praktycznie nie występuje na rynku wtórnym.

Głębsza analiza poszczególnych segmentów pokazuje, że przewaga rynku używanego nie dotyczy wszystkich kategorii. Na przykład w segmencie autobusów międzymiastowych zarejestrowano aż 635 pojazdów używanych, podczas gdy nowych było tylko 109, co oznacza ponad sześciokrotną przewagę rynku wtórnego. W segmencie turystycznym różnica także działa na korzyść pojazdów używanych – po lipcu mamy tu 561 zaimportowanych autokarów wobec 326 nowych, czyli prawie dwukrotnie więcej. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w kategorii minibusów. W okresie styczeń-lipiec 2025 roku zarejestrowano 724 nowe pojazdy w tej kategorii wobec 481 używanych, co oznacza wyraźną przewagę rynku pierwotnego. Podobna tendencja widoczna jest w segmencie autobusów miejskich, gdzie na 282 nowe rejestracje przypada 186 używanych.

Wniosek: Choć rynek wtórny nadal dominuje pod względem wolumenu, jego struktura ulega zmianie. Segmenty finansowane ze środków publicznych – miejskie i minibusy – przesuwają się w kierunku zakupu nowoczesnych, nowych pojazdów. Jeśli w 2026 roku nowe regulacje FRPA wejdą w życie, a środki unijne zostaną uruchomione, trend ten może się pogłębić.

Polski rynek autobusów używanych w lipcu (01-07.2025). Import cały czas leci w dół
Polski rynek autobusów używanych w lipcu (01-07.2025). Import cały czas leci w dół

Normy emisji

W okresie styczeń–lipiec 2025 roku dominowały pojazdy z roczników 2010–2019 (62% importu). Drugą grupą były autobusy spełniające normę Euro IV (2005–2009) – 29% udziału. Trzecie miejsce zajęły pojazdy z lat 2000–2004 (Euro III) – 3%.

Najstarszym zarejestrowanym autobusem był Ikarus 280 z 1985 roku — miejmy nadzieję, że trafił do Polski jako egzemplarz kolekcjonerski. Najmłodsze pojazdy to 30 egzemplarzy z rocznika 2025, w tym marki Mercedes-Benz, Iveco, MAN, SOR i ZAZ. W bazie znalazły się także 28 pojazdów z 2024 roku i 13 z 2023 roku.                                                 

Pod względem napędu rynek wtórny pozostaje zdominowany przez jednostki wysokoprężne. Od początku roku zarejestrowano jedynie 4 elektryczne i 2 gazowe autobusy używane, co pokazuje dużą „eko-przepaść” między rynkiem pierwotnym a wtórnym.

Polski rynek autobusów używanych w lipcu (01-07.2025). Import cały czas leci w dół
Polski rynek autobusów używanych w lipcu (01-07.2025). Import cały czas leci w dół

Lista rankingowa marek

Po siedmiu miesiącach 2025 roku liderem rynku autobusów używanych został Mercedes-Benz, który w marcu wyprzedził dotychczasowego lidera – Iveco. Skumulowany wynik Mercedesa to 544 rejestracje (-12,8% r/r), co przełożyło się na wzrost udziału w rynku do 28% (+2,3 pp względem końca 2024 roku). Wraz z marką Setra (206 rejestracji, 10,6% udziału), koncern Daimler Buses kontroluje już ponad 40% rynku wtórnego.

Iveco, po trzech latach dominacji, spadło na drugie miejsce – 516 rejestracji (-32,8% r/r), udział spadł z 31,6% do 26,5%.

Na trzecim miejscu utrzymuje się Setra, mimo że działa wyłącznie w segmentach międzymiastowym i turystycznym. Jej stabilność buduje wartość marki na rynku wtórnym.

Pierwszą piątkę zamykają SOR (112 rejestracji) i MAN (111 rejestracji), które w lipcu zamieniły się miejscami, utrzymując zbliżony udział w rynku.

Polski rynek autobusów używanych w lipcu (01-07.2025). Import cały czas leci w dół
Polski rynek autobusów używanych w lipcu (01-07.2025). Import cały czas leci w dół

Statystyczna oferta

Przedstawiona analiza to tylko fragment autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy do zamawiania poszerzonych opracowań na temat całego transportowego rynku w Polsce. W artykule powyżej wykorzystano m.in. dane z raportu o przetargach na zakup nowych autobusów miejskich, który kosztuje u nas 300 PLN netto miesięcznie i jest aktualizowany on-line. To nie wszystko.

Na rok 2025 przygotowaliśmy szeroki zbiór transportowych opracowań, w tym m.in.:  

  • comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;
  • kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;
  • analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich
  • analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów międzymiastowych, MINI i turystycznych;
  • analizy on-line przetargów na obsługę linii autobusowych;

Wykonujemy również transportowe opracowania pod konkretne potrzeby. Jesteś zainteresowany? Napisz na [email protected] lub zadzwoń 506 03 71 71, a otrzymasz szczegółową wycenę swojego projektu. Do usłyszenia!

Komentarze