Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek autobusów używanych w 2023 roku. Z rekordowym wynikiem

infobus
30.01.2024 08:00
0 Komentarzy

W grudniu sprowadzono do Polski równo 394 używane autobusy, czyli o 52 szt. więcej niż rok wcześniej (+15,2%) i o 93 sztuki więcej niż w listopadzie.

Tym samym po 12 miesiącach polski rynek wtórny osiągnął poziom 4 096 sprowadzonych pojazdów. To najwięcej w historii naszych statystyk!

Kontynuacja trendu z zeszłego roku

Taki rezultat to kontynuacja trendu z końcówki zeszłego roku i wysokich wyników od początku roku: w styczniu mieliśmy 305 rejestracji (+26,6% r/r), w lutym 284 (+25,1% r/r), w marcu 387 (+27,7% r/r), a w kwietniu 362 (+26,1% r/r). W maju (283) i czerwcu (220) zanotowano ilościowe spadki, co mogło świadczyć o tymczasowym nasyceniu się rynku (na co z kolei m.in. wskazuje czerwcowy „minus” w segmencie turystycznym). Natomiast potem przyszło lipcowe uderzenie (286) i sierpniowy nokaut z rekordowym wynikiem 508 szt. Wrzesień, październik i listopad to już powrót do „normalnych” danych, co oznacza 383 szt. w dwóch pierwszych miesiącach i 301 szt. w listopadzie. Grudzień pod tym względem był podobny z lekki wskazaniem na wzrost (394).

Dodajmy, że rynek wtórny przekroczył nie tylko zeszłoroczny wynik, czyli 3 454 szt., ale także wszystkie znane nam wyniki: 2751 szt. 2021. r.; 2350 szt. z 2020 r.; 3233 szt. z 2019 r. i 3150 szt. z 2018 r.

Obserwowana dynamika sprzedaży cały czas imponuje swoim tempem, natomiast nie imponuje ani ekologią (prawie w 100% to pojazdy z silnikami diesla), ani wiekiem sprowadzanych konstrukcji – od początku roku do Polski sprowadzono 2123 autobusy starsze niż 13 lat, czyli ta zaawansowana wiekowo grupa objęła ponad połowę całego importu. Dla porównania – rynek nowych autobusów zamknął rok 2023 sumą 1821 szt. To oznacza, że rynek wtórny jest od niego ponad dwa razy większy

Autobusowy listopad 

  • Skumulowany wynik po 12. miesiącach na polskim rynku sprowadzanych, używanych autobusów wynosi 4096 rejestracji, co w porównaniu z ubiegłym rokiem oznacza import większy aż o 493 szt. (+18,3% r/r). Patrząc przez pryzmat poszczególnych kategorii funkcjonalnych, sytuacja w grudniu (394 rejestracje /
    +52 szt. / +15,2% r/r) na rynku wtórnym wyglądała następująco:
  • autobusy MINI zanotowały w ostatnim miesiącu roku poziom 110 szt. i wzrost o 29 szt. (+35,8% r/r). W ciągu 12. miesięcy br. przybyło ich łączne 905 szt. (+146 szt. / +19,2% r/r). Tytuł najczęściej importowanego modelu na miejskim wtórnym rynku 2023 otrzymał model Mercedes-Benz Sprinter (364).
  • autobusy miejskie w grudniu zanotowały poziom aż 44 sztuk, czyli o 28 szt. więcej niż rok wcześniej (+175% r/r). Od początku roku takich pojazdów przybyło 370, czyli mamy ich teraz 75 szt. więcej (+25,4% r/r) niż rok wcześniej. Najbardziej popularny model od początku 2023 roku w tej kategorii to Mercedes-Benz Citaro (67).
  • autobusy międzymiastowe zanotowały kolejny boom i osiągnęły w ostatnim miesiącu poziom 163 szt.
    (+18 szt. / +12,4% r/r). Od początku roku przybyło ich aż 1 758 szt. (+326 szt. / +22,8% r/r). To niewiele mniej niż cały rynek autobusów fabrycznie nowych w tym okresie (1 821). Z kolei najczęściej importowany model autobusu intercity 2023 to Iveco Crossway (270).
  • autobusy turystyczne w grudniu to rejestracje na poziomie 65 szt. (-26 szt. / -28,6% r/r). Od początku roku było to łącznie 900 szt. (+58 szt. / +6,9% r/r). Numerem jeden na turystycznym rynku wtórnym jest autokar Mercedes-Benz Tourismo (110).
  • autobusy szkolne czyli „zero” w grudniu, a skumulowany wynik jest o trzy rejestracje wyższy niż przed rokiem, kiedy mieliśmy cztery „gimbusy”, a teraz mamy ich siedem. Jak wdać tego typu pojazdy to nie jest żaden biznes dla firm sprowadzających pojazdy do naszego kraju. Podobnie wygląda to na rynku autobusów fabrycznie nowych.
W grudniu sprowadzono do Polski równo 394 używane autobusy, czyli o 52 szt. więcej niż rok wcześniej (+15,2%) i o 93 sztuki więcej niż w listopadzie.
Rynek autobusów używanych 12 2023

Nowe kontra używane

Porównując skumulowane wyniki w 2023 roku dla autobusów nowych (1 821) i używanych (4 096) widać wyraźnie, że „górą” jest ta druga grupa. Różnica wynosi aktualnie 2 275 szt. (124,9% więcej używanych niż nowych) i dynamicznie rośnie – po listopadzie wynosiła jeszcze 2 139 szt. Z kolei na koniec 2022 roku było to 2 298 szt. różnicy (+66,5% ), a w 2021 r. 1389 szt. (+62,5%). Natomiast w całym 2020 r. używanych autobusów było o 57% więcej niż nowych.

To pokazuje, jak kryzys wywołany pandemią pozytywnie wpłynął na rozwój wtórnego rynku w Polsce. Przewoźnicy szukają tańszych sposobów na odnowę taboru, a rząd nie zapowiada żadnych systemowych zmian, które mogłyby powstrzymać import starszych i nieekologicznych pojazdów.

Oczywiście nadal istnieją duże różnice pomiędzy poszczególnymi segmentami. Największa dysproporcja – na korzyść rynku wtórnego – panuje niezmiennie wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W pierwszej z tych kategorii zarejestrowano od początku 2023 roku 1 758 pojazdów używanych wobec … 72 nowych, natomiast w drugim: 900 używanych autokarów wobec 244 nowych. Rok temu po raz pierwszy przewaga na korzyść używanych objęła także segment MINI-busów i taka sytuacja panuje także w najnowszych danych (905 do 635). Ostatni bastion to autobusy miejskie, gdzie cały czas mamy więcej nowych (848 do 370), jednak ta różnica nie jest tak duża, jak jeszcze było to dwa czy trzy lata temu.

Na czele Euro IV

W 2023 wśród sprowadzonych autobusów dominowały pojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005-2009 (47% udziału). Drugą równie liczną grupę pod względem popularności stanowiły młodsze roczniki z lat 2010-2019 (46% udziału). Trzecią autobusy produkowane w latach 2000-2004 (6% udziału) czyli z emisją spalin na poziomie Euro III.

Najstarszym autobusem zarejestrowanym w tym roku jest model Skoda 706 RTO z 1974 r., sprowadzony w celach kolekcjonerskich.

Z kolei najmłodsze, zarejestrowane pojazdy to 18 sztuk z rocznika 2023 i 24 autobusy z rocznika 2022. Najmłodszymi autobusami były m.in. Iveco Crossway, ZAZ A10, Volkswagen Crafter, Irizar i6 czy MAN TGE.

W grudniu sprowadzono do Polski równo 394 używane autobusy, czyli o 52 szt. więcej niż rok wcześniej (+15,2%) i o 93 sztuki więcej niż w listopadzie.
Rynek autobusów używanych 12 2023

Lista rankingowa marek

Po 12. miesiącach ub.r. to cały czas marka Iveco jest liderem wtórnego rynku – z liczbą 1262 rejestracji, czyli o 348 szt. więcej niż przed rokiem (+38,1% r/r). Jej udział w rynku zwiększył się w okresie styczeń-grudzień o 4,4 pkt proc. do 30,8%.

Drugie miejsce zajmuje dotychczasowy lider – Mercedes-Benz z wynikiem 1 026 sprowadzonych pojazdów (+64 szt. /+6,7% r/r). Taki wynik daje marce 25,1% udziału w rynku, co z kolei oznacza spadek o 2,8 pkt proc.

Trzecie miejsce na rynku używanych autobusów sprowadzanych do Polski to cały czas Setra z liczbą 309 rejestracji (-27 szt. / -9% r/r) i z udziałem 7,5% – czyli o 2,2 pkt. proc. mniejszym niż przed rokiem.

Stawkę najważniejszych graczy na rynku sprowadzanych autobusów do Polski zamykają marki MAN (262) i SOR (204).

W grudniu sprowadzono do Polski równo 394 używane autobusy, czyli o 52 szt. więcej niż rok wcześniej (+15,2%) i o 93 sztuki więcej niż w listopadzie.
Rynek autobusów używanych 12 2023

Komentarze