Polski rynek autobusów używanych po III kwartałach 2025. Cały czas w dół
Spowolnienie, w które wszedł rynek autobusów używanych, sprowadzanych do Polski, po rekordowym roku 2024, ciągle się utrzymuje.
We wrześniu 2025 roku zarejestrowano w Polsce 312 używanych autobusów, czyli 2 sztuki więcej niż rok wcześniej, ale też o 100 szt. mniej niż w sierpniu bieżącego roku. Skumulowany wynik za III kwartały 2025 roku wyniósł 2668 rejestracje, co oznacza spadek o 525 szt. względem analogicznego okresu 2024 roku (-16,4% r/r).
Rozkład jazdy:
- Ile używanych autobusów zarejestrowano w Polsce po trzech kwartałach 2025 roku?
- Jakie zmiany zakłada projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA)?
- Która marka jest liderem rynku używanych autobusów w Polsce po trzech kwartałach 2025 roku?
Autobusowy kolos
Choć skala tych spadków może robić wrażenie, warto pamiętać, że porównujemy dane z rekordowym rokiem dla polskiego rynku wtórnego. W całym 2024 roku zarejestrowano aż 4163 używane autobusy, co było najwyższym wynikiem w historii (+1,6% r/r). W tym kontekście obecna korekta może być postrzegana raczej jako stabilizacja tempa niż jako głęboki kryzys. Niemniej jednak, z miesiąca na miesiąc różnice te się pogłębiają.
Na razie brak jednoznacznych przesłanek do rewolucyjnych zmian — rynek nadal opiera się na braku regulacji wiekowych oraz relatywnie łatwym imporcie. Pojawiają się jednak sygnały o możliwych zmianach. Jednym z istotniejszych jest planowana nowelizacja ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA), która trafiła właśnie do konsultacji. Zakłada ona m.in. ograniczenie wieku pojazdów dopuszczanych do dofinansowania do 20 lat oraz obowiązkowe wyposażenie autobusów wspieranych przez FRPA w geolokalizatory GPS.
Lipiec na rynku autobusów – przegląd kategorii
- Minibusy: Zarejestrowano 91 używanych pojazdów (wobec 96 szt. w sierpniu br.), co oznacza wzrost o 21 sztuk względem września 2024 roku (+18,8% r/r). Wynik za dziewięć miesięcy br. to 668 sztuk (-136 szt. /-16,9% r/r). Najczęściej importowanym modelem pozostaje Mercedes-Benz Sprinter (5szt.).
- Autobusy miejskie: W sierpniu zarejestrowano 32 pojazdy (wobec 29 w sierpniu br.), co oznacza wzrost w porównaniu z analogicznym, okresem 2024 r. (+11 szt. / +52,4% r/r). Od początku 2025 roku zarejestrowano 247 autobusów miejskich (-25 szt. / -9,2% r/r). Segment ten pozostaje jednym z najsłabszych na rynku wtórnym. Najpopularniejszym modelem jest niezmiennie Mercedes-Benz Citaro (42 szt.).
- Autobusy międzymiastowe: We wrześniu sprowadzono do Polski 125 takie pojazdy (wobec 207 w sierpniu br.). Przed rokiem odnotowaliśmy tutaj bardzo podobny wynik (+10 szt. /+8,7% r/r), natomiast skumulowany wynik poleciał mocno w dół: 967 rejestracje (-265 szt./-21,5% r/r). Zaobserwowany spadek może być pierwszą reakcją na zapowiadane zmiany w FRPA – to właśnie pojazdy międzymiastowe są największym beneficjentem funduszu. Natomiast mimo spadków, segment ten pozostaje najważniejszą i strategiczną kategorią na rynku wtórnym (39% udziału). Najczęściej importowanym modelem jest Iveco Crossway (212 szt.).
- Autobusy turystyczne: we wrześniu br. zarejestrowano 55 autokarów używanych (wobec 68 w sierpniu br.), czyli o 7 szt. więcej niż przed rokiem (+14,6% r/r). Od stycznia do września liczba turystycznych rejestracji osiągnęła poziom 684 pojazdów, co oznacza spadek o 68 sztuk (-9% r/r). Liderem pozostaje Mercedes-Benz Tourismo (112 szt.).
- Autobusy szkolne: We wrześniu okrągłe zero, z kolei od początku bieżącego roku było ich … pięć. W analogicznym okresie 2024 roku nie odnotowano żadnych rejestracji. To oznacza, że ten segment pozostaje marginalny – podobnie jak w przypadku rynku nowych pojazdów – i zdaje się mało intersujący dla importerów.
Nowe kontra używane
W ciągu III kwartałów 2025 roku zarejestrowano 1843 autobusy fabrycznie nowe i 2668 używanych. Przewaga rynku wtórnego jak widać jest spora i wynosi obecnie 825 sztuki (po wrześniu ta różnica wynosiła 707 szt.). Jednocześnie rynek nowych autobusów notuje wzrosty — liczba rejestracji wzrosła w ciągu 9 m-cy br. o 16,9% r/r, co jest efektem ożywienia napędzanego m.in. perspektywą nowych środków unijnych, potrzebą wymiany taboru oraz rosnącym znaczeniem napędów alternatywnych.
Wciąż jednak – patrząc globalnie na oba rynki – aż 59% rejestrowanych autobusów w Polsce to pojazdy używane (po sierpniu: 58,8%), a rynek pierwotny stanowi 41% (po sierniu: 41,2%).
Warto jednak podkreślić kilka sygnałów możliwej zmiany trendu. Po pierwsze, jak pisaliśmy wcześniej, nowelizacja ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA) przewiduje, że od 2026 roku dopłaty będą przysługiwać wyłącznie autobusom z rocznika 2006 i młodszym, a od 2036 roku tylko pojazdom nie starszym niż 15 lat. To istotnie zmieni strukturę opłacalności importu. Po drugie, do gry wchodzą środki z KPO i funduszy UE, co zwiększa konkurencyjność nowego taboru – zwłaszcza w segmencie zeroemisyjnym, który praktycznie nie występuje na rynku wtórnym.
Głębsza analiza poszczególnych segmentów pokazuje, że przewaga rynku używanego nie dotyczy wszystkich kategorii. Na przykład od stycznia do września br. w segmencie autobusów międzymiastowych zarejestrowano aż 967 pojazdów używanych, podczas gdy nowych było w tym okresie tylko 151 szt., co oznacza prawie siedmiokrotną przewagę rynku wtórnego. W segmencie turystycznym jest podobnie, natomiast przewaga rynku wtórnego nie jest aż tak przytłaczjąca – po III kwartałach br. mamy tu 684 zaimportowane autokary wobec 385 nowych, czyli niecałe dwa razy więcej. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w kategorii minibusów. W okresie styczeń-wrzesień 2025 roku zarejestrowano 969 nowych pojazdów w tej kategorii wobec 668 używanych, co oznacza wyraźną przewagę rynku pierwotnego. Podobna tendencja widoczna jest w segmencie autobusów miejskich, gdzie na 334 nowych rejestracji przypada 247 używanych.
Wniosek: Choć rynek wtórny nadal dominuje pod względem wolumenu, jego struktura ulega zmianie. Segmenty finansowane ze środków publicznych – miejskie i minibusy – przesuwają się w kierunku zakupu nowoczesnych, nowych pojazdów. Jeśli w 2026 roku nowe regulacje FRPA wejdą w życie, a środki unijne zostaną uruchomione, trend ten może się pogłębić.
Normy emisji
W ciągu III kwartałów 2025 roku dominowały pojazdy z roczników 2010–2019 (61% importu). Drugą grupą były autobusy spełniające normę Euro IV (2005–2009) – 30% udziału. Trzecie miejsce zajęły pojazdy z lat 2000–2004 (Euro III) – 2%.
Najstarszym zarejestrowanym autobusem był Ikarus 280 z 1985 roku — miejmy nadzieję, że trafił do Polski jako egzemplarz kolekcjonerski. Najmłodsze pojazdy to 35 egzemplarzy z rocznika 2025, w tym głównie marki Iveco (27) oraz Mercedes-Benz (7). W bazie znalazło się także 30 pojazdów z 2024 roku i 16 z 2023 roku. Wrzesień nie przyniósł tutaj praktycznie żadnych większych zmian.
Pod względem napędu rynek wtórny pozostaje zdominowany przez jednostki wysokoprężne. Od początku roku zarejestrowano jedynie 2 elektryczne i 3 gazowe autobusy używane, co pokazuje dużą „eko-przepaść” między rynkiem pierwotnym a wtórnym.
Lista rankingowa marek
Po 9. miesiącach 2025 roku liderem rynku autobusów używanych zostało ponownie Iveco, które w marcu br. zostało wyprzedzone przez Mercedes-Benz – po trzech latach dominacji. Teraz mamy powrót, ale tylko z nieznaczną przewagą nad „gwiazdą”. Iveco ma 781 rejestracji (-291 szt. / -27,2% r/r), przy jednoczesnym spadku udziałów do 29,3% (-4,3 pkt. procentowego r/r)
Wicelider Mercedes osiągnął skumulowany wynik na poziomie 723 rejestracji (-82 szt. / -10,2% r/r), co przełożyło się na spadek udziału w rynku do 27,2% (-1,9 pkt procentowego).
Trzecia w rankingu Setra (255 rejestracji, 9,6% udziału), jako jedna z nielicznych marek na rynku odnotowała w tym okresie wzrost (+3 szt. / +1,2% r/r) i udział na poziomie 9,6%, dzięki czemu cały koncern Daimler Buses kontroluje prawie 40% rynku wtórnego.
Po III kwartałach br. pierwszą piątkę zamykają SOR (154 rejestracje) i MAN (148 sztuk). Marki te we wrześniu zamieniły się miejscami, utrzymując zbliżony udział w rynku, jednak widać wzrost zainteresowania czeskimi konstrukcjami.
Statystyczna oferta
Przedstawiona analiza to tylko fragment autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy do zamawiania poszerzonych opracowań na temat całego transportowego rynku w Polsce. W artykule powyżej wykorzystano m.in. dane z raportu o przetargach na zakup nowych autobusów miejskich, który kosztuje u nas 300 PLN netto miesięcznie i jest aktualizowany on-line.
To nie wszystko. Na rok 2025 przygotowaliśmy szeroki zbiór transportowych opracowań, w tym m.in.:
- comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;
- kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;
- analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich
- analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów międzymiastowych, MINI i turystycznych;
- analizy on-line przetargów na obsługę linii autobusowych;
Wykonujemy również transportowe opracowania pod konkretne potrzeby. Jesteś zainteresowany? Napisz na [email protected] lub zadzwoń 506 03 71 71, a otrzymasz szczegółową wycenę swojego projektu. Do usłyszenia!
Komentarze