Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek autobusów używanych po III kwartałach 2024. Poziom 3 tys. przekroczony

infobus
17.10.2024 13:01
0 Komentarzy

We wrześniu sprowadzono do Polski 310 używanych autobusów, czyli jest to poziom niższy niż rok temu (-73 szt. / -19,1% r/r) oraz niższy niż w sierpniu (-144 szt /-31,7%), ale podobny do danych z lipca, kiedy sprowadzono ich 325 sztuk.

Trend zwyżkowy natomiast widać już w skumulowanym wyniku za III kwartały br., który wynosi 3 193 autobusów używanych, czyli o 175 szt. więcej niż rok wcześniej (+5,8% r/r.), a segment już szykuje się do jesiennych „zbiorów”, kiedy polscy przewoźnicy głównie importują autobusy międzymiastowe pod przewozy szkolne i kontrakty FRPA.

Spis treści:

  1. Jakie marki autobusów były najczęściej sprowadzane do Polski w pierwszych trzech kwartałach 2024 roku?
  2. Jakie rodzaje napędów dominowały wśród sprowadzanych używanych autobusów, a jakie pojawiły się po raz pierwszy?
  3. W którym segmencie autobusów zauważalna była największa różnica między liczbą pojazdów używanych a nowych?

Autobusowy wrzesień

Patrząc przez pryzmat poszczególnych kategorii funkcjonalnych, sytuacja wyglądała następująco:

  • autobusy MINI zanotowały we wrześniu poziom 112 szt., co oznacza spory wzrost o 28 szt.
    (+33,3% r/r). Z kolei skumulowany wynik od początku roku to 806 szt. (+176 szt. / +27,9% r/r), czyli widać, że segment MINI przyspieszył zarówno na rynku pojazdów używanych, jak i nowych. Tytuł najczęściej importowanego minibusu na wtórnym rynku za okres III kwartałów br. otrzymał model Mercedes-Benz Sprinter (332).
  • autobusy miejskie za wrzesień to 20 sztuk, czyli o 121szt. (-47,5% r/r) mniej niż rok wcześniej. Czyli mamy cały czas korektę po wysokim pułapie w lipcu (42). Z kolei skumulowany rezultat wynosi
    272 szt. (+15szt. / +1,9%). Najbardziej popularny model w tej kategorii to Mercedes-Benz Citaro (49).
  • autobusy międzymiastowe osiągnęły w dziewiątym miesiącu roku poziom 115 szt., co oznacza wynik niższy niż rok wcześniej (-71 szt. / -38,2% r/r) i zdecydowanie słabszy niż w sierpniu (252 szt.) Skumulowany wynik dla tej najważniejszej kategorii na rynku pojazdów używanych to 1231 szt.
    (-68 szt. / -5,2% r/r). Najczęściej importowany model autobusu intercity to Iveco Crossway 12 (346).
  • autobusy turystyczne we wrześniu to rejestracje na poziomie 48 szt. (-13szt. / -21,3% r/r). Widać tutaj już koniec sezonu turystycznego. W ciągu III kwartałów br. do Polski sprowadzono 751 takich pojazdów (+46 szt. / +6,5% r/r). Ten niewielki wzrost  może być m.in. spowodowany dłuższym czasem oczekiwania na fabrycznie nowe autokary, co kolei wynika z popandemicznego obłożenia fabryk. Numerem jeden na turystycznym rynku wtórnym jest autokar Mercedes-Benz Tourismo (93).
  • autobusy szkolne czyli „zero” zarówno za wrzesień, jak i za cały okres od początku br. Jak wdać, typu pojazdy to żaden biznes dla firm sprowadzających pojazdy do naszego kraju. Podobnie wygląda to na rynku autobusów fabrycznie nowych.
Pierwsze rejestracje autobusów używanych 9 2024
Pierwsze rejestracje autobusów używanych 9 2024

Nowe kontra używane

Porównując wyniki po III kwartałach 2024 roku dla autobusów nowych (1577) i używanych (3193) widać wyraźnie, że „górą” jest ta druga grupa. Różnica wynosi aktualnie 1616 szt. / +102,5%, czyli cały czas się zwiększa, gdyż po sierpniu wynosiła 1 460 szt.). Za cały 2023 wskaźnik ten pokazał różnicę aż 2 275 szt. / +124,9%. To pokazuje, jak kryzys wywołany pandemią cały czas wpływa pozytywnie na rozwój wtórnego rynku w Polsce. Przewoźnicy cały czas szukają tańszych sposobów na odnowę taboru, a rząd nie zapowiada żadnych systemowych zmian, które mogłyby powstrzymać import starszych i nieekologicznych pojazdów.

Oczywiście nadal istnieją duże różnice pomiędzy poszczególnymi segmentami. Największa dysproporcja – na korzyść rynku wtórnego – panuje niezmiennie wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W pierwszej z tych kategorii zarejestrowano od początku 2024 roku 1231 pojazdów używanych wobec 73 nowych; natomiast w drugim: 751 autokary używane wobec 292 nowych. Natomiast dzięki zwiększonej sprzedaży nowych minibusów w tym roku, zmieniła się sytuacja segmentu MINI, który jest teraz większy niż na rynku wtórnym (878 do 806). Cały czas też więcej nowych autobusów niż na rynku wtórnym sprzedaje się w segmencie miejskim (317 do 272), natomiast ta różnica nie jest już tak duża, jak w poprzednich latach.

Normy emisji

Od początku 2024 wśród sprowadzonych autobusów dominowały stosunkowo młode roczniki z lat 2010-2019 (55% udziału). Pojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005-2009 (37% udziału) stanowiły drugą równie liczną grupę pod względem popularności. Trzecią autobusy produkowane w latach 2000-2004 (3% udziału) czyli z emisją spalin na poziomie Euro III.

Najstarszym autobusem zarejestrowanym w tym roku jest model Ikarus 280 z 1992 roku, którego, mamy nadzieję, że sprowadzono w celach kolekcjonerskich.

Z kolei najmłodsze, zarejestrowane pojazdy to 36 egzemplarzy z rocznika 2024 oraz 29 sztuk z rocznika 2023. Są to pojazdy głównie marek Mercedes, Iveco, Ford i MAN.

W zakresie napędów króluje diesel, natomiast rozpoczął się import pierwszych używanych elektrobusów do Polski – z jednej strony to pojazdy demonstracyjne (marek King Long i Ikarus), natomiast z drugiej, to pierwsze modele przeznaczone na sprzedaż – marki Solaris. To pierwsze takie egzemplarze w  historii rynku autobusów używanych. Plus siedem autobusów CNG (Van Hool, Mercedes i Iveco).

Pierwsze rejestracje autobusów używanych 9 2024
Pierwsze rejestracje autobusów używanych 9 2024

Lista rankingowa marek

Po III kwartałach br. podium listy rankingowej rynku autobusów używanych w Polsce pozostaje bez zmian. Prowadzi cały czas Iveco, które jest tutaj liderem od trzech lat. Marka ma na koncie 1072 rejestracje, czyli o 131 szt. więcej niż przed rokiem (+13,9% r/r). Udział Iveco w rynku zwiększył się w tym okresie o 2,4 pkt proc. do 33,6%.

Drugie miejsce zajmuje Mercedes-Benz z wynikiem 804 sprowadzonych pojazdów (+88 szt. / +12,3% r/r). Taki wynik daje marce 25,2% udziału w rynku, co z kolei oznacza wzrost o 1,5pkt proc.

Trzecie miejsce na rynku używanych autobusów sprowadzanych do Polski to cały czas Setra (co biorąc pod uwagę fakt, że ta marka bardzo dobrze trzyma cenę i jest obecna tylko w segmentach międzymiastowym i turystycznym, można uznać za swoisty fenomenem) z liczbą 252 rejestracji (+15 szt. / +6,3% r/r) i z udziałem 7,9% – czyli takim samym jak przed rokiem.

Stawkę najważniejszych graczy na rynku sprowadzanych autobusów do Polski zamykają marki: MAN (194) i SOR (139). Od początku roku ten układ w tabeli utrzymuje się bez zmian (w przeciwieństwie do pojazdów fabrycznie nowych), co potwierdza po raz kolejny stabilność rynku wtórnego w Polsce.

Pierwsze rejestracje autobusów używanych 9 2024
Pierwsze rejestracje autobusów używanych 9 2024

Komentarze