Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek autobusów używanych – 11.2023. Już powyżej zeszłorocznego wyniku

infobus
19.12.2023 15:07
0 Komentarzy

W listopadzie sprowadzono do Polski równo 301 używanych autobusów, czyli o 16 szt. więcej niż rok wcześniej (+5,6%) i aż o 82 sztuk mniej niż w październiku.

Tym samym po 11 miesiącach rynek wtórny osiągnął poziom 3 702 sprowadzonych pojazdów. Takie rezultat to kontynuacja trendu z końcówki zeszłego roku i wysokich wyników od początku roku.

Szybkie podsumowanie

Rok autobusów używany w skrócie wyglądał tak: w styczniu mieliśmy 305 rejestracji (+26,6% r/r), w lutym 284 (+25,1% r/r), w marcu 387 (+27,7% r/r), a w kwietniu 362 (+26,1% r/r). W maju (283) i czerwcu (220) zanotowano ilościowe spadki, co mogło świadczyć o tymczasowym nasyceniu się rynku (na co z kolei m.in. wskazuje czerwcowy „minus” w segmencie turystycznym). Natomiast potem przyszło lipcowe uderzenie (286) i sierpniowy nokaut z rekordowym wynikiem 508 szt. Wrzesień, październik i listopad to już powrót do „normalnych” danych, co oznacza 383 szt. w dwóch pierwszych miesiącach i 301 szt. w listopadzie.

Dodajmy, że rynek wtórny już przekroczył zeszłoroczny wynik, czyli 3 454 szt.

Obserwowana tutaj dynamika sprzedaży cały czas imponuje swoim tempem, natomiast nie imponuje ani ekologią (prawie w 100% to pojazdy z silnikami diesla), ani wiekiem sprowadzanych konstrukcji – od początku roku do Polski sprowadzono 1 945 autobusy starsze niż 13 lat, czyli ta zaawansowana wiekowo grupa objęła prawie połowę całego importu. Dla porównania – rynek nowych autobusów zamknął 11. miesięcy sumą 1563 szt. To oznacza, że rynek wtórny jest od niego prawie 2,4-razy większy.

W listopadzie sprowadzono do Polski równo 301 używanych autobusów,
W listopadzie sprowadzono do Polski równo 301 używanych autobusów,

Autobusowy listopad    

Skumulowany wynik po 11. miesiącach na polskim rynku sprowadzanych, używanych autobusów wynosi 3702 rejestracji, co w porównaniu z ubiegłym rokiem oznacza import większy aż o 590 szt. (+19% r/r). Patrząc przez pryzmat poszczególnych kategorii funkcjonalnych, sytuacja w listopadzie (301 rejestracji / +16 szt. / +5,6% r/r) na rynku wtórnym wyglądała następująco:

  • autobusy MINI zanotowały w ostatnim miesiącu poziom 65 szt. i spadek o 4 szt. (-6,8% r/r). W ciągu jedenastu miesięcy br. było ich łączne 797 szt. (+122 szt. / +18,1% r/r). Tytuł najczęściej importowanego modelu na miejskim wtórnym rynku w tym czasie otrzymał model Mercedes-Benz Sprinter (310).
  • autobusy miejskie w listopadzie zanotowały 19 sztuk, czyli tyle samo co rok wcześniej. Od początku roku takich pojazdów przybyło 325, czyli mamy ich teraz nieznacznie więcej niż rok wcześniej (+45 szt. / +16,2% r/r). Najbardziej popularny model od początku roku w tej kategorii to Solaris Urbino 12 (29).
  • autobusy międzymiastowe zanotowały kolejny boom i osiągnęły w ostatnim miesiącu poziom 130 szt.(+8 szt. / +6,6% r/r). Od początku roku było to aż 1 595 szt. (+308 szt. / +23,9% r/r). To więcej niż cały rynek autobusów fabrycznie nowych w tym okresie. Z kolei najczęściej importowany model autobusu tutaj w okresie styczeń-listopad to Iveco Crossway (253).
  • autobusy turystyczne w listopadzie to rejestracje na poziomie 68 szt. (+10 szt. / +17,2% r/r). Od początku roku było to łącznie 834 szt. (+83 szt. / +11,1% r/r). Numerem jeden na turystycznym rynku wtórnym jest autokar Mercedes-Benz Tourismo 99).

autobusy szkolne czyli „zero” w listopadzie, a skumulowany wynik jest o trzy rejestracje wyższy niż przed rokiem, kiedy mieliśmy cztery „gimbusy”, a teraz mamy ich siedem. Jak wdać tego typu pojazdy to nie jest żaden biznes dla firm sprowadzających pojazdy do naszego kraju. Podobnie wygląda to na rynku autobusów fabrycznie nowych.

W listopadzie sprowadzono do Polski równo 301 używanych autobusów,
W listopadzie sprowadzono do Polski równo 301 używanych autobusów,

Nowe kontra używane

Porównując skumulowane wyniki po 11. miesiącach br. dla autobusów nowych (1 563) i używanych (3 702) widać wyraźnie, że „górą” jest ta druga grupa. Różnica wynosi aktualnie 2 139 szt. (+136,9%) i dynamicznie rośnie – po październiku wynosiła jeszcze 1991 szt. Z kolei na koniec 2022 roku było to 2298 szt. różnicy (+66,5%), a w 2021 r. 1389 szt. (+62,5%). Natomiast w całym 2020 r. używanych autobusów było o 57% więcej niż nowych.

To pokazuje, jak kryzys wywołany pandemią pozytywnie wpłynął na rozwój wtórnego rynku w Polsce. Przewoźnicy szukają tańszych sposobów na odnowę taboru, a rząd nie zapowiada żadnych systemowych zmian, które mogłyby powstrzymać import starszych i nieekologicznych pojazdów.

Oczywiście nadal istnieją duże różnice pomiędzy poszczególnymi segmentami. Największa dysproporcja – na korzyść rynku wtórnego – panuje niezmiennie wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W pierwszej z tych kategorii zarejestrowano od początku 2023 roku 1 595 pojazdów używanych wobec … 67 nowych, natomiast w drugim: 834 używanych autokarów wobec 220 nowych. Po raz pierwszy przewaga na korzyść używanych objęła także segment MINI-busów (797 do 541), gdzie do tej pory panowała odwrotna sytuacja. Ostatni bastion to autobusy miejskie, gdzie cały czas mamy więcej nowych (325 do 716), jednak ta różnica nie jest tak duża, jak jeszcze było to rok czy dwa lata temu.

Na czele Euro IV

W okresie styczeń-listopad 2023 wśród sprowadzonych autobusów dominowały pojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005-2009 (45% udziału). Drugą równie liczną grupę pod względem popularności stanowiły młodsze roczniki z lat 2010-2019 (46% udziału). Trzecią autobusy produkowane w latach 2000-2004 (7% udziału) czyli z emisją spalin na poziomie Euro III.

Najstarszym autobusem zarejestrowanym w tym roku jest model Skoda 706 RTO z 1974 r., sprowadzony w celach kolekcjonerskich.

Z kolei najmłodsze, zarejestrowane pojazdy to 13 sztuk z rocznika 2023 i 21 autobusów z rocznika 2022. Najmłodszymi autobusami były m.in. ZAZ A10, Volkswagen Crafter, Irizar i6 i MAN TGE.

W listopadzie sprowadzono do Polski równo 301 używanych autobusów,
W listopadzie sprowadzono do Polski równo 301 używanych autobusów,

Lista rankingowa marek

Po 11. miesiącach br. to cały czas marka Iveco jest liderem wtórnego rynku – z liczbą 1 155 rejestracji, czyli o 358 szt. więcej niż przed rokiem (+44,9% r/r). Jej udział w rynku zwiększył się w okresie styczeń-listopad o 5,6 pkt proc. do 31,2%.

Drugie miejsce zajmuje dotychczasowy lider – Mercedes-Benz z wynikiem 897 sprowadzonych pojazdów

(+13 szt. /+1,5% r/r). Taki wynik daje marce 24,2% udziału w rynku, co z kolei oznacza spadek o 4,2 pkt proc.

Trzecie miejsce na rynku używanych autobusów sprowadzanych do Polski to cały czas Setra z liczbą 279 rejestracji (-25szt. / -8,2% r/r) i z udziałem 7,5% – czyli o 2,2 pkt. proc. mniejszym niż przed rokiem.

Stawkę najważniejszych graczy na rynku sprowadzanych autobusów do Polski zamykają marki MAN (236) i SOR (186).

Komentarze