Polski rynek autobusów używanych – 07.2024. Na liczniku prawie 2,5 tys. rejestracji
W lipcu sprowadzono do Polski 325 używanych autobusów, czyli jest to poziom lepszy niż w lipcu 2023 o 39 szt. (+13,6%).
To rezultat także zdecydowanie wyższy niż w czerwcu br., kiedy import osiągnął poziom 259 szt. (+66 szt. / 25,5% m/m).
Spis treści:
- Która marka zajęła pierwsze miejsce na rynku używanych autobusów sprowadzanych do Polski w okresie styczeń-lipiec 2024 roku?
- Jakie były najczęściej importowane modele autobusów w kategorii międzymiastowej i miejskiej w lipcu 2024 roku?
- Jaki udział w rynku sprowadzanych używanych autobusów w Polsce miały pojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005-2009?
Autobusowy lipiec
Te wyniki pokazują, że pojazdy używane znowu nabierają „wiatru w żagle”. Ten trend zwyżkowy widać już w skumulowanym wyniku za okres styczeń-lipiec br., kiedy sprowadzono 2 429 autobusów używanych, czyli o 302 szt. więcej niż rok wcześniej (+14,2% r/r.) To pokazuje, że segment już szykuje się do jesiennych „zbiorów”, kiedy polscy przewoźnicy głównie importują autobusy międzymiastowe pod przewozy szkolne i kontrakty FRPA.
Patrząc przez pryzmat poszczególnych kategorii funkcjonalnych, sytuacja wyglądała następująco:
• autobusy MINI zanotowały w lipcu poziom 85 szt. i wzrost o 7 szt. (+9% r/r). Z kolei skumulowany wynik od początku roku to 599 szt. (+157 szt. / +35,5% r/r), czyli widać MINI przyspieszenie. Tytuł najczęściej importowanego minibusu na wtórnym rynku za okres siedmiu miesięcy br. otrzymał model Mercedes-Benz Sprinter (244).
• autobusy miejskie za lipiec to 42 sztuk, czyli aż 26 szt. ( +162,5% r/r) więcej niż rok wcześniej. Dawno tak wysokiego pułapu tu nie wiedzieliśmy. Z kolei skumulowany rezultat wynosi 222 szt. (+41 szt. / +22,7%). Najbardziej popularny model w tej kategorii to Mercedes-Benz Citaro (40).
• autobusy międzymiastowe osiągnęły w siódmym miesiącu roku poziom 111 szt., co oznacza wynik wyższy niż rok wcześniej (+10 szt. / +9,9% r/r) . Skumulowany wynik tej najważniejszej kategorii na rynku pojazdów używanych to 864 szt. (+5 szt. / +0,6% r/r). Najczęściej importowany model autobusu intercity to Iveco Crossway 12 (246).
• autobusy turystyczne w lipcu to rejestracje na poziomie 57 szt. (-13 szt. / -18,6% r/r). Widać tutaj już sezonowy spadek importu, czyli trochę wcześniej niż w przypadku fabrycznie nowych autokarów. Od początku roku do Polski sprowadzono 636 takich pojazdów (+75szt. / +13,4% r/r). Numerem jeden na turystycznym rynku wtórnym jest autokar Mercedes-Benz Tourismo (83).
• autobusy szkolne czyli „zero” zarówno za lipiec, jak i za cały okres od początku br. Jak wdać, typu pojazdy to żaden biznes dla firm sprowadzających pojazdy do naszego kraju. Podobnie wygląda to na rynku autobusów fabrycznie nowych.
Nowe kontra używane
Porównując wyniki z 2024 roku dla autobusów nowych (1285) i używanych (2429) widać wyraźnie, że „górą” jest ta druga grupa. Różnica wynosi aktualnie 1 144 szt. / +89%. Dla porównania po czerwcu br. było to 997 szt / +90,1%, a po I kwartale br. – 716 szt. / 143,8%. Za cały 2023 wskaźnik ten pokazał różnicę 2 275 szt. / +124,9%. To pokazuje, jak kryzys wywołany pandemią cały czas wpływa pozytywnie na rozwój wtórnego rynku w Polsce. Przewoźnicy cały czas szukają tańszych sposobów na odnowę taboru, a rząd nie zapowiada żadnych systemowych zmian, które mogłyby powstrzymać import starszych i nieekologicznych pojazdów.
Oczywiście nadal istnieją duże różnice pomiędzy poszczególnymi segmentami. Największa dysproporcja – na korzyść rynku wtórnego – panuje niezmiennie wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W pierwszej z tych kategorii zarejestrowano od początku 2024 roku 864 pojazdów używanych wobec 60 nowych, natomiast w drugim: 636 autokarów używanych wobec 241 nowych. Natomiast dzięki zwiększonej sprzedaży nowych minibusów w tym roku, zmieniła się sytuacja segmentu MINI, który jest teraz większy niż na rynku wtórnym (718 do 599). Cały czas też więcej nowych autobusów niż na rynku wtórnym sprzedaje się w segmencie miejskim (252 do 222), natomiast ta różnica nie jest już tak duża, jak w poprzednich latach.
Normy emisji
Od początku 2024 wśród sprowadzonych autobusów dominowały stosunkowo młode roczniki z lat 2010-2019 (55% udziału). Pojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005-2009 (37% udziału) stanowiły drugą równie liczną grupę pod względem popularności. Trzecią autobusy produkowane w latach 2000-2004 (8% udziału) czyli z emisją spalin na poziomie Euro III.
Najstarszym autobusem zarejestrowanym w tym roku jest model Ikarus 280 z 1992 roku, którego, mamy nadzieję, że sprowadzono w celach kolekcjonerskich.
Z kolei najmłodsze, zarejestrowane pojazdy to 23 egzemplarze z rocznika 2024 oraz 29 sztuk z rocznika 2023. Są to pojazdy głównie marek Mercedes, MAN, Ford i Iveco, natomiast w maju – po przerwie – ponownie tutaj pojawiła się ukraińska marka ZAZ (2).
Lista rankingowa marek
W okresie styczeń-lipiec br. podium listy rankingowej rynku autobusów używanych w Polsce pozostaje bez zmian. Prowadzi cały czas Iveco, które jest tutaj liderem od trzech lat. Marka ma na koncie 768 rejestracje, czyli o 121 szt. więcej niż przed rokiem (+18,7% r/r). Udział Iveco w rynku zwiększył się w tym okresie o 1,2 pkt proc. do 31,6%.
Drugie miejsce zajmuje Mercedes-Benz z wynikiem 624 sprowadzonych pojazdów (+113 szt. / +22,1% r/r). Taki wynik daje marce 25,8% udziału w rynku, co z kolei oznacza wzrost o 1,7 pkt proc.
Trzecie miejsce na rynku używanych autobusów sprowadzanych do Polski to cały czas Setra (co biorąc pod uwagę fakt, że ta marka bardzo dobrze trzyma cenę i jest obecna tylko w segmentach międzymiastowym i turystycznym, można uznać za swoisty fenomenem) z liczbą 207 rejestracji (+42 szt. / +25,5% r/r) i z udziałem 8,5% – czyli o 0,8 pkt. proc. większym niż przed rokiem.
Stawkę najważniejszych graczy na rynku sprowadzanych autobusów do Polski zamykają marki: MAN (155) i VDL (102). Od początku roku ten układ w tabeli utrzymuje się bez zmian (w przeciwieństwie do pojazdów fabrycznie nowych), co potwierdza po raz kolejny stabilność rynku wtórnego w Polsce.
STATYSTYCZNA OFERTA
Przedstawiona analiza to tylko fragment autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy do zamawiania poszerzonych opracowań na temat całego transportowego rynku w Polsce. W artykule powyżej wykorzystano m.in. dane z raportu o przetargach na zakup nowych autobusów miejskich, który kosztuje u nas 300 PLN netto miesięcznie i jest aktualizowany on-line. To nie wszystko.
Na rok 2024 przygotowaliśmy szeroki zbiór transportowych opracowań, w tym m.in.:
comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;
kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;
analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;
analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;
analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.
Wykonujemy również transportowe opracowania pod konkretne potrzeby. Jesteś zainteresowany? Napisz na [email protected] lub zadzwoń 506 03 71 71, a otrzymasz szczegółową wycenę swojego projektu. Do usłyszenia!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze