Polski rynek autobusów używanych – 04.2024. Wiosenna korekta
W kwietniu sprowadzono do Polski 352 używane autobusy czyli jest to poziom niższy niż w marcu br., kiedy import sięgnął poziomie 383 egzemplarzy (-31 szt. / -8,1% m/m) oraz o 10 sztuk mniej niż w kwietniu 2023.
Natomiast tego trendu spadkowego kompletnie nie widać w skumulowanym wyniku za okres styczeń-kwiecień, kiedy zarejestrowano 1566 pojazdów, czyli o 228 szt. więcej niż rok wcześniej (+17%). To pokazuje, że segment nasycił się po jesienno-zimowym boomie (głównie na autobusy międzymiastowe pod kontrakty FRPA) i wchłonął w ostatnim czasie nieznacznie mniej pojazdów, ale nie przyniosło to wiosennej korekty w skumulowanych danych. Ten stabilny wzrost potwierdza obiegową opinię, że autobusowy rynek wtóry jest bardziej dynamiczny i bardziej stabilny niż pierwotny. I teraz mamy tego potwierdzenie.
Spis treści:
- Ile w kwietniu zostało zarejestrowanych używanych autobusów w Polsce?
- Jakie autobusy używane najczęściej rejestruje się w Polsce?
- Ile autobusów z normą Euro 4 i Euro 5 zostało zarejestrowanych w tym roku w Polsce?
- Jaka jest oferta firmy JMK w zakresie raportów o rynku autobusów?
Autobusowy kwiecień
W kwietniu do naszego kraju sprowadzono 352 autobusy (-10 szt. / -2,8% r/r). Skumulowany wynik po czterech pierwszych miesiącach 2024 roku na polskim rynku wynosi 1566 rejestracji, co w porównaniu z ubiegłym rokiem oznacza import większy o 228 szt. (+17% r/r). Patrząc przez pryzmat poszczególnych kategorii funkcjonalnych, sytuacja wyglądała następująco
- autobusy MINI zanotowały w kwietniu poziom 80 szt. i wzrost o 8 szt. (+11,1% r/r). Z kolei skumulowany wynik od początku roku to 389 szt. (+117 szt. / +43% r/r), czyli widać MINI przyspieszenie. Tytuł najczęściej importowanego minibusu na wtórnym rynku za okres styczeń-kwiecień br. otrzymał model Mercedes-Benz Sprinter (162).
- autobusy miejskie za kwiecień to 34 sztuk (-6 szt. / -15%), natomiast skumulowany rezultat to 138 szt. (+28 szt. / +25,5%). Najbardziej popularny model w tej kategorii to Solaris Urbino 12 (15).
- autobusy międzymiastowe osiągnęły w czwartym miesiącu roku poziom 118 szt., co oznacza kolejny po marcu spadek: (-14 szt. / -10,6% r/r). Jak już wspomnieliśmy to tylko korekta, która nie ma większego wpływu na potężny wynik za cały br., czyli 556 szt. (+28 szt. / +5,3% r/r). Ta imponująca suma wskazuje, że jest to najważniejszy segment wtórnego rynku. Najczęściej importowany model autobusu intercity to Iveco Crossway 12 (136).
- autobusy turystyczne w kwietniu to rejestracje na poziomie 105 szt. (-1 sztuka). To widoczne uspokojenie importu w tym segmencie – podobnie jak ma to miejsce wśród pojazdów międzymiastowych. Od początku roku do Polski sprowadzono 428 autokarów (+51 szt. / +13,5% r/r). Numerem jeden na turystycznym rynku wtórnym jest autokar Mercedes-Benz Tourismo (63).
- autobusy szkolne czyli „zero” zarówno za kwiecień, jak i za cały okres od początku br. Jak wdać, typu pojazdy to żaden biznes dla firm sprowadzających pojazdy do naszego kraju. Podobnie wygląda to na rynku autobusów fabrycznie nowych.
Nowe kontra używane
Porównując wyniki za cztery pierwsze miesiące 2024 roku dla autobusów nowych (710) i używanych (1566) widać wyraźnie, że „górą” jest ta druga grupa. Różnica wynosi aktualnie 856 szt. / 120,6% – natomiast po I kwartale br. było to 716 szt. / 143,8%, a na koniec 2023 r. – 2 275 szt. / +124,9%. To pokazuje, jak kryzys wywołany pandemią pozytywnie wpłynął na rozwój wtórnego rynku w Polsce.
Przewoźnicy cały czas szukają tańszych sposobów na odnowę taboru, a rząd nie zapowiada żadnych systemowych zmian, które mogłyby powstrzymać import starszych i nieekologicznych pojazdów.
Oczywiście nadal istnieją duże różnice pomiędzy poszczególnymi segmentami. Największa dysproporcja – na korzyść rynku wtórnego – panuje niezmiennie wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W pierwszej z tych kategorii zarejestrowano od początku 2024 roku 556 pojazdów używanych wobec 44 nowych, natomiast w drugim: 428 używanych autokarów wobec 128 nowych.
Przewaga na korzyść używanych objęła w tym roku także segment MINI-busów (+6 szt. r/r). Natomiast cały czas więcej nowych autobusów niż na rynku wtórnym sprzedaje się w segmencie miejskim (149 do 138). Nie jest już jednak tak duża różnica, jak w poprzednich latach.
Normy emisji
Na początku 2024 wśród sprowadzonych autobusów dominowały stosunkowo młode roczniki z lat 2010-2019 (54% udziału).
Pojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005-2009 (38% udziału) stanowiły drugą równie liczną grupę pod względem popularności.
Trzecią autobusy produkowane w latach 2000-2004 (3% udziału) czyli z emisją spalin na poziomie Euro III.
Najstarszym autobusem zarejestrowanym w tym roku jest model Ikarus 280 z 1992 roku, którego, mamy nadzieję, że sprowadzono w celach kolekcjonerskich. Z kolei najmłodsze, zarejestrowane pojazdy to 6 sztuk z rocznika 2024 oraz 16 sztuk z rocznika 2023. Są to pojazdy głównie marek Mercedes, MAN i Ford.
Lista rankingowa marek
W okresie styczeń-kwiecień br. na podium listy rankingowej na rynku autobusów używanych w Polsce pozostaje bez zmian:
- Prowadzi cały czas Iveco, które jest tutaj liderem od trzech lat. Marka ma na koncie 496 rejestracji, czyli o 110 szt. więcej niż przed rokiem (+28,5% r/r). Udział Iveco w rynku zwiększył się w tym okresie o 2,8 pkt proc. do 31,7%.
- Drugie miejsce zajmuje wcześniejszy lider – Mercedes-Benz z wynikiem 386 sprowadzonych pojazdów
- (+44 szt. / +12,9% r/r). Taki wynik daje marce 24,7% udziału w rynku, co z kolei oznacza spadek o 0,9 pkt proc.
- Trzecie miejsce na rynku używanych autobusów sprowadzanych do Polski trzyma cały czas Setra z liczbą 143 rejestracji (+26 szt. / +22,2% r/r) i z udziałem 9,1% – czyli o 0,4 pkt. proc. większym niż przed rokiem.
Stawkę najważniejszych graczy na rynku sprowadzanych autobusów do Polski zamykają marki: MAN (105) i VDL (62).
STATYSTYCZNA OFERTA
Przedstawiona analiza to tylko fragment autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy do zamawiania poszerzonych opracowań na temat całego transportowego rynku w Polsce.
W artykule powyżej wykorzystano m.in. dane z raportu o przetargach na zakup nowych autobusów miejskich, który kosztuje u nas 300 PLN netto miesięcznie i jest aktualizowany on-line. To nie wszystko. Na rok 2024 przygotowaliśmy szeroki zbiór transportowych opracowań, w tym m.in.:
- comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;
- kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;
- analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;
- analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;
analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych. Wykonujemy również transportowe opracowania pod konkretne potrzeby. Jesteś zainteresowany? Napisz na [email protected] lub zadzwoń 506 03 71 71, a otrzymasz szczegółową wycenę swojego projektu. Do usłyszenia!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze