Polski rynek autobusów nowych w styczniu 2025. Rekordowy początek
Krajowy rynek autobusowy rozpoczął dynamicznie rok 2025. W styczniu roku zarejestrowano łącznie 245 nowych pojazdów, co stanowi wyraźny wzrost w porównaniu do 150 sztuk w styczniu 2024 roku (+63,3% r/r).
To najlepszy wynik od kilku lat, wskazujący na rosnące zapotrzebowanie na nowoczesne pojazdy w różnych segmentach transportu publicznego.
Rozkład jazdy:
- Ile wyniósł wzrost rejestracji nowych autobusów w styczniu 2025 roku w porównaniu do stycznia 2024 roku?
- Który segment autobusów zanotował najwyższą liczbę rejestracji w styczniu 2025 roku?
- Jakie marki zajęły pierwsze trzy miejsca w rankingu liczby zarejestrowanych autobusów w styczniu 2025 roku?
Autobusowe trendy
W styczniu rynek autobusowy kontynuował wzrost sprzedaży zapoczątkowany jesienią, co z jednej strony pozwoliło zakończyć rok na rekordowym od czasów pandemii poziomie 2301 nowych rejestracji; zaś z drugiej – świetnie rozpocząć rok 2025 (+95 szt. / +63,3% r/r). Kolejna dobra wiadomość to styczniowy spadek na rynku wtórnym (-21,3% r/r). To dwa współzależne segmenty, które wzajemnie na siebie wpływają. W zależności od koniunktury gospodarczej, dostępności środków publicznych na inwestycje transportowe, a także zmian w regulacjach ekologicznych, w jednym segmencie może nastąpić wzrost, co często skutkuje zmianami w drugim.
W styczniu 2025 roku przybyło w Polsce 245 nowych autobusów. To najwyższy zanotowany styczniowy wynik od kiedy monitorujemy rynek, od 2005 roku. Wcześniej rekordowe wyniki dla stycznia zostały osiągnięte w latach 2018-2019 (188). To dobry prognostyk.
Kolejny kontynuowany trend z zeszłego roku to dobre wyniki segmentu minibusów. W styczniu zarejestrowano tutaj 105 sztuk (+27 szt. / +34,6% r/r)., co z jednej strony jak najbardziej cieszy, natomiast z drugiej wytwarza trochę sztuczne wrażenie statystycznej prosperity. Należy pamiętać, że są to najtańsze i zarazem najmniejsze pojazdy dostępne w sprzedaży, których wartość jest czasami kilkukrotnie mniejsza niż np. autobusów miejskich, który to segment zanotował duży spadek w 2024 roku – o 239 sztuki (-28,2% r/r). Jak na razie – w obu tych kategoriach mamy wzrost, natomiast podobnie jak to było przez cały 2024 roku, po styczniu to minibusy są górą i utrzymują pozycję najważniejszego segmentu na rynku nowych autobusów. Mamy nadzieje, że w następnych miesiącach to się zmieni i rynek podniesie swoją wartość – szczególnie, że widzimy napływ gigantycznych funduszy z KPO, które podniosą liczbę rejestracji zarówno wśród autobusów miejskich, jak i międzymiastowych.
Autobusowy styczeń
Pierwszy miesiąc 2025 roku przyniósł autobusowemu rynkowi sprzedaż na poziomie 245 sztuk. To rezultat zdecydowanie lepszy niż rok temu (+95 szt. / +63,3% r/r), i tylko nieznacznie niższy niż przed miesiącem
(-14 szt. / -5,4% m/m), co pokazuje, że jesienne odbicie na autobusowym rynku trwa cały czas. Wynik z 2024 roku przyniósł miesięczną średnią na poziomie 192 szt. Teraz mamy 245 szt., a dla porównania wskaźnik z 2023 roku wynosił 152 szt., a w 2022 roku … zaledwie 95 sztuki, w 2021 roku – 114 w 2020 roku – 125. Przed pandemią odpowiednio w 2019 roku – 206 szt. i w 2018 r. – 226 szt. Te dane pokazują jaki potencjał ma 2025 rok, natomiast przed „hurra optymizmem” warto zobaczyć, jakie są dysproporcje pomiędzy poszczególnymi segmentami funkcjonalnymi:
- W styczniu segment MINI zanotował kolejny udany miesiąc, osiągając wynik 105 sztuk (+34,6% r/r), czyli sprzedaż tutaj była nieznacznie niższa niż w grudniu (-12 szt./-10,2% m/m). Ranking marek w MINI segmencie zdominował – podobnie jak w 2024 roku i w latach wcześniejszych – Mercedes-Benz (75 rejestracje), choć od samego początku roku musi mierzyć się z konkurencją ze strony MAN i Forda. Jednak jak na razie – z udziałem aż 71,4% – nie musi się za często oglądać za siebie. Dla porównania, w cały roku 2024 ten wskaźnik wynosił 68,5%. Dzięki tak dobrej sprzedaży, segment ten (z udziałem 42,9%) zajmuje pierwszą pozycję na rynku, wyprzedzając autobusy turystyczne (31%) i miejskie (23,7%). To oznacza, że minibusy pełnią strategiczną rolę w Polsce – ale tylko statystycznie, bo ich niższa cena nie ma tak dużego wpływu na łączną wartość rynku jak większe pojazdy. Głównymi programami wspierającymi ten segment są PFRON („Wyrównywanie różnic między regionami”) oraz Polski Ład. Najczęściej kupowanym modelem w styczniu 2025 roku był Mercedes-Benz Sprinter
(69 sztuk). - Autobusy miejskie w styczniu zanotowały sprzedaż na poziomie 58 sztuk, co oznacza wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem (+17 szt. / +41,5% r/r), natomiast w odniesieniu do grudnia (87) mamy spadek i to o 29 szt. (-33,3% m/m). Tym samym segment miejski spadł na trzecie miejsce pod względem wolumenu za kategorią MINI (105) i autokarami (76). W rankingu marek w tej kategorii pierwsze miejsce ma Solaris (22), natomiast tuż za nim jest SCANIA (19). Najczęściej kupowanym modelem jest Solaris Urbino 12 electric (20 szt.).
Styczeń pokazuje, że sprzedaż autobusów miejskich zaczyna się rozpędzać, co wynika przede wszystkim z powolnego startu nowej perspektywy funduszy unijnych. Jej „boom” spodziewany jest w dalszych miesiącach 2025 r., a przede wszystkim w 2026 r. – szczególnie w ramach programu dotacyjnego ze środków KPO w formie konkursu NFOŚiGW pod nazwą „Zielony Transport Publiczny”. Ale nie tylko – do tego dochodzą projekty ze wsparciem POPW i EFRR. Od przyszłego roku zacznie też działać nowela ustawy o elektromobilności, która nakazuje miastom powyżej 100 tys. mieszkańców zakup tylko zeroemisyjnych autobusów. Zmiana prawa może doprowadzić do wzrostu zakupów pojazdów z silnikami diesla w 2025, a w dalszej perspektywie – pojazdów bezemisyjnych.
- Kategoria międzymiastowa odnotowała w styczniu spadek i zarejestrowano pięć pojazdów wobec 11 szt. rok wcześniej (-6 szt. / -54,6% r/r). Osiągnięty wolumen jest charakterystyczny dla tej kategorii i takich wahnięć na pewno będzie więcej w roku. Przypomnijmy, że liczba rejestracji za rok 2024 wyniosła 93 sztuki (+21 st. / +29,2% r/r), co było rekordowym wynikiem dla tego segmentu. Dla porównania, w całym 2023 roku sprzedano 72 pojazdy, a w 2022 – tylko 33. W 2025 roku spodziewamy się, że przebiją barierę 100 szt., gdyż rozwój tego segmentu w najbliższych latach będzie wspierany przez unijne dofinansowanie. Do tej pory Centrum Unijnych Projektów Transportowych w ramach KPO sfinansowało zakup 521 autobusów, w tym 159 zeroemisyjnych, a kolejny nabór na 52 zeroemisyjne pojazdy ruszy w styczniu. Na chwilę obecną segment międzymiastowy korzysta głównie z kończącego się wsparcia z Polskiego Ładu. Głównym beneficjentem programu jest marka Iveco, która także w styczniu br. zdominowała rynek z wynikiem 5 rejestracji (100% udziału). Dlatego najczęściej kupowanym modelem w styczniu 2025 roku pozostaje Iveco Crossway 13 LE (5 sztuk).
- Autobusy turystyczne rozpoczęły sezon 2025 od wysokiego poziomu sprzedaży, co można już traktować jako fragment przegotowań do tegorocznych wakacji. W styczniu zarejestrowano aż 76 autokarów (+56 szt. / +280% r/r.), co jest wynikiem zdecydowanie lepszym także od grudnia
(+31 szt. / +68.9% m/m). To świetna zaliczka przed tegorocznym wyzwaniem, czyli pobiciem wyników z poprzednich lat: 389 szt. z 2024 roku; 244 szt. z 2023 roku i 75 szt. z 2022 roku. Ten ostatni rezultat już „padł”, co pokazuje odrodzenie rynku autokarowego, choć pojawiły się tutaj nowe wyzwania, takie jak ograniczenia produkcyjne fabryk i wydłużone terminy dostaw. W efekcie boom sprzedażowy rozkłada się w czasie i obejmuje więcej marek, co od razu widać po styczniowych statystykach. Liderem turystycznego rynku jest cały czas marka Mercedes-Benz (32 rejestracje), a kolejne miejsca zajmuje MAN i Irizar. Natomiast najpopularniejszym modelem za styczeń 2025 roku został Tourismo L (22 sztuki). - Autobusy szkolne pozostają jednym z najbardziej niszowych segmentów w Polsce. Do 2023 roku segment ten wspierał program „Kangur” realizowany przez NFOŚiGW, obecnie zastąpiony w niewielkim stopniu przez kończący też swój bieg „Polski Ład”. W 2024 roku do głosu doszedł najnowszy, lokalny program „Mazowsze autobusy szkolne” z dofinansowaniem na ponad 50 pojazdów. Nie do końca ma on przełożenie na statystyki, ale cały czas lidem tego segmentu jest marka Isuzu. Za styczeń z jednym autobusem.
Napędy alternatywne
W styczniu 2025 roku zarejestrowano w Polsce 51 autobusów z napędami alternatywnymi, co stanowi 20,8% całego rynku, czyli nieco więcej niż w całym 2024 roku (19%). Dla porównania – w 2023 roku zarejestrowano ich 585, co stanowiło wówczas 32,1% całego rynku. Spadek ten wynikał z mniejszej liczby zarejestrowanych autobusów miejskich w 2024, natomiast styczeń pokazuje, że ponownie wracamy na ścieżkę konwersji floty na pojazdy zero- i niskoemisyjne. I ten proces na pewno przyspieszy w 2025 roku, dzięki unijnym zakupom. W styczniu na ten wynik zapracował prawie wyłącznie segment miejski, czyli udział „zielonych” zakupów rozkłada się następująco:
- autobusy miejskie: 45 szt., w tym 28 zeroemisyjnych i 17 niskoemisyjnych;
- minibusy: 7 szt., w tym 6 sztuk zeroemisyjnych.
Łącznie w styczniu i w skali całego rynku – na ogólną liczbę 53 „zielonych” autobusów mamy:
- 32 autobusy bateryjne (BEV),
- 17 pojazdów napędzanych CNG/LNG.
- 2 wodorowe (FCEV).
Na koniec stycznia br. park autobusów zeroemisyjnych w Polsce wzrósł do 1 tys. 506, z czego pojazdy całkowicie elektryczne stanowiły 1417 szt., zaś wodorowe – 89 sztuk.
Lista rankingowa marek
Styczeń przyniósł kolejne przetasowania na liście rankingowej autobusowych marek w Polsce. Pierwszym liderem pod względem liczby zarejestrowanych autobusów w tym roku zostaje Mercedes-Benz, który osiągnął wynik 107 pojazdów (+37 szt. / +52,8% r/r). Marka zdecydowanie dominuje w kategorii MINI (poniżej 8 ton DMC), gdzie zarejestrowała 78 pojazdów. Aż 57 z nich to zabudowy wykonane przez polskie firmy nadwoziowe, z czego najwięcej wykonały firmy Mercus (16) i Busmont (12). Mercedes także dobrze sobie radzi w segmencie autobusów turystycznych (32 szt.) Udział rynkowy Mercedesa wynosi obecnie 43,7%, co stanowi wzrost w porównaniu z rokiem 2023 o 3 pkt proc.
Wiceliderem jest MAN, który wskoczył na tę pozycję w grudniu 2024 r., usuwając stąd Solarisa. „Lew” osiągnął to dzięki dywersyfikacji swojej oferty oraz realizacji kontraktu dla krakowskiego oddziału Mobilis. Ten przepis na sukces firma realizuje także w tym roku i widać tego efekty: MAN oferuje autobusy we wszystkich kategoriach: od MINI (16 szt. z zabudową Mercusa) przez pojazdy miejskie (6 szt.) po turystyczne (15 szt.) Dzięki temu firma osiągnęła 37 rejestracji (+23 szt. / +164,3% r/r) i udział na poziomie 15,1% (+5,8 pkt proc. r/r).
Solaris, z powodu przyspieszenia MAN, spadł na trzecią pozycję, co wynika także ze słabszej obecnie kondycji rynku miejskiego, ale zgodnie z zapowiedziami to się niebawem zmieni – na plus. Producent z Bolechowa działa wyłącznie w segmencie autobusów miejskich i powyżej 8 ton DMC. Dlatego w tym przedziale wagowym Solaris jest wiceliderem z wynikiem 22 sztuk, wyprzedzając MAN (21) i przegrywając z Mercedesem (32). Styczniowe 22 rejestracje Solarisa przełożyły się na udział rynkowy wynoszący 9% (+4 szt. / +22,2% r/r), czyli mniejszy o 3 pkt proc. r/r.
Polska produkcja
W styczniu 2025 r. zarejestrowano 46 autobusów „made in Poland”, co przekłada się na 18,8% udziału w całym rynku, co oznacza, że zwiększył się on od grudnia, gdy wskaźnik ten wynosił 16,6%. Dla porównania, w 2023 roku udział krajowej produkcji wyniósł 36,6%, a w 2022 r. aż 48% – dziś trudno w to uwierzyć.
Obecny rezultat wynika głównie ze wzrostu sprzedaży autobusów MINI, międzymiastowych i turystycznych, które są produkowane przede wszystkim poza Polską. Wraz ze wzrostem sprzedaży autobusów miejskich ten udział sukcesywnie się zwiększa. Warto jednak zaznaczyć, że w kategorii MINI prężnie działają polskie firmy zabudowujące, takie jak Mercus, Auto-Cuby, Bus-Center, Warmiaki, CMS Auto, BusFactory, Polster, MMI, Carpol, Eurobus, Bus Perfect, PC Invest, Automet, SprintCar, Acbus i inne.
Uwzględniając ich działalność, wskaźnik krajowego pochodzenia rejestrowanych autobusów wynosi ponad 2/3. Oznacza to, że na każde 10 sprzedawanych w Polsce autobusów, blisko 7 jest produkowanych lub zabudowywanych w naszym kraju. W porównaniu do rynku pojazdów osobowych czy ciężarowych to bardzo dobry wynik, z którego możemy być dumni.
Zamów raport!
Firma JMK przygotowuje raporty o polskim rynku autobusów. Statystyczna oferta Przedstawiona analiza to tylko fragment autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy do zamawiania poszerzonych opracowań na temat całego transportowego rynku w Polsce. W artykule powyżej wykorzystano m.in. dane z raportu o przetargach na zakup nowych autobusów miejskich, który kosztuje u nas 300 PLN netto miesięcznie i jest aktualizowany on-line.
To nie wszystko. Na rok 2025 przygotowaliśmy szeroki zbiór transportowych opracowań, w tym m.in.: comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce; kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce; analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych; analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych; analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.
Wykonujemy również transportowe opracowania pod konkretne potrzeby. Jesteś zainteresowany? Napisz na [email protected] lub zadzwoń 506037171, a otrzymasz szczegółową wycenę swojego projektu. Do usłyszenia!
Komentarze