Polski rynek autobusów elektrycznych w I połowie 2022
W ciągu sześciu pierwszych miesięcy br. w Polsce zarejestrowano 106 nowych autobusów elektrycznych.
Tym samym liczba elektrobusów w naszym kraju sięgnęła poziomu 734 sztuk, w tym odnotowaliśmy pierwsze rejestracje pojazdów na ogniwa wodorowe zasilane wodorem, czyli inaczej elektrobusów z wodorowym extenderem. Spodziewamy się, że na koniec roku pula wszystkich e-busów w naszym kraju przekroczy poziom 800 egzemplarzy.
Zielone udziały
W okresie styczeń-czerwiec na polskie drogi wyjechało 106 nowych autobusów elektrycznych, z czego najwięcej z nich trafiło do Gdyni (24), Łodzi (17) i Rybnika (17). Tym samym elektrobusy osiągnęły po I połowie br. udział całym rynku na poziomie 17,5%. Zdecydowana większość z nich (94) reprezentowała segment miejski. Poza nimi odnotowaliśmy rejestrację:
- 5 szt. szkolnych „gimbusów” (3 x Solaris i 2 x Yutong), które zostały zakupione w ramach programu NFOŚiGW – Kangur;
- 7 szt. minibusów (2 x MAN eTGE i 5 x K-Bus), które zostały zakupione przez prywatnego operatora do obsługi komunikacji miejskiej w Rybniku.
Łącznie w I połowie 2022 r. w Polsce zarejestrowano 342 nowe autobusy miejskie, w tym odnotowano 168 autobusów z napędem alternatywnym (49% udziału w segmencie miejskim). Wśród nich zdecydowane pierwsze miejsce mają właśnie autobusy z napędem elektrycznym z udziałem 27,5% w kategorii miejskiej), a po raz pierwszy w tym roku do tej grupy dołączyły pierwsze pojazdy na ogniwa paliwowe zasilane wodorem (jeden Solaris MZK Konin plus demonstracyjne pojazdy Autosanu i NesoBus).
Podsumowując: struktura napędowa w kategorii miejskiej po I połowie 2022 wyglądała następująco:
- 174 szt. z klasycznym napędem diesla (udział 51%);
- 94 szt. z napędem elektrycznym (udział 27,5%);
- 42 szt. z napędem gazowym (udział 12,3%);
- 32 szt. z napędem hybrydowym (udział 9,2%).
Dla porównania – w 2021 r. zarejestrowano w Polsce łącznie 383 autobusy z napędem alternatywnym, z czego zdecydowana większość (374) należała do segmentu autobusów miejskich. To zapewniało elektrobusom, gazowcom i hybrydom udział w tej kategorii na poziomie aż 63,8%, czyli zdecydowanie większym niż w tym roku. Wówczas struktura napędowa miejskiego segmentu wygląda następująco:
- 213 szt. z napędem elektrycznym (udział 36,3%);
- 205 szt. z klasycznym napędem diesla (udział 35%);
- 150 szt. z napędem gazowym (udział 25,6%);
- 11 szt. z napędem hybrydowym (udział 1,9%).
Elektryczni liderzy
Pierwsza połowa 2022 to także zmiany na elektrycznej liście rankingowej, gdzie swoje pozycje – wobec lidera Solarisa – znacząco wzmocniły trzy marki: Volvo (kontrakt dla Łodzi i Gliwic); Mercedes-Benz (Gdynia) i MAN (z debiutem w Kędzierzynie Koźlu i wygranym przetargiem w Gdańsku).
Po sześciu miesiącach br. najwięcej autobusów elektrycznych w naszym kraju jeździło w następujących przedsiębiorstwach:
- MZA Warszawa – 162 szt. (11% floty)
- MPK Kraków – 78 szt. (13,7% floty)
- MPK Poznań – 59 szt. (18,3% floty)
- PKM Jaworzno – 44 szt. (62,9% floty)
- MZK Zielona Góra – 43 szt. (48,3% floty)
W przeliczeniu na poszczególne województwa, to po okresie styczeń-czerwiec najwięcej elektrycznych autobusów mamy w: Mazowieckim – 199 szt. Śląskim – 136 szt. Wielkopolskim – 86 szt. Małopolskim – 84 szt.
Spodziewamy się, że w jeszcze w tym roku liczba e-busów w Polsce przekroczy 800 sztuk, a swoje prognozy na ten rok opiera na następujących danych:
- 230 e-busów jest w trakcie dostaw (w latach 2022-2023), z czego ok. 80 sztuk dotrze do miast jeszcze w tym roku;
- 52 autobusy elektryczne są w procedurze przetargowej;
- 32 elektrobusy mają zapewnione dofinansowanie z I edycji programu Zielony Transport Publiczny, ale jeszcze nie ogłoszono na nie przetargów;
- 340 szt. autobusów elektrycznych ma otrzymać dofinansowanie z II edycji Zielonego Transport Publiczny (czekamy na umowy). Według danych NFOŚiGW, zgłoszona pula nie wyczerpała budżetu, także jest duża szansa, że cała pula 340 e-busów wejdzie do realizacji.
Razem daje to potężną liczbę 654 e-busów, które w najbliższej przyszłości – czyli w latach 2022-2024 – wyjadą na polskie ulice. Tym samym dołączą one do aktualnego taboru liczącego już 734 egzemplarzy, tworząc razem elektryczną flotę armadą na poziomie 1388 jednostek. A potem nadejdzie fala dofinansowań z KPO.
HISTORYCZNE ZMIANY
Te dynamika pokazują, że udział elektrobusów w segmencie miejskim plasuje się na poziomie powyżej 30% i rośnie. Natomiast najważniejszym wydarzeniem roku 2021 było wyprzedzenie pojazdów z silnikami diesla (po raz pierwszy w historii), które osiągnęły w zeszłym roku udział 35%, a elektrobusy – 36%. Przypomnijmy, że w 2021 r. polscy przewoźnicy zakupili łącznie 219 szt. nowych autobusów elektrycznych, w tym: 214 szt. miejskich autobusów 2 szt. szkolnych autobusów 3 szt. minibusów Dzięki tym inwestycjom dzisiaj ok 5 proc. całego parku autobusów miejskich w Polsce ma napęd elektryczny.
W 2022 roku ciężko będzie pobić doskonały, zeszłoroczny rezultat (214), ale najnowsze pokazują, że polski rynek elektrycznych autobusów – mimo negatywnego wpływu pandemii i wysokich cen prądu – cały czas się rozwija. Sprzyja mu unijne (RPO, POPW i POIiŚ) i rządowe dofinansowanie (Gepard i ZTP)
-„Szybki rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego możliwy jest dzięki programom wsparcia. Kolejne pojazdy dostarczane są do polskich miast, ale też podpisywane są umowy na kolejne dostawy. Wsparcie sektora zeroemisyjnego transportu publicznego przynosi efekty i jest jednym z czynników rozwijających branżę elektromobilności w Polsce.” – komentuje te wyniki Marcin Nowak, członek Zarządu Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności.
Elektromobilne wsparcie
Jak pokazują „zielone” dane, liczba zarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie w zawrotnym tempie – przede wszystkim dzięki unijnemu dofinansowywaniu. Do tej pory polskie miasta najczęściej korzystały z trzech narzędzi: Regionalnych Programów Operacyjnych, Programu Operacyjnego Polska Wschodnia i Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Z tej ostatniej puli m.in. sfinansowany został największy zakup elektrycznych autobusów w Polsce, czyli „kontrakt stulecia” Miejskich Zakładów Autobusów w Warszawie na dostawę 130 przegubowych e-busów. Z kolei drugi nabór POIiŚ – obejmujący zakup e-busów pod kątem konkretnych linii – objął swym zasięgiem 13 miast, w tym m.in. Kraków, który w ten sposób zakupił w ub. r. 50 elektrobusów typu MEGA. To drugi największy kontrakt na e-busy w Polsce.
W najbliższej przyszłości większy udział w elektrycznych zakupach mają mieć dwa programy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w tym „Kangur” pod kątem zakupu autobusów szkolnych dla gmin i „Zielony Transport Publiczny” dla miast i regionalnych związków. W ramach jego I edycji już podpisane zostały pierwsze umowy. Łącznie w ramach ZTP 1.0 ma zostać zakupionych 223 zielonych pojazdów, w tym:
- 146 szt. autobusów elektrycznych
- 71 szt. autobusów wodorowych
- 6 szt. trolejbusów
Z kolei w marcu br. NFOSiGW poinformował o wynikach I etapu II edycji programu Zielony Transport Publiczny, gdzie teraz wnioskodawcy podpisują już pierwsze umowy na zakup:
- do 340 szt. autobusów elektrycznych
- do 48 szt. autobusów wodorowych.
Natomiast w nieokreślonej jeszcze przyszłości czeka nas największy zastrzyk w zielony autobusy z Krajowego programu Odbudowy. W ramach działu „Zielona, inteligentna mobilność” przewidziano ponad 1,1 mld euro na zakup ok. 1600 autobusów zasilanych bateryjnie i poprzez ogniwa paliwowe zasilane wodorem.
Eko Infrastruktura
Oczywiście same autobusy to nie wszystko, w rozwoju elektromobilności ogromne znaczenia ma budowa odpowiedniej infrastruktury do ładowania e–busów. Według danych PIRE, na tym rynku niezmiennie liderem jest zielonogórska firma Ekoenergetyka-Polska. Kolejne miejsca na podium należą do:
- Medcomu (16% – 85 stacji ładowania)
- Eniki (3% – 13 stacji ładowania).
W Polsce obecnie używanych jest 520 stacji ładowania autobusów elektrycznych, które dostarczają ponad 70 MW mocy, w ponad 50 miastach.
Statystyczna oferta
Przedstawiona analiza to tylko fragment autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy do zamawiania poszerzonych opracowań na temat całego transportowego rynku w Polsce. W artykule powyżej wykorzystano dane z raportu o przetargach na zakup nowych autobusów miejskich, który kosztuje u nas 150 PLN netto miesięcznie i jest aktualizowany on-line. To nie wszystko. Na rok 2022 przygotowaliśmy szeroki zbiór transportowych opracowań, w tym m.in.: comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce; kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce; analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych; analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych; analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych. Wykonujemy również transportowe opracowania pod konkretne potrzeby.
Ceny standardowych analiz zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Jesteś zainteresowany? Napisz na [email protected] lub zadzwoń 506 03 71 71, a otrzymasz szczegółową wycenę swojego projektu. Do usłyszenia!