Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek autobusów elektrycznych w I kwartale 2022 r.

infobus
28.04.2022 19:00
0 Komentarzy

W ciągu I kwartału br. w Polsce zarejestrowano 79 szt. nowych autobusów elektrycznych.

Tym samym liczba elektrobusów w naszym kraju sięgnęła poziomu 707 sztuk. Spodziewamy się, że na koniec roku ich łączna pula przekroczy 800 egzemplarzy.

Pierwszy kwartał

W okresie styczeń-marzec na polskie drogi wyjechało 79 nowych autobusów elektrycznych, z czego najwięcej z nich trafiło do Łodzi (17) i Rybnika (17) oraz Gdyni.  Wszystkie – oprócz jednego egzemplarza dla Śniadowa i jednego minibusa MAN eTGE – reprezentowały segment miejski. Łącznie w tej kategorii – w I kwartale 2022 r. – zarejestrowano 132 autobusów z napędem alternatywnym, a miejska struktura napędowa wyglądała następująco:

  • 65 szt. z napędem elektrycznym (udział 33,3%).
  • 63 szt. z klasycznym napędem diesla (udział 32,3%);
  • 35 szt. z napędem gazowym (udział 17,9%);
  • 32 szt. z napędem hybrydowym (udział 16,4%);

Dla porównania – w 2021 r. zarejestrowano w Polsce łącznie 383 autobusy z napędem alternatywnym, z czego zdecydowana większość (374) należała do segmentu miejskiego. To zapewniało elektrobusom, gazowcom i hybrydom udział w tej kategorii na poziomie aż 64%! Struktura napędowa miejskiego segmentu wyglądała wówczas następująco:

  • 213 szt. z napędem elektrycznym (udział 36,5%);
  • 205 szt. z klasycznym napędem diesla (udział 35,5%),
  • 150 szt. z napędem gazowym (udział 26%);
  • 11 szt. z napędem hybrydowym (udział 2%)

Historyczne zmiany

Te dane pokazują, że udział elektrobusów w segmencie miejskim plasuje się na poziomie powyżej 30% i rośnie. Natomiast najważniejszym wydarzeniem roku 2022 było wyprzedzenie pojazdów z silnikami diesla (po raz pierwszy w historii), które osiągnęły w zeszłym roku udział 35%, a elektrobusy – 36%. Ten trend kontynuowany jest także w tym roku.

Przypomnijmy, że w 2021 r. polscy przewoźnicy zakupili łącznie 219 szt. nowych autobusów elektrycznych, w tym:

  • 214 szt. miejskich autobusów
  • 2 szt. szkolnych autobusów
  • 3 szt. minibusów

Dzięki tym inwestycjom dzisiaj ok 5 proc. całego parku autobusów miejskich w Polsce ma napęd elektryczny.

MIEJSKI RANKING

Ostatnie trzy miesiące to także zmiany na elektrycznej liście rankingowej, gdzie swoje pozycje – wobec lidera Solarisa – znacząco wzmocniły trzy marki: Volvo (kontrakt dla Łodzi i Gliwic); Mercedes-Benz (Gdynia) i MAN (z debiutem w Kędzierzynie Koźlu). To pokazuje, że czasy e-dominacji producenta z Bolechowa powoli przechodzą do historii, natomiast do końca roku wielkopolska firma obroni pierwsze “elektryczne” miejsce, realizując największe tegoroczne kontrakty. Podobnie jak w zeszłym roku, kiedy zrealizowała duże zamówienia dla MPK Kraków (50), MPK Poznań (37) oraz ZTM Lublin (27)., czyli największe zeszłoroczne dostawy elektrobusów w Polsce. Przypomnijmy, że w całym 2020 r. najwięcej e-busów w Polsce odebrały takie miasta, jak: Warszawa i Radom. Z kolei w 2019 r. najwięcej autobusów elektrycznych dostarczono do Poznania i Rzeszowa.

-„To już kolejny rok, który pokazuje nam, jak dobrze na rynku elektromobilności radzi sobie transport publiczny. Tym bardziej cieszy fakt, że zdecydowana większość autobusów elektrycznych produkowana jest w Polsce. Kolejna kwestia to programy wsparcia rozwoju elektromobilności, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznacza coraz większe środki właśnie na dofinansowanie zeroemisyjnych autobusów, jak i infrastruktury do ich ładowania. Oczywiście cieszy fakt, że samorządy chcą i chętnie korzystają z tego typu programów” – komentuje te wyniki Marcin Nowak, członek zarządu Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności.

Miasta i województwa

Po I kwartale najwięcej autobusów elektrycznych w naszym kraju jeździło w następujących przedsiębiorstwach:

  • MZA Warszawa – 162 szt. (11% floty)
  • MPK Kraków – 78 szt. (13,7% floty)
  • MPK Poznań – 59 szt. (18,3% floty)
  • PKM Jaworzno – 44 szt. (62,9% floty)
  • MZK Zielona Góra – 43 szt. (48,3% floty)

W przeliczeniu na poszczególne województwa, to po I kwartale br. najwięcej elektrycznych autobusów mamy w:

  • Mazowieckim – 196 szt.
  • Śląskim – 127 szt.
  • Wielkopolskim – 86 szt.
  • Małopolskim – 84 szt.

Jeżeli chodzi o marki kupowanych e-busów, to elektromobilnym numerem jeden jest aktualnie Volvo (27), potem Mercedes (24) i Solaris (24). Dla porównania – w 2021 roku wielkopolska firma dostarczyła na rynek aż 186 bateryjnych pojazdów, co dało jej bezwzględny prymat na e-rynku (219). Drugie miejsce wówczas należało wtedy do Autosanu (15) z kontraktem dla MPK Częstochowa, a trzecie – do firmy Busnex (12) z chińską marką Yutong, która zrealizowała wtedy swój największy kontrakt – 9 szt. elektrycznych autobusów E10 do Polkowic.

Podobna dominacja producenta z Bolechowa w elektrycznym rankingu miała miejsce w 2020 roku, kiedy poza pojazdami Solarisa w Polsce sprzedano się jeszcze sześć e-busów marek Automet, Autosan, SOR i Volvo oraz w 2019 r., kiedy do “elektrycznego głosu” doszło tylko Volvo (8) i Ursus (7).

ELEKTRYCZNA PULA

Dane za I kwartał 2022 rok pokazują, że polski rynek elektrycznych autobusów – mimo negatywnego wpływu pandemii i wysokich cen prądu – dynamicznie się rozwija. Sprzyja mu unijne (RPO, POPW i POIiŚ)  i rządowe dofinasowanie (Gepard i ZTP)  Prognozy na ten rok dla rynku elektrycznych autobusów wyglądają także obiecująco. To:

  • 191 e-busów jest w trakcie dostaw (z podpisanymi umowami), z czego ok. 100 sztuk dotrze do miast jeszcze w tym roku;
  • 82 autobusów elektrycznych jest w procedurze przetargowej;
  • 32 elektrobusy mają zapewnione dofinansowanie z I edycji programu Zielony Transport Publiczny, ale jeszcze nie ogłoszono na nie przetargów;
  • 340 szt. autobusów elektrycznych ma otrzymać dofinansowanie z II edycji Zielonego Transport Publiczny, ale jeszcze nie podpisano tutaj żadnych umów. Natomiast według danych NFOŚiGW, zgłoszona pula nie wyczerpała budżetu, także jest duża szansa, że cała pula 340 e-busów wejdzie do realizacji.

Razem daje to liczbę 645 e-busów, które w najbliższej przyszłości – czyli w latach 2022-2024 – wyjadą na polskie ulice. Tym samym dołączą one do aktualnego taboru liczącego 707 egzemplarzy, tworząc razem elektryczną flotę na poziomie 1352 sztuk.

Oczywiście same autobusy to nie wszystko, w rozwoju elektromobilności ogromne znaczenia ma budowa odpowiedniej infrastruktury do ładowania e–busów. Na tym rynku niezmiennie liderem jest zielonogórska firma Ekoenergetyka-Polska. Kolejne miejsca na podium należą do: Medcomu (16% – 85 stacji ładowania) Eniki (3% – 13 stacji ładowania). W Polsce obecnie używanych jest 520 stacji ładowania autobusów elektrycznych, które dostarczają ponad 70 MW mocy, w ponad 50 miastach.

Komentarze