Polski rynek autobusów elektrycznych – 11.2022
W ciągu 11. miesięcy br. w Polsce zarejestrowano 119 nowych autobusów elektrycznych. Tym samym liczba elektrobusów w naszym kraju sięgnęła poziomu 771 sztuk.
W 2022 roku odnotowaliśmy również pierwsze rejestracje pojazdów na ogniwa wodorowe zasilane wodorem, czyli inaczej elektrobusów z wodorowym extenderem. Spodziewamy się, że na koniec roku pula wszystkich e-busów w naszym kraju przekroczy poziom 800 egzemplarzy.
ZIELONE UDZIAŁY
W okresie styczeń-listopad na polskie drogi wyjechało 119 nowych autobusów elektrycznych, z czego najwięcej z nich trafiło do Gdyni (24), Rybnika (23) i Łodzi (17). Tym samym elektrobusy osiągnęły po 11 m-cach br. udział całym rynku na poziomie 11,6%. Zdecydowana większość z nich (103) reprezentowała segment miejski.
Poza nimi odnotowaliśmy rejestrację:
- 10 szt. szkolnych „gimbusów” (3 x Solaris, 2 x Yutong, 1 x ARP), które zostały zakupione w ramach programu NFOŚiGW – Kangur;
- 6 szt. minibusów (3 x MAN eTGE + 3 x Karsan e-Jest zakupione przez GAiT Gdańsk do obsługi turystycznej linii 100 w centrum miasta).
Po raz pierwszy w tym roku do tej grupy dołączyły pierwsze pojazdy na ogniwa paliwowe zasilane wodorem (jeden Solaris MZK Konin plus demonstracyjne pojazdy Autosanu i NesoBus).
Podsumowując: w Polsce to głównie miasta kupują elektrobusy, korzystające z unijnych końcówek z poprzedniej perspektywy finansowej (RPO, POPW i POIiŚ) lub rządowego programu „Zielony Transport Publiczny”.
Miejska struktura
Struktura napędowa w kategorii miejskiej po 11 miesiącach 2022 wyglądała następująco:
- 325 szt. z klasycznym napędem diesla (udział 60,8%);
- 103 szt. z napędem elektrycznym (udział 19,3%);
- 66 szt. z napędem gazowym (udział 12,4%);
- 40 szt. z napędem hybrydowym (udział 7,5%).
Dla porównania – w 2021 r. zarejestrowano w Polsce łącznie 383 autobusy z napędem alternatywnym, z czego zdecydowana większość (374) należała do segmentu autobusów miejskich. To zapewniało elektrobusom, gazowcom i hybrydom udział w tej kategorii na poziomie aż 63,8%, czyli zdecydowanie większym niż w tym roku. Wówczas struktura napędowa miejskiego segmentu wygląda następująco: 213 szt. z napędem elektrycznym (udział 36,3%); 205 szt. z klasycznym napędem diesla (udział 35%); 150 szt. z napędem gazowym (udział 25,6%); 11 szt. z napędem hybrydowym (udział 1,9%).
To pokazuje, że rosnąca inflacja, a przede wszystkim drożejąca energia elektryczna nie sprzyja zakupom zielonych autobusów w Polsce. Biorąc pod uwagę wydrenowane budżety miast oraz miejskich przewoźników, zakładamy że taka sytuacja utrzyma się jeszcze w przyszłym roku, aby diametralnie zmienić się w 2024 r. z powodu wchodzących rok później limitów określonych w ustawie o elektromobilności.
ELEKTRYCZNI LIDERZY
Pierwsza połowa 2022 to także zmiany na elektrycznej liście rankingowej, gdzie swoje pozycje – wobec lidera Solarisa – znacząco wzmocniły trzy marki: Volvo (kontrakt dla Łodzi i Gliwic); Mercedes-Benz (Gdynia) i MAN (z debiutem w Kędzierzynie Koźlu i wygranym przetargiem w Gdańsku). Po 11. miesiącach br. najwięcej autobusów elektrycznych w naszym kraju jeździło w następujących przedsiębiorstwach:
- MZA Warszawa – 161 szt. (11% floty)
- MPK Kraków – 78 szt. (13,7% floty) – w tym 4 szt. kupione jako używane
- MPK Poznań – 58 szt. (18,3% floty)
- PKM Jaworzno – 55 szt. (70% floty)
- MZK Zielona Góra – 43 szt. (48,3% floty)
W przeliczeniu na poszczególne województwa, to po okresie styczeń-listopad najwięcej elektrycznych autobusów mamy w:
- Mazowieckim – 207 szt. (26,8% wszystkich elektrobusów w Polsce)
- Śląskim – 146 szt. (18,9%)
- Wielkopolskim – 88 szt. (11,4%)
- Małopolskim – 84 szt. (10,9%)
E-perspektywa
Spodziewamy się, że w jeszcze w tym roku liczba e-busów w Polsce dojdzie do poziomu 800 sztuk, a swoje prognozy na ten rok opieramy na następujących danych:
- 323 e-busy są w trakcie dostaw (w latach 2022-2023), z czego ok. 30 sztuk powinno dotrzeć do miast jeszcze w tym roku, czyli w grudniu;
- 82 autobusy elektryczne są w procedurze przetargowej;
- 486 szt. e-busów ma zapewnione dofinansowanie w ramach dwóch edycji programu Zielony Transport Publiczny, w tym 146 szt. autobusów elektrycznych z „jedynki” i 340 szt. z „dwójki”. Pierwsze pojazdy z tej puli weszły już w fazę dostaw. Według NFOŚiGW w ramach I edycji realizowanych jest 30 przedsięwzięć (zawarto 30 umów dotacji i 8 umów pożyczki), natomiast w II edycji programu na liście rankingowej umieszczono 65 przedsięwzięć, dotychczas zawarto umowy na ponad połowę przedsięwzięć. Z dofinansowania zrezygnowało dotychczas pięciu wnioskodawców. Do tego dojdzie ok. 120 szt. autobusów wodorowych, w tym 71 szt. z „jedynki” i 48 szt. z „dwójki”. A potem nadejdzie fala dofinansowań z funduszy unijnych i KPO. Miejmy nadzieję…
-„Szybki rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego możliwy jest dzięki programom wsparcia. Kolejne pojazdy dostarczane są do polskich miast, ale też podpisywane są umowy na kolejne dostawy. Wsparcie sektora zeroemisyjnego transportu publicznego przynosi efekty i jest jednym z czynników rozwijających branżę elektromobilności w Polsce” – komentuje najnowsze wyniki Marcin Nowak, członek Zarządu Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze