Polski rynek autobusów elektrycznych – 04.2022
W ciągu czterech pierwszych miesięcy br. w Polsce zarejestrowano 93 nowe autobusy elektryczne.
Tym samym liczba elektrobusów w naszym kraju sięgnęła poziomu 712 sztuk. Spodziewamy się, że na koniec roku ich łączna pula przekroczy poziom 800 egzemplarzy.
Cztery miesiące
W okresie styczeń-kwiecień na polskie drogi wyjechały 93 nowe autobusy elektryczne, z czego najwięcej z nich trafiło do Gdyni (24), Łodzi (17) i Rybnika (17). Wszystkie – oprócz jednego egzemplarza dla Śniadowa i jednego minibusa MAN eTGE – reprezentowały segment miejski.
Łącznie w tej kategorii – w ciągu czterech miesięcy 2022 r. – zarejestrowano 150 szt. autobusów z napędem alternatywnym (37,7% udziału w całym rynku), a struktura napędowa w segmencie miejskim wyglądała następująco:
- 84 szt. z klasycznym napędem diesla (udział 35,7%);
- 83 szt. z napędem elektrycznym (udział 35,3%).
- 35 szt. z napędem gazowym (udział 14,9%);
- 32 szt. z napędem hybrydowym (udział 13,6%);
Dla porównania – w 2021 r. zarejestrowano w Polsce łącznie 383 autobusy z napędem alternatywnym, z czego zdecydowana większość (374) należała do segmentu autobusów miejskich (586). To zapewniało elektrobusom, gazowcom i hybrydom udział w tej kategorii na poziomie aż 63,8%! Teraz jest to 64,2% – czyli krok po kroku polska miejska flota staje się coraz bardzie zielona.
HISTORYCZNE ZMIANY
Te dynamika pokazują, że udział elektrobusów w segmencie miejskim plasuje się na poziomie powyżej 30% i rośnie. Natomiast najważniejszym wydarzeniem roku 2021 było wyprzedzenie pojazdów z silnikami diesla (po raz pierwszy w historii), które osiągnęły w zeszłym roku udział 35%, a elektrobusy – 36%. Ten trend kontynuowany jest także w 2022 roku. Przypomnijmy, że w 2021 r. polscy przewoźnicy zakupili łącznie 219 szt. nowych autobusów elektrycznych, w tym: 214 szt. miejskich autobusów 2 szt. szkolnych autobusów 3 szt. minibusów Dzięki tym inwestycjom dzisiaj ok 5 proc. całego parku autobusów miejskich w Polsce ma napęd elektryczny.
W 2022 roku ciężko będzie pobić doskonały, zeszłoroczny rezultat (214), ale jak na razie elektryczny udział w rynku jest na bardzo dobrym poziomie.
-„To już kolejny rok, który pokazuje nam, jak dobrze na rynku elektromobilności radzi sobie transport publiczny. Tym bardziej cieszy fakt, że zdecydowana większość autobusów elektrycznych produkowana jest w Polsce. Kolejna kwestia to programy wsparcia rozwoju elektromobilności, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznacza coraz większe środki właśnie na dofinansowanie zeroemisyjnych autobusów, jak i infrastruktury do ich ładowania. Oczywiście cieszy fakt, że samorządy chcą i chętnie korzystają z tego typu programów” – komentuje te wyniki Marcin Nowak, członek zarządu Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności.
MIEJSKI RANKING
Ostatnie cztery miesiące to także zmiany na elektrycznej liście rankingowej, gdzie swoje pozycje – wobec lidera Solarisa – znacząco wzmocniły trzy marki: Volvo (kontrakt dla Łodzi i Gliwic); Mercedes-Benz (Gdynia) i MAN (z debiutem w Kędzierzynie Koźlu i wygranym przetargiem w Gdańsku). To pokazuje, że czasy e-dominacji producenta z Bolechowa powoli przechodzą do historii, natomiast do końca roku wielkopolska firma obroni pierwsze “elektryczne” miejsce, realizując największe tegoroczne kontrakty.
Podobnie jak w zeszłym roku, kiedy zrealizowała bardzo duże zamówienia dla MPK Kraków (50), MPK Poznań (37) oraz ZTM Lublin (27)., czyli największe zeszłoroczne dostawy elektrobusów w Polsce. Przypomnijmy, że w całym 2020 r. najwięcej e-busów w Polsce odebrały takie miasta, jak: Warszawa i Radom. Z kolei w 2019 r. najwięcej autobusów elektrycznych dostarczono do Poznania i Rzeszowa.
Po czterech miesiącach br. najwięcej autobusów elektrycznych w naszym kraju jeździło w następujących przedsiębiorstwach:
- MZA Warszawa – 162 szt. (11% floty)
- MPK Kraków – 78 szt. (13,7% floty)
- MPK Poznań – 59 szt. (18,3% floty)
- PKM Jaworzno – 44 szt. (62,9% floty)
MZK Zielona Góra – 43 szt. (48,3% floty)
W przeliczeniu na poszczególne województwa, to po okresie styczeń-kwiecień najwięcej elektrycznych autobusów mamy w:
- Mazowieckim – 196 szt.
- Śląskim – 127 szt.
- Wielkopolskim – 86 szt.
- Małopolskim – 84 szt.
Jeżeli chodzi o marki kupowanych e-busów, to elektromobilnym numerem jeden jest Solaris (32), potem Volvo (27), a następnie Mercedes (24). Dla porównania – w 2021 roku wielkopolska firma dostarczyła na rynek aż 186 bateryjnych pojazdów, co dało jej bezwzględny prymat na e-rynku (219). Drugie miejsce wówczas należało wtedy do Autosanu (15) z kontraktem dla MPK Częstochowa, a trzecie – do firmy Busnex (12) z chińską marką Yutong, która zrealizowała wtedy swój największy kontrakt dla Polkowic. Podobna dominacja producenta z Bolechowa w elektrycznym rankingu miała miejsce w 2020 roku, kiedy poza pojazdami Solarisa w Polsce sprzedano się jeszcze sześć e-busów marek Automet, Autosan, SOR i Volvo oraz w 2019 r., kiedy do “elektrycznego głosu” doszło tylko Volvo (8) i Ursus (7).
ELEKTRYCZNA PULA
Dane za cztery miesiące br. pokazują, że polski rynek elektrycznych autobusów – mimo negatywnego wpływu pandemii i wysokich cen prądu – dynamicznie się rozwija. Sprzyja mu unijne (RPO, POPW i POIiŚ) i rządowe dofinasowanie (Gepard i ZTP) Prognozy na ten rok dla rynku elektrycznych autobusów wyglądają także obiecująco. To:
- 176 e-busów jest w trakcie dostaw (w latach 2022-2023), z czego ok. 100 sztuk dotrze do miast jeszcze w tym roku;
- 104 autobusy elektryczne są w procedurze przetargowej;
- 32 elektrobusy mają zapewnione dofinansowanie z I edycji programu Zielony Transport Publiczny, ale jeszcze nie ogłoszono na nie przetargów;
- 340 szt. autobusów elektrycznych ma otrzymać dofinansowanie z II edycji Zielonego Transport Publiczny (czekamy na umowy). Natomiast według danych NFOŚiGW, zgłoszona pula nie wyczerpała budżetu, także jest duża szansa, że cała pula 340 e-busów wejdzie do realizacji.
Razem daje to potężną liczbę 652 e-busów, które w najbliższej przyszłości – czyli w latach 2022-2024 – wyjadą na polskie ulice. Tym samym dołączą one do aktualnego taboru liczącego już 712 egzemplarzy, tworząc razem elektryczną flotę armadą na poziomie 1364 jednostek.
Oczywiście same autobusy to nie wszystko, w rozwoju elektromobilności ogromne znaczenia ma budowa odpowiedniej infrastruktury do ładowania e–busów. Na tym rynku niezmiennie liderem jest zielonogórska firma Ekoenergetyka-Polska. Kolejne miejsca na podium należą do: Medcomu (16% – 85 stacji ładowania) Eniki (3% – 13 stacji ładowania). W Polsce obecnie używanych jest 520 stacji ładowania autobusów elektrycznych, które dostarczają ponad 70 MW mocy, w ponad 50 miastach.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze