Polski rynek autobusów CNG i LNG w I połowie 2022
W ciągu sześciu miesięcy 2022 r. w Polsce zarejestrowano łącznie 42 szt. fabrycznie nowych autobusów z napędem CNG/LNG.
Łączna liczba gazowych autobusów eksploatowanych w naszym kraju wzrosła do 860 szt. i jest to cały czas najliczniejszy segment wśród pojazdów z alternatywnym zasilaniem. Zapewne niebawem to się zmieni – elektrobusy już dobijają o poziomu 800 szt., a do tego podwyżki cen CNG o prawie 400% nie dają większych nadziei na dalszy wzrost tego segmentu – natomiast nie zmienia to faktu, że gazowce cały czas są zielonym liderem.
Spadający udział
W Polsce autobusy zasilane CNG występują w zasadzie tylko w jednym segmencie – w kategorii autobusów miejskich (plus jeden pojazd w segmencie międzymiastowym), gdzie przy łącznej liczbę rejestracji na poziomie 342 szt., pojazdy CNG/LNG po I połowie br. objęły zaledwie 12% udziału. Taki wynik wypracowały kontrakty ze Starachowic, Warszawy i Kielc.
Natomiast od razu trzeba zaznaczyć, że w efekcie znaczących podwyżek cen CNG/LNG (dochodzących do 400%) aktualnie realizowane są tylko kontrakty zawarte w zeszłym roku i wcześniej. Obecnie żaden przewoźnik nie decyduje się na zakup gazowego pojazdu, gdyż nie jest to ekonomicznie opłacalne. Tym samym dochodzi do paradoksów, że na weekendowe linie puszczane są starsze pojazdy z silnikami diesla, a nie ekologiczne autobusy na gaz. Ekonomia jest nieubłagana, a przy zerowej pomocy państwa dla miejskiej komunikacji, nie ma szans na odwrócenie tego trendu.
Dla porównania – w 2021 roku udział autobusów CNG/LNG plasował się na poziomie 25%, czyli co czwarty nowo rejestrowany w naszym kraju autobus miał napęd CNG/LNG. Sprzedano wówczas 150 taki pojazdów, a tak dobrym wyniku zadecydowały przede wszystkim dostawy dla Warszawy (90, Rzeszowa (20) i Suwałk (19).
Z kolei w 2020 r. wśród wszystkich sprzedanych autobusów miejskich (704), 165 egzemplarzy miało napęd CNG, co dało tym konstrukcjom udział rzędu 23,5%. Podobnie było w 2019 r., kiedy sprzedano aż 182 miejskie autobusy CNG, co dało tej kategorii udział na poziomie 22%.Wówczas miała miejsce realizacja gigantycznych kontraktów z Warszawy, czyli dostaw 100 szt. pojazdów MAN Lion’s City CNG dla MZA Warszawa oraz 54 szt. przegubowych Solarisów Urbino 18 CNG dla Arrivy Warszawa. To już jednak historia.
ZADATEK 2022
Jednym z miast, które konsekwentnie stawia na ekologiczny napęd gazowy jest Warszawa, gdzie po ulicach jeździ ok. 300 autobusów na CNG / LNG. W 2020 r. MZA rozstrzygnęło przetarg na dostawy kolejnych 160 autobusów gazowych, w tym 70 szt. na gaz ziemny marki Solaris, w tym 90 szt. na LNG marki Autosan.
Pierwsze gazowe Urbino dotarły już do stolicy, a całe zamówienie opiewa na 40 szt. Urbino 12 CNG i 30 szt. Urbino 18 CNG. Równolegle przewoźnik rozszerzył ten kontrakt o kolejne 30 autobusów Urbino 18 CNG. Ta opcja realizowana jest w tym roku.
Równolegle do Warszawy docierają pierwsze Autosany z kontaktu na 90 szt. pojazdów przegubowych na LNG, który został zawarty jeszcze w 2020 r. Jego realizacja potrwa do stycznia 2023 r. i będzie miała znaczący wpływ na obraz tegorocznego rynku autobusów miejskich w Polsce.
Zamówienia MZA plus kontrakty z Rzeszowa i Opoczna dają razem spory, gazowy zadatek na ten roku – na poziomie 116 szt., gdzie:
- 96 szt. to pojazdy CNG/LNG w trakcie dostaw,
- 8 szt. to gazowe autobusy w trakcie zakupów,
- 12 szt. pojazdów ma przyznane dofinansowanie i czekamy na ogłoszenie przetargów na ich dostawę.
Niestety, aktualna sytuacja gospodarcza wskazuje na to, że będzie to prawdopodobnie ostatnie tak duże zamówienie na miejskie autobusy CNG/LNG w Polsce.
STATYSTYCZNA OFERTA
Przedstawiona analiza to tylko wycinek autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy do zamawiania poszerzonych opracowań na temat całego transportowego rynku w Polsce. Na rok 2022 przygotowaliśmy szeroki zbiór transportowych opracowań, w tym m.in.:
· comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;
· kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;
· analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;
· analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;
· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.
Wykonujemy również opracowania pod konkretne potrzeby. Ceny analiz firmy JMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Jesteś zainteresowany? Napisz na [email protected] / zadzwoń 506 03 71 71, a otrzymasz szczegółową wycenę. Do usłyszenia!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze