Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek autobusów CNG i LNG w 2021 r.

infobus
01.02.2022 09:00
0 Komentarzy

W 2021 r. w Polsce zarejestrowano łącznie 150 szt. fabrycznie nowych autobusów z napędem CNG/LNG.

Łączna liczba gazowych autobusów eksploatowanych w naszym kraju wzrosła do 818 szt. i jest to najliczniejszy segment wśród pojazdów z alternatywnym zasilaniem. Co czwarty nowo kupowanych w naszym kraju autobus ma napęd CNG/LNG.

WYSOKI UDZIAŁ

Biorąc pod uwagę wszystkie sprzedane w 2021 roku nowe autobusy miejskie (584), udział pojazdów CNG uplasował się na poziomie 25%, czyli co czwarty nowo rejestrowany w naszym kraju autobus ma napęd CNG/LNG. O tegorocznym, dobrym gazowym wyniku (150) zadecydowały przede wszystkim dostawy:

  • dla Warszawy (90)
  • dla Rzeszowa (20)
  • dla Suwałk (19)

Najnowsze dane to efekt pozytywnej koniunktury, która zapanowała dla pojazdów CNG w 2019 r. Wówczas sprzedano aż 182 miejskie autobusy CNG, co dało tej kategorii udział na poziomie 22%. Tak dobry rezultat był przede wszystkim zasługą rekordowych i gigantycznych kontraktów z Warszawy, czyli dostawy 100 szt. pojazdów MAN Lion’s City CNG dla MZA Warszawa oraz 54 szt. przegubowych Solarisów Urbino 18 CNG dla Arrivy Warszawa. Z kolei w 2020 r. wśród wszystkich sprzedanych autobusów miejskich (704), 165 egzemplarzy miało napęd CNG, co dało tym konstrukcjom udział rzędu 23,5%. Teraz mamy 25%, czyli w 2021 r. rynek wykonał znaczący krok na przód – mimo rosnącej ceny tego paliwa.

ZADATEK 2022

Jednym z miast, które konsekwentnie stawia na ekologiczny napęd gazowy jest Warszawa, gdzie po ulicach jeździ 290 autobusów na CNG / LNG. W 2020 r. MZA rozstrzygnęło przetarg na dostawy kolejnych 160 autobusów gazowych, w tym 70 szt. na gaz ziemny marki Solaris, w tym 90 szt. na LNG marki Autosan. Zgodnie z umową pierwsze gazowe Urbino dotarły już do stolicy, a całe zamówienie opiewa na 40 szt. Urbino 12 CNG i 30 szt. Urbino 18 CNG. Równolegle przewoźnik rozszerzył ten kontrakt o kolejne 30 autobusów Urbino 18 CNG. Ta opcja zostanie zrealizowana na początku 2022 roku. Równolegle do stolicy dotrą Autosany z kontaktu na 90 szt. pojazdów przegubowych na LNG.

-„Zakup autobusów gazowych marki Solaris jest kontynuacją naszej polityki ekologicznej, polegającej na wprowadzaniu do taboru dużych ilości autobusów zeroemisyjnych i niskoemisyjnych – mówi Jan Kuźmiński, prezes zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych. – Już dziś dysponujemy 91 autobusami elektrycznymi i 215 gazowymi. Po zakończeniu wszystkich planowanych dostaw do końca 2022 roku będzie to odpowiednio 160 “elektryków” i 335 “gazowców”. Będzie to oznaczało niemal 50 procent autobusów wyjeżdżających w dzień powszedni na ulice Warszawy”.

Warszawskie zamówienie Autosanu plus duży kontrakt ze Starachowic i spodziewane zamówienie Łomży, dają razem spory, gazowy zadatek na ten roku na poziomie 130 szt., gdzie:

  • 120 szt. to pojazdy CNG/LNG w trakcie dostaw,
  • 10 szt. to gazowe autobusy, na które za moment zostaną ogłoszone przetargi.

Co ważne dla kondycji rynku, zdecydowany większość tych pojazdów kupowana jest z własnych środków przewoźników. Na koniec warto podkreślić, że przyszłość gazowych autobusów w Polsce zależy z jednej strony od polityki w zakresie cen gazu (tutaj niestety rok 2021 przyniósł radykalną podwyżek stawek LNG i CNG, co może mieć negatywny wpływ na rynek), zaś z drugiej – od konsekwentnej rozbudowy infrastruktury do ich tankowania. W tym momencie PGNiG Obrót Detaliczny dysponuje 17 stacjami, ale już w tym roku firma Bonett Polska odda dla PSG aż 23 nowe, ogólnodostępne stacje i o w całej Polsce. Dodatkowo firma wybuduje stację CNG dla miejskich autobusów w Starachowicach.

Statystyczna oferta

Przedstawiona analiza to tylko wycinek autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy do zamawiania poszerzonych opracowań na temat całego transportowego rynku w Polsce. Na rok 2022 przygotowaliśmy szeroki zbiór transportowych opracowań, w tym m.in.:

· comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;

· kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;

· analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;

· analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;

· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania pod konkretne potrzeby. Ceny analiz firmy JMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Jesteś zainteresowany? Napisz na [email protected] / zadzwoń 506 03 71 71, a otrzymasz szczegółową wycenę. Do usłyszenia!

Komentarze