Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Po Poznaniu – Orlen ma drugą stację wodorową w Polsce. W tle osiem kolejnych

infobus
23.12.2024 15:05
0 Komentarzy

23 grudnia 2024 Orlen otworzył w Katowicach swoją drugą ogólnodostępną stację wodorową w Polsce. Koncern miał dotąd jedną taką stację w kraju, w Poznaniu.

Plus dwie w Czechach: w Pradze i Litvinovie. Przy okazji koncern potwierdził, że zamierza w kolejnych latach oddawać sukcesywnie do eksploatacji następne stacje wodorowe w naszym kraju – łącznie w ośmiu lokalizacjach. O pierwszej w Poznaniu – pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie.

Rozkład jazdy:

  1. Gdzie powstała druga ogólnodostępna stacja wodorowa Orlenu w Polsce i jakie ciśnienia tankowania oferuje?
  2. Ile autobusów i samochodów osobowych można zatankować na stacji wodorowej w Katowicach w ciągu jednej doby?
  3. Jakie są plany Orlenu dotyczące budowy kolejnych stacji wodorowych w Polsce do 2030 roku?
Orlen otworzył swoją drugą ogólnodostępną stację wodorową w Polsce
Orlen otworzył swoją drugą ogólnodostępną stację wodorową w Polsce / fot. Orlen

na 20 autobusów

Jak wynika z poniedziałkowej informacji biura prasowego Orlenu, stacja wodorowa w Katowicach powstała przy tradycyjnej stacji firmy przy ul. Murckowskiej 22, na jezdni łączącej węzeł Bagienna (m.in. Drogowej Trasy Średnicowej i S86) z węzłem Murckowska (autostrada A4).

Orlen podał, że paliwo do katowickiej stacji wodorowej jest dostarczane z otwartego w tym roku hubu wodorowego we Włocławku. Obiekt działa całodobowo i jest ogólnodostępny.

Stacja ma dwa dystrybutory: o ciśnieniu 350 bar do tankowania autobusów i samochodów ciężarowych oraz o ciśnieniu 700 bar do tankowania samochodów osobowych. Wydajność instalacji wynosi co najmniej 630 kg wodoru, co pozwala na zatankowanie w ciągu doby np. 20 autobusów i 5 pojazdów osobowych.

Obiekt w Katowicach jest elementem projektu Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland, dofinansowanego ze środków unijnych instrumentu CEF Blending Facility oraz programu NFOŚiGW – „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”.

Plus Poznań

Orlen przypomina, że w czerwcu br. otworzył w Poznaniu swoją pierwszą ogólnodostępną stację wodorową w Polsce. Prócz pojazdów osobowych, codziennie zasila ona flotę 25 autobusów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Poznaniu.

Rok wcześniej koncern uruchomił pilotażową stację wodorową na terenie zajezdni autobusowej Wola Duchacka w Krakowie, gdzie również tankowane są autobusy komunikacji miejskiej.

Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii dotąd nie było publicznego transportu napędzanego wodorem. Na początku grudnia br. GZM zamówiła jednak w spółce PAK-PCE osiem 12-metrowych autobusów wodorowych dla Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej w Tychach oraz Katowicach.

Orlen otworzył swoją drugą ogólnodostępną stację wodorową w Polsce
Orlen otworzył swoją drugą ogólnodostępną stację wodorową w Polsce / fot. Orlen

Kolejne w kolejce

Wraz z uruchomieniem katowickiej stacji Orlen potwierdził, że zamierza w kolejnych latach oddawać sukcesywnie do eksploatacji następne stacje wodorowe: w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie. Obiekty te mają powstać w II etapie projektu Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland.

W III etapie tego projektu planowanych jest wybudowanie kolejnych 16 stacji wodorowych, na co Orlen w kwietniu br. otrzymał 62 mln euro bezzwrotnego dofinansowania unijnego.

Do 2030 r. koncern planuje budowę ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i towarowego, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji.

Paliwo ma być do nich dostarczane z europejskiej sieci hubów wodorowych, zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz energią z instalacji przetwarzania odpadów komunalnych, dzięki czemu będzie to wodór zero- i niskoemisyjny.

Orlen przypomniał też, że projekt HySPARK, w którym współpracuje z 17 partnerami międzynarodowymi, w sierpniu br. pozyskał blisko 9 mln euro finasowania z unijnego programu Clean Hydrogen Partnership. Celem ma być wyprodukowanie pojazdów wodorowych i ich testowanie – na lotnisku Chopina i w warszawskiej komunikacji miejskiej.

Grupa Orlen to multienergetyczny koncern, posiadający rafinerie w Polsce, w Czechach i na Litwie, a także sieć stacji paliw, także m.in. w Niemczech, na Słowacji, na Węgrzech i w Austrii. Rozwija segmenty wydobywcze ropy i gazu, petrochemiczny oraz OZE. Planuje rozwój energetyki jądrowej – w zakresie małych reaktorów jądrowych SMR. (PAP)

Komentarze