Po Poznaniu – Orlen ma drugą stację wodorową w Polsce. W tle osiem kolejnych

23 grudnia 2024 Orlen otworzył w Katowicach swoją drugą ogólnodostępną stację wodorową w Polsce. Koncern miał dotąd jedną taką stację w kraju, w Poznaniu.
Plus dwie w Czechach: w Pradze i Litvinovie. Przy okazji koncern potwierdził, że zamierza w kolejnych latach oddawać sukcesywnie do eksploatacji następne stacje wodorowe w naszym kraju – łącznie w ośmiu lokalizacjach. O pierwszej w Poznaniu – pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie.
Rozkład jazdy:
- Gdzie powstała druga ogólnodostępna stacja wodorowa Orlenu w Polsce i jakie ciśnienia tankowania oferuje?
- Ile autobusów i samochodów osobowych można zatankować na stacji wodorowej w Katowicach w ciągu jednej doby?
- Jakie są plany Orlenu dotyczące budowy kolejnych stacji wodorowych w Polsce do 2030 roku?
na 20 autobusów
Jak wynika z poniedziałkowej informacji biura prasowego Orlenu, stacja wodorowa w Katowicach powstała przy tradycyjnej stacji firmy przy ul. Murckowskiej 22, na jezdni łączącej węzeł Bagienna (m.in. Drogowej Trasy Średnicowej i S86) z węzłem Murckowska (autostrada A4).
Orlen podał, że paliwo do katowickiej stacji wodorowej jest dostarczane z otwartego w tym roku hubu wodorowego we Włocławku. Obiekt działa całodobowo i jest ogólnodostępny.
Stacja ma dwa dystrybutory: o ciśnieniu 350 bar do tankowania autobusów i samochodów ciężarowych oraz o ciśnieniu 700 bar do tankowania samochodów osobowych. Wydajność instalacji wynosi co najmniej 630 kg wodoru, co pozwala na zatankowanie w ciągu doby np. 20 autobusów i 5 pojazdów osobowych.
Obiekt w Katowicach jest elementem projektu Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland, dofinansowanego ze środków unijnych instrumentu CEF Blending Facility oraz programu NFOŚiGW – „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”.
Plus Poznań
Orlen przypomina, że w czerwcu br. otworzył w Poznaniu swoją pierwszą ogólnodostępną stację wodorową w Polsce. Prócz pojazdów osobowych, codziennie zasila ona flotę 25 autobusów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Poznaniu.
Rok wcześniej koncern uruchomił pilotażową stację wodorową na terenie zajezdni autobusowej Wola Duchacka w Krakowie, gdzie również tankowane są autobusy komunikacji miejskiej.
Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii dotąd nie było publicznego transportu napędzanego wodorem. Na początku grudnia br. GZM zamówiła jednak w spółce PAK-PCE osiem 12-metrowych autobusów wodorowych dla Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej w Tychach oraz Katowicach.
Kolejne w kolejce
Wraz z uruchomieniem katowickiej stacji Orlen potwierdził, że zamierza w kolejnych latach oddawać sukcesywnie do eksploatacji następne stacje wodorowe: w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie. Obiekty te mają powstać w II etapie projektu Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland.
W III etapie tego projektu planowanych jest wybudowanie kolejnych 16 stacji wodorowych, na co Orlen w kwietniu br. otrzymał 62 mln euro bezzwrotnego dofinansowania unijnego.
Do 2030 r. koncern planuje budowę ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i towarowego, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji.
Paliwo ma być do nich dostarczane z europejskiej sieci hubów wodorowych, zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz energią z instalacji przetwarzania odpadów komunalnych, dzięki czemu będzie to wodór zero- i niskoemisyjny.
Orlen przypomniał też, że projekt HySPARK, w którym współpracuje z 17 partnerami międzynarodowymi, w sierpniu br. pozyskał blisko 9 mln euro finasowania z unijnego programu Clean Hydrogen Partnership. Celem ma być wyprodukowanie pojazdów wodorowych i ich testowanie – na lotnisku Chopina i w warszawskiej komunikacji miejskiej.
Grupa Orlen to multienergetyczny koncern, posiadający rafinerie w Polsce, w Czechach i na Litwie, a także sieć stacji paliw, także m.in. w Niemczech, na Słowacji, na Węgrzech i w Austrii. Rozwija segmenty wydobywcze ropy i gazu, petrochemiczny oraz OZE. Planuje rozwój energetyki jądrowej – w zakresie małych reaktorów jądrowych SMR. (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze