Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Po Europie jeździ 12.500 elektrycznych autobusów miejskich. Mamy dane za rok 2022

infobus
15.02.2023 11:14
0 Komentarzy

Firma konsultingowa Chatrou CME Solutions opublikował dane na temat sprzedaży autobusów elektrycznych, wodorowych, CNG/LNG i hybrydowych w Europie. W podziale na kraje i marki.

Wynika z nich, że Yutong zajął pierwsze miejsce w sprzedaży e-busów  za rok 2022, detronizując dotychczasowego lidera – Solarisa, który z kolei sprzedał w Europie najwięcej pojazdów wodorowych. Drugie i trzecie miejsce zajęli: Alexander Dennis/BYD i Mercedes-Benz. Łącznie 30% nowych autobusów miejskich jest zasilanych bateryjnie, a pojazdy z napędem alternatywnym stanowią już ponad 62 procent całego rynku autobusów miejskich w UE. Przypomnijmy, że Unia chce aby wszystkie nowe autobusy miejskie były bezemisyjne od 2030 r.

Ogólne tendencje

Statystyki dotyczące rynku elektrycznego (bateryjnego i wodorowego) oraz CNG/LNG pochodzą z oficjalnych źródeł rejestracyjnych, a opracował je Wim Chatrou, który kiedyś pracował w firmie VDL Bus & Coach. Z ich lektury wynika, że rynek autobusów elektrycznych w Europie wzrósł w 2022 roku o 26 proc., do 4152 zarejestrowanych sztuk (w 2021 roku było to 3282, co oznacza wzrost o 48 proc. w stosunku do 2020 roku).

Po Europie jeździ już ponad 12 500 elektrycznych autobusów miejskich, co oznacza, że 30% europejskiego rynku autobusów miejskich jest zasilanych bateryjnie. Autobusy z napędem alternatywnym stanowią już ponad 62 procent rynku autobusów miejskich w UE.

W 2022 roku pod względem wolumenu każdej technologii napędu alternatywnego zarejestrowano:

  • 2018 autobusów hybrydowych,
  • 3274 autobusów CNG
  • 99 autobusów wodorowych
  • 4152 autobusów elektrycznych (bez trolejbusów).

W sumie 9 543 autobusów z napędem alternatywnym, tj. 62,5%. To oznacza, że ich łączny udział wzrósł z 59% w 2021 r., ale łączny wolumen spadł – głównie za sprawą niższych rejestracji autobusów hybrydowych (z 3285 sztuk w 2021 r. do 2018 sztuk w 2022 r., tj. -38,5%). W ubiegłym roku rynek autobusów miejskich spadł o 14% w porównaniu z 2019 r. (z 15 616 sztuk do 13 434 sztuk), podobnie jak łączny wolumen wszystkich sprzedanych autobusów, w tym autokarów – z 32 988 pojazdów w 2019 r. do 25 658 pojazdów w 2022 r. (spadek o 22,2 proc.)

fot. Chatrou CME Solutions

Rynek elektrobusów 2022

TOP5 za zeszły rok to:

  1. Yutong z 479 rejestracjami (+58% od 2021 r.),
  2. BYD-Alexander Dennis czyli brytyjska spółka joint venture z 465 rejestracjami (+24%)
  3. Mercedes-Benz z 405 rejestracjami (+21).
  4. Iveco Bus z 347 z mocną tendencją wzrostową (+26%).
  5. Piątkę zamyka VDL z dwukrotnie większą liczbą rejestracji niż rok wcześniej: 344 szt.(+100%).

Na szóstym miejscu, po dwóch latach w czołówce, plasuje się Solaris Bus & Coach z 342 autobusami elektrycznymi. Jeśli jednak spojrzymy na cały okres 2012-2022, to firma z Bolechowa jest cały czas e-liderem z łączną liczbą 1462 autobusów elektrycznych i udziałem w rynku na poziomie 11,6%. Kolejne miejsca zajmują BYD (1410 jednostek) i VDL (1313 jednostek).

Siódme miejsce zajął chiński BYD z 322 zarejestrowanymi autobusami, następnie Volvo (232 sztuki), MAN (230), kolejną niespodzianką są pozostali chińscy producenci: Karsan, który zwiększył swój udział w europejskim rynku do 135 e-busów z 36 e-autobusów zarejestrowanych w ubiegłym roku oraz Golden Dragon ze 133 autobusami.

W 2022 roku Irizar, Bluebus i Ebusco sprzedały mniej autobusów elektrycznych w 2022 roku. Hiszpański producent spadł o 45%, holenderski Ebusco o 40% (warto tutaj dodać, że firma miała dostarczyć 90 autobusów elektrycznych do Berlina, ale ze względu na ograniczenia w łańcuchu dostaw realizacja tego kontraktu ruszyła dopiero w tym roku), francuski Buebus zarejestrował 91 e-busy, a Van Hool 87 szt.

Wśród 240 „innych” rejestracji znajdują się producenci tacy jak Higer, Rampini, Temsa, Alstom, Scania i 15 innych.

fot. Chatrou CME Solutions

elektryczne rynki 2022

Jeśli chodzi o największe rynki autobusów elektrycznych w 2022 r., to są to te same kraje, co w ostatnich jedenastu latach:

  1. na pierwszym miejscu jest Wielka Brytania z 685 autobusami elektrycznymi;
  2. na drugim miejscu są Niemcy z łącznie 581 autobusami elektrycznymi,
  3. a następnie Francja z 549 sztukami.

Kolejne kraje skandynawskie to Dania, Finlandia, Szwecja i Norwegia. Również Rumunia ze 161 autobusami, SOR Libchavy również ma udziały w tych pojazdach. Czechy również weszły na listę z 26 e-busami

Takie dane wpłynęły na skumulowany e-wynik. Łączne najwięcej e-busów w Wielkiej Brytanii, która ma obecnie flotę 1.835 autobusów elektrycznych. Bliskim naśladowcą są Niemcy z 1.809 autobusami (14,3%). Francja jest numerem 3 z 1.562 autobusami i udziałem 12,3%, a za nią dopiero plasuje się Holandia, która do tej pory była numerem 1.

fot. Chatrou CME Solutions

Rynek autobusów hybrydowych i CNG 2022

Bezwzględny wolumen autobusów CNG/LNG nieznacznie wzrósł, z 3 088 w 2021 r. do 3 274 w 2022 r. (+6,1%) i jest stabilny od 2020 r.

Udział autobusów CNG w segmencie międzymiastowym stale rośnie, z 864 w 2021 r. do 978 w 2022 r. (+13%).

Ciekawy jest spadek liczby autobusów hybrydowych z 3285 do 2018 sztuk (-38,5%).

Rynek autobusów na ogniwa paliwowe

Rejestracje autobusów na ogniwa paliwowe w Europie spadły w ubiegłym roku do 99 w porównaniu z 2021 rokiem. Jak wspomniano powyżej, najwięcej autobusów wodorowych zarejestrował Solaris (54 sztuki).

Na dzień 1 stycznia 2022 r. w Europie jeździło łącznie 370 autobusów miejskich napędzanych ogniwami paliwowymi. Van Hool jest nadal liderem rynku z łącznie 106 autobusami wodorowymi i udziałem w rynku na poziomie 28,6%. Następnie Solaris ze 104 rejestracjami (54 w zeszłym roku) i Wrightbus z łącznie 82 autobusami.

Komentarze