Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Płock z umową na 18 autobusów wodorowych od Solarisa. Do floty KM dołączą za rok

infobus
09.06.2025 16:04
0 Komentarzy

5 czerwca 2025 roku prezydent Płocka Andrzej Nowakowski podpisał umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę 18 fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów wodorowych.

Będą to pierwsze tego typu pojazdy we flocie miejskiego operatora – Komunikacja Miejska – Płock Sp. z o.o.. O tym przetargu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Równolegle trwa przetarg na dostawcę wodoru. Tutaj każdy inny dostawca niż płocki Orlen byłby sporym zaskoczeniem.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów wodorowych zamówiło miasto Płock?
  2. Kiedy nowe autobusy mają rozpocząć obsługę linii miejskich?
  3. Jakie było źródło finansowania zakupu tych pojazdów?
Płock stawia na wodór. Solaris dostarczy 18 autobusów Urbino 12 hydrogen
Płock stawia na wodór. Solaris dostarczy 18 autobusów Urbino 12 hydrogen / fot. UM Płock

Przyjadą za rok

Kontrakt obejmuje zakup 12-metrowych autobusów z napędem elektrycznym zasilanym wodorem, które Solaris ma dostarczyć w ciągu 12 miesięcy od dnia podpisania umowy. Zamówienie realizowane jest w ramach inwestycji „Zielony transport publiczny dla Płocka – zakup 18 sztuk autobusów wodorowych”, finansowanej ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), działanie G 1.3.2.

Autobusy będą służyły pasażerom na liniach miejskich od połowy 2026 roku. Pojazdy zostaną pomalowane w miejskie barwy i wyposażone w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej, klimatyzację, kabinę kierowcy z oddzielnym wejściem oraz wygodne tapicerowane siedzenia.

– Za rok tabor Komunikacji Miejskiej powiększy się o 18 nowoczesnych autobusów wodorowych. Pozyskaliśmy ponad 57 mln zł dofinansowania z KPO, a nasz wkład to jedynie podatek VAT w wysokości nieco ponad 13 mln zł – podkreśla Andrzej Nowakowski, Prezydent Płocka.

Płock stawia na wodór. Solaris dostarczy 18 autobusów Urbino 12 hydrogen
Płock stawia na wodór. Solaris dostarczy 18 autobusów Urbino 12 hydrogen / fot. UM Płock

Jedna oferta

W odpowiedzi na przetarg wpłynęła jedna oferta – od Solaris Bus & Coach Sp. z o.o., która spełniła wszystkie wymogi zamówienia. Wartość brutto oferty wyniosła 70.582.320 PLN brutto, czyli 57.372.292,68 PLN netto. To oznacza, że cena jednostkowa netto jednego autobusu Solaris Urbino 12 hydrogen to 3.188.065,04 PLN netto.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 74.840.000 PLN brutto, co oznacza oszczędność budżetową w wysokości 4.257.680 PLN brutto (5,69%). Dzięki temu samorząd może rozważyć przeznaczenie pozostałych środków na rozbudowę infrastruktury tankowania wodoru.

Oferta została oceniona na podstawie trzech kryteriów:

✅ cena – 60%
✅ parametry techniczne – 25%
✅ gwarancja na elektryczny układ napędowy – 15%

Dodatkowe punkty w ocenie technicznej można było uzyskać m.in. za zastosowanie technologii SiC w przetwornicy napięcia, niski poziom zużycia wodoru, trzyczęściowy przedni zderzak, sztywną oś przednią i zwiększoną dostępność miejsc siedzących z niskiej podłogi.

Płock stawia na wodór. Solaris dostarczy 18 autobusów Urbino 12 hydrogen
Płock stawia na wodór. Solaris dostarczy 18 autobusów Urbino 12 hydrogen / fot. UM Płock

Parametry techniczne pojazdów

Autobusy Solaris Urbino 12 hydrogen zamówione przez Płock będą miały długość od 11,5 do 12,5 m, wysokość do 3,4 m i pomieszczą minimum 80 pasażerów (w tym 25 na miejscach siedzących). Napęd zapewni centralny silnik asynchroniczny o mocy co najmniej 150 kW, zasilany ogniwem paliwowym o mocy min. 70 kW. Pojazdy zostaną wyposażone w zbiorniki wodoru o pojemności minimum 1.550 litrów (magazynujących 35 kg wodoru), co pozwoli osiągnąć zasięg co najmniej 300 km. Tankowanie pojazdu zajmie nie więcej niż 20 minut.

Solaris to wieloletni dostawca autobusów do Płocka, a także lider w zakresie wdrażania technologii wodorowych w Polsce. Podobne pojazdy spółka dostarczyła już m.in. do Poznania i Wałbrzycha. Dzięki realizacji tego zamówienia, Płock znajdzie się w gronie polskich miast rozwijających nowoczesny, bezemisyjny transport zbiorowy oparty na paliwie przyszłości, jakim jest wodór.

Komentarze