PKS Rzeszów wybrał autobusy wodorowe Mercedes eCitaro fuel cell. Pierwsze takie w Polsce
18 kwietnia 2025 roku Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Rzeszowie ogłosiło wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na zakup sześciu wodorowych autobusów miejskich.
W postępowaniu, które po raz pierwszy w Polsce przeprowadził podmiot PKS (a nie miejski przewoźnik), wygrała oferta Daimler Buses Polska Sp. z o.o. To pierwsze zwycięstwo Mercedes-Benz eCitaro fuel cell w Polsce! O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Co zadecydowało o wyborze droższego Mercedesa zamiast tańszego Solarisa?
- Ile punktów otrzymały poszczególne oferty od Daimlera, Solrisa i NesoBus?
- Jakie wyzwania stoją teraz przed PKS Rzeszów w zakresie infrastruktury do tankowania wodoru i eksploatacji wodorowców?
Wodorowa gwiazda
Zamówienie PKS Rzeszów to element szerszej strategii dekarbonizacji transportu zbiorowego w regionie, realizowanej w ramach konkursu CUPT-KPO ze wsparciem Krajowego Planu Odbudowy. Przetarg obejmował dostawę sześciu autobusów wodorowych o długości od 11,5 do 12,5 metra, o pojemności minimum 70 pasażerów, z co najmniej 30 miejscami siedzącymi. Wymagane były pojazdy z ogniwami paliwowymi o mocy min. 55 kW, z zasięgiem co najmniej 300 km i konstrukcją zabezpieczoną antykorozyjnie metodą kataforezy.
Wpłynęły trzy oferty:
- Daimler Buses Polska zaproponował Mercedes-Benz eCitaro fuel cell za 22.818.960 PLN brutto, czyli 18.552.000 PLN netto, co oznacza 3.092.000 PLN netto za sztukę.
- Solaris Bus & Coach złożył ofertę na 21.918.600 PLN brutto, tj. 17.820.000 PLN netto, a jednostkowa cena Solaris Urbino 12 hydrogen wyniosła 2.970.000 PLN netto.
- Trzecim oferentem był PAK – PCE Polski Autobus Wodorowy, który zaproponował Nesobusa za 26.254.172,88 PLN brutto, czyli 21.348.926,73 PLN netto – jednostkowo 3.558.154,46 PLN netto.
Wybór zwycięzcy
Zamawiający dysponował budżetem w wysokości 25.092.000 PLN brutto (czyli 20.400.000 PLN netto), co oznacza, że tylko oferty Daimlera i Solarisa zmieściły się w zakładanym limicie. Mimo wyższej ceny niż Solaris, propozycja Daimler Buses Polska zdobyła 96,90 pkt – najwięcej w całym przetargu. Solaris uzyskał 89,69 pkt, a Nesobus – 82,26 pkt.
O zwycięstwie Mercedesa zdecydował wyższy wynik w ocenie technicznej – 29,27 pkt wobec 19,69 pkt uzyskanych przez Solarisa. Obie firmy zdobyły maksymalne noty za gwarancję (10 pkt), ale Solarisowi nie pomogła nawet najniższa cena – 60 pkt za kryterium cenowe wobec 57,63 pkt przyznanych Daimlerowi. Ostatecznie suma punktów przesądziła o wyborze eCitaro fuel cell.
Analiza pokazuje, że oferta Daimlera była bardziej zbalansowana. Słabszą stroną propozycji była wyższa cena, ale przewagę zapewniły lepsze parametry techniczne, m.in. spodziewane niższe zużycie energii, większy zasięg awaryjny oraz konstrukcja nadwozia. Z kolei Solaris przegrał mimo najniższej ceny i sprawdzonej technologii, co może być wskazówką dla przyszłych przetargów – cena nie wystarczy, jeśli technika nie broni się na papierze.
Decyzja została podjęta na podstawie trzech kryteriów oceny przewidzianych w SWZ:
✅ Cena – 60%
✅ Ocena techniczna – 30%
✅ Warunki gwarancji – 10%
SWZ dostępna pod adresem:
https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-7360da08-a21e-4be7-9f2d-0d1727ee1258
Co dalej?
Zamówienie przewiduje dostawę pojazdów w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy. Nowe autobusy będą miały pełną długość klasy MAXI, konstrukcję stalową z poszyciem z tworzyw sztucznych i zasięg powyżej 300 km. Każdy egzemplarz ma być przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, wyposażony w klimatyzację, systemy informacji pasażerskiej i monitoring.
Tym samym PKS Rzeszów wchodzi do grona nielicznych przewoźników w Polsce, którzy inwestują w technologię wodorową. To również pierwszy krok w kierunku stworzenia regionalnej infrastruktury tankowania wodoru, która będzie niezbędna dla pełnego wykorzystania potencjału tych pojazdów.
Przed firmą jeszcze krok w infrastrukturę tankowania H2. W tym celu PKS Rzeszów ogłosił przetarg na budowę pierwszej w regionie stacji tankowania wodoru. Obiekt powstanie w formule „zaprojektuj i wybuduj” na terenie zajezdni przy al. Wyzwolenia. Inwestycja obejmie stację w standardzie H35T20, przystosowaną do tankowania autobusów FCEV, a docelowo również samochodów ciężarowych i osobowych. Wykonawca będzie miał 10 miesięcy na realizację zadania. Szczegóły i dokumentacja przetargowa dostępne są tutaj: LINK DO ZAMÓWIENIA
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze