PKS Nova kupuje trzy używane autobusy. W tle konflikt o Suwałki

13 lutego Podlaska Komunikacja Samochodowa Nova ogłosiła przetarg na leasing trzech autobusów turystycznych, wyprodukowanych nie wcześniej niż w 2019.
Nie sposób tego zamówienia nie powiązać z polityczną kłótnią o samorządowego przewoźnika, która miała miejsce 13 lutego podczas nadzwyczajnej sesją sejmiku województwa podlaskiego. Cała sytuacja jest pokłosiem tego, co wydarzyło się w suwalskim oddziale PKS Nova, gdzie został zwolniony dyrektor oddziału, a pracownicy zgłosili się po pomoc do posła KO. Pracowników wspierają także radni, którzy wystosowali interpelacje, prosząc o szczegółowe informacje na temat spółki. O tej sprawie napiszemy w InfoBusie jutro, w osobnym artykule.
Trudny czas
-„W mojej ocenie wszystkie problemy związane z PKS-em rozpoczęły się od momentu, gdy 24 maja 2016 r. zarząd województwa rozpoczął działania zmierzające do połączenia spółek – powiedział marszałek Artur Kosicki podczas konferencji prasowej, która odbyła się 12 lutego.
Spotkanie było odpowiedzią na zarzuty radnych sejmiku z Koalicji Obywatelskiej odnośnie m.in. stanu taboru czy sprzedaży nieruchomości należących do przedsiębiorstwa. Uczestniczył w nim także wicemarszałek Marek Olbryś, odpowiedzialny w zarządzie województwa za kwestie związane z transportem.
Odnosząc się do zarzutu sprzedaży nieruchomości należących do przedsiębiorstwa, marszałek poinformował, że w latach 2016-2018 ówczesny zarząd PKS sprzedał majątek na ponad 36 mln zł. Dla porównania w latach 2019-2024 była to kwota niespełna 4 mln zł, czyli prawie 10-krotnie mniej.
Odnośnie stanu technicznego i liczebnego taboru marszałek zaznaczył, że nieporównywalnie więcej autobusów zostało zakupionych przez obecny zarząd spółki. Poinformował także o ogłoszeniu otwartego konkursu, dotyczącego inwestycji w zakresie rozwoju transportu zbiorowego, w ramach którego będzie można zakupić m.in. niskoemisyjne autobusy.
Marszałek Kosicki poinformował także o podjęciu przez zarząd województwa uchwały ws. przeprowadzenia analizy, która ma na celu wskazanie zasadności podziału podlaskiej komunikacji i ewentualne wydzielenie oddziału w Suwałkach. Zostanie ona udostępniona opinii publicznej. Marszałek stwierdził, że wynik finansowy spółki PKS Nova poprawia się, choć wymaga to długoterminowych działań. Poinformował też o zaniechaniu praktyki wyprzedawania majątku.
Co chce PKS Nova?
Po nakreśleniu tła w jakim aktualnie funkcjonuje spółka PKS Nova, wracamy do przetargu taborowego. Przedmiotem zamówienia podlaskiego przedsiębiorstwa jest dostawa trzech turystycznych, wysokopokładowych autobusów tej samej marki, klasy III, z silnikami Euro 6, wyprodukowanych nie wcześniej niż w 2019. Mają one posiadać co najmniej 56 miejsc siedzących dla podróżnych (z wyłączeniem kierowcy). Autokary muszą być jednej marki, identyczne pod względem konstrukcyjnym. Szczegółowe wymagania co do taboru są następujące:
- Całkowita długość Min: 13,00 m
- Całkowita szerokość: Min: 2,50 m
- Całkowita wysokość (z klimatyzacją) Max: 4 m
- Liczba osi 3
- Minimalna całkowita liczba miejsc siedzących dla pasażerów (z wyłączeniem kierowcy) 56
- Układ drzwi 1-1-0, skrzydłowe, ok 900 mm szer.
- Silnik 6-cio cylindrowy, wysokoprężny, spełniający normę emisji spalin Euro 6 D, o pojemności min. 10 dm3, mocy od 315 kW. Do tego podgrzewacz rozruchu i podgrzewany filtr paliwa, przewody układu chłodzenia silnika wykonane z metali kolorowych lub ze stali nierdzewnej w otulinie zmniejszającej straty ciepła w okresie zimowym
- Skrzynia biegów: Manualna lub automatyczna, minimum 6-biegowa (minimum 8 biegowa przy skrzyni automatycznej), ze zintegrowanym retarderem.
Na oferty spółka czeka do 15 marca. Miejsce realizacji to Bohaterów Monte Cassino 8, Białystok. Wiecej o tym zamówieniu na https://tender-attachments.com/cgi-bin/gd_tai.cgi?action=5&id=pksnova.ezamawiajacy.pl_1707830881076
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze