Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKS Nova kupuje autobusy elektryczne w trzech przetargach. Analiza SWZ

infobus
19.05.2025 19:05
0 Komentarzy

Podlaska Komunikacja Samochodowa Nova szuka dostawców międzymiastowych autobusów elektrycznych w trzech przetargach. Łącznie będzie to 14 autobusów klasy II kategorii MIDI i MAXI.

Zamówienia mają dofinansowanie w ramach konkursu CUPT-KPO. O ogłoszeniu każdego z przetargów można przeczytać w InfoBusie tutaj, tutaj i tutaj. Sprawdzamy, jak będą wyposażone zamawiane autobusy i kto ma szanse na każdy z kontraktów.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie rodzaje autobusów elektrycznych planuje zakupić PKS Nova w ramach trzech przetargów?
  2. Jakie technologie akumulatorów są dopuszczone w zamówieniu na autobusy klasy MAXI?
  3. Jakie kryteria oceny ofert przyjęto w przetargach ogłoszonych przez PKS Nova?
PKS Nova kupuje autobusy elektryczne w trzech przetargach. Analiza SWZ
PKS Nova kupuje autobusy elektryczne w trzech przetargach. Analiza SWZ

Punktacja wykonawców

W każdym przetargu zamawiający będzie oceniał wykonawców w sześciu kryteriach:

  • ceny – 55 pkt,
  • zabezpieczenia antykorozyjnego i trwałości konstrukcji – konstrukcja nośna podwozia oraz szkielet nadwozia zostały zabezpieczone antykorozyjnie poprzez zanurzenie w kąpieli kataforetycznej albo konstrukcja nośna podwozia autobusów oraz szkielet nadwozia autobusów zostały wykonane ze stali odpornej na korozję (zgodnie z normą PN-EN 10088 lub równoważną) – 5 pkt,
  • zużycia energii poniżej 0,90 kWh/km – 10 pkt,
  • pojemności baterii trakcyjnych i zasięgu na jednym ładowaniu – pojemność baterii trakcyjnych jest wyższa niż 480 kWh (oraz 400 kWh w drugim przetargu) a minimalny zasięg na jednym ładowaniu to 250 km (200 km w drugim przetargu) – 10 pkt,
  • silnik został umieszczony centralnie za tylną osią napędową – 5 pkt,
  • termin wykonania zamówienia do 9 miesięcy – 15 pkt.

Zamawiane autobusy

Zamówienia obejmują dostawę:

  • 7 autobusów elektrycznych o długości od 12 m do 12,6 m,
  • 1 autobusu elektrycznego o długości od 8,5 do 9,0 m,
  • 6 autobusów elektrycznych o długości od 10,6 m do 11,0 m.

Pojazdy mają mieć maksymalną wysokość 3,5 m, z wyjątkiem tych o długości poniżej 11 m. Tutaj zamawiający wymaga wysokości max 3,3 m. Napęd autobusów będzie realizowany przez silnik lub silniki o mocy zapewniającej prędkości i przyspieszenia charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego. Moc silnika lub silników musi zapewnić zamawiającemu realizację na trasach, na których autobus będzie użytkowany. Zamawiający wymaga zastosowania silnika (lub silników o łącznej mocy) nie mniejszej niż 120 kW. Układ napędowy ma posiadać funkcję odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii. Magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego może być wyposażony w akumulatory trakcyjne wykonane w technologiach: litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) lub litowo – jonowych (NMC) – to w przypadku 7 autobusów MAXI. Jeśli chodzi o autobus do 9,0 m, to tutaj zamawiający nie postawił wymagań. Z kolei w przypadku autobusów o długości do 11,0 m, energia elektryczna może być magazynowana w: akumulatorach, superkondensatorach, innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów.

Zamawiający wymaga, aby dostarczone autobusy były niskopodłogowe, w których wysokość od podłoża do wejścia autobusu to max. 340 mm. Pojazdy nie mogą posiadać stopni wejściowych we wszystkich drzwiach oraz stopni poprzecznych wewnątrz pojazdu od przodu autobusu aż do drugich drzwi. Pasażerowie pojadą na fotelach miękkich (piankowanych o grubości pianki wynoszącej co najmniej 10 mm) z wkładkami tapicerowanymi na całej powierzchni w oparciu i siedzisku. Będą to siedzenia typu intercity, wyposażone w pasy bezpieczeństwa i uchwyty od strony przejścia. Stanowisko kierowcy będzie wydzielone od przedziału pasażerskiego i ma być to kabina typu półzamkniętego. Kabina powinna być wyposażona w zamykane drzwi wewnętrzne otwierane w kierunku przedziału pasażerskiego, z okienkiem z półką od strony kierowcy do przyjmowania monet i sprzedaży biletów.

Autobusy będą wyposażone w komplet tablic kierunkowych zewnętrznych. W przypadku siedmiu pojazdów wymagany kolor diod to biały, żółtopomarańczowy lub zbliżony. Zamawiający ponadto, wymaga od wykonawców pomalowania autobusów według określonego schematu.

Podsumowanie

Wszystkie trzy przetargi mają te same kryteria oceny ofert. Są one liberalne i dlatego spodziewamy się minimum dwóch ofert. Oczywistym kandydatem do złożenia oferty jest ABP z modelami Iveco, ale niewykluczone, że o to zamówienie powalczy również Busnex Poland z autobusami marki Yutong. Jak ostatecznie będzie przekonamy się w dniach 10 czerwca, 11 czerwca i 12 czerwca.

Wszystkie przetargi można śledzić na platformie przetargowej PKS Nova: https://pksnova.ezamawiajacy.pl/pn/pksnova/demand/notice/publicpzp/current/list?USER_MENU_HOVER=publicpzpCurrentNoticePublicList

Komentarze