Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKS Lubin wybiera Solarisa na dostawcę swoich pierwszy autobusów elektrycznych

infobus
30.01.2025 18:05
0 Komentarzy

30 stycznia Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Lubinie dokonało wyboru najkorzystniejszej oferty w swoim premierowym przetargu na dostawę autobusów elektrycznych.

Kontrakt obejmuje nie tylko dostawę pojazdów, ale także infrastrukturę do ich ładowania. Przedsięwzięcie jest finansowane w ramach konkursu CUPT-KPO. W międzyczasie zmieniono SWZ po … 114 pytaniach potencjalnych oferentów. Nieźle! O tym ogłoszeniu PKS-u pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie kryteria były brane pod uwagę przy wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu PKS Lubin?
  2. Jaką ofertę złożył Solaris i jakie modele autobusów elektrycznych dostarczy do Lubina?
  3. Jakie zmiany wprowadzono w dokumentacji przetargowej po pytaniach od potencjalnych oferentów?
PKS Lubin kupi swoje pierwsze autobusy elektryczne od Solarisa.
PKS Lubin kupi swoje pierwsze autobusy elektryczne od Solarisa.

Co chciało PKS Lubin?

Zanim przejdziemy do wybranej dzisiaj oferty, przypomnijmy co premiowało w przetargu Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Lubinie: najniższe zużycie energii elektrycznej – 5 pkt,

  • posiadanie homologacji pojazdów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego zgodnie z Regulaminem nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych – 3 pkt,
  • posiadanie homologacji w zakresie: I. Urządzeń zabezpieczających przed wjechaniem pod przód pojazdu (FUPD); II. Pojazdów w zakresie położenia homologowanego typu FUPD; III. Pojazdów w zakresie zabezpieczenia przed wjechaniem pod przód pojazdu (FUP) zgodna z Regulaminem nr 93 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych – 3 pkt,
  • największą liczbę miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi – 4 pkt, największą dostępną pojemność użytkową magazynu energii – 5 pkt,
  • poszycie boczne dzielone na części oraz możliwość wymiany poszycia bocznego bez klejenia, spawania, zgrzewania i nitowania – 3 pkt,
  • szybę czołową oferowanego pojazdu dzieloną pionowo na dwie części (prawą i lewą) – 2 pkt,
  • gwarancję całopojazdową na 6 lat lub więcej – 10 pkt,
  • jeden elektryczny silnik centralny, napędzający cały pojazd – 5 pkt.

Natomiast naszym zdaniem największe znaczenie miał w tym zamówieniu miał brak podziału na części, co oznaczało, że ofertę mógł złożyć producent, który posiada w swoim autobusowym portfolio elektrobusy MIDI i MAXI. Początkowo nawet Solaris znalazł sie za „przetargową burtą” (brak autobusu LF MIDI – bez stopni poprzecznych wewnątrz), ale w ramach pytań zamawiający zliberalizował SWZ i … otrzymał jedną ofertę.

PKS Lubin kupi swoje pierwsze autobusy elektryczne od Solarisa.
PKS Lubin kupi swoje pierwsze autobusy elektryczne od Solarisa.

Tylko Solaris

21 stycznia tylko firma Solaris Bus & Coach złożyła ofertę opiewającą na kwotę 39.624.696,00 PLN brutto / 32.224.145,53 PLN netto, co przekłada się na jednostkową wartość jednego autobusu wynoszącą 2.685.345,46 PLN netto przy założeniu dostawy 12 pojazdów.

Nie znamy budżetu postępowania – jedynie wydatki całkowite w ramach projektu złożonego w ramach wniosku o dofinansowanie z CUPT-KPO. To 42.675.034,50 zł, czyli wygląda na to, że oferta Solarisa z łatwością zmieściła się w budżecie PKS, o czym też świadczy szybki wybór najkorzystniejszej oferty. Została ona podjęta na podstawie dwóch kryteriów:

  • ceny (60%),
  • warunków techniczno- eksploatacyjnych (40%).

Jak przekazał portal samorządowy lubin.pl, PKS Lubin zamówił 12 autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 electric, czyli bez Urbino 9 LE electric. Taka możliwość dopuszczały odpowiedzi na pytania złożone do SWZ. Czy tak rzeczywiście będzie? Przekonamy się na początku 2026 roku, kiedy przyjadą elektrobusy, ale taka zmiana wydaje się być korzystana dla funkcjonowania transportu publicznego w Lubinie. Oczywiście pewnie inaczej by ten przetarg wyglądał, gdyby od początku dotyczył 12 pojazdów MAXI, ale to już historia.

Dodajmy, że zamówienie obejmuje również stacje ładowania oraz infrastrukturę energetyczną, co oznacza konieczność budowy stacji transformatorowej oraz stanowisk ładowania na zajezdni PKS Lubin.

-„Wdrożenie takich autobusów jest dość skomplikowanym projektem, ponieważ wymaga dużo pracy koncepcyjnej i planowania zanim te pojazdy się u nas pojawią. To planowanie tras, zasięgów, czasów ładowania tych autobusów. To też prace budowlane przy ładowarkach i stacji trafo” – powiedział dyrektor ds. eksploatacji PKS Lubin, Krzysztof Ziółkowski i dodał: -„Przed nami na pewno dużo nauki, ale cieszymy się, że firma się rozwija, że wprowadza nowy rodzaj napędu, jeszcze bardziej ekologiczny niż autobusy na gaz CNG, które jeżdżą od paru lat po Lubinie. Myślę, że mieszkańcy to docenią”.

Obecnie PKS Lubin posiada flotę 40 autobusów, z czego 27 to pojazdy zasilane gazem CNG. Elektryczne Solarisy będą pierwszymi autobusami zeroemisyjnymi we flocie przewoźnika.

PKS Lubin kupi swoje pierwsze autobusy elektryczne od Solarisa.
PKS Lubin kupi swoje pierwsze autobusy elektryczne od Solarisa.

Lubińskie elektrobusy

Zgodnie z SWZ – lubińskie autobusy klasy MIDI i MAXI mają mieć długość odpowiednio – od 9,0 do 9,5 m i od 11,5 do 12,4 m, zaś ich wysokość nie może być większa niż 3,4 m. Pojazdy mają posiadać niską podłogę bez stopni pośrednich we wszystkich drzwiach pasażerskich. Zamawiający wymaga również braku stopni poprzecznych (pośrednich) na powierzchni podłogi w przejściu środkowym we wnętrzu pojazdu. Jeśli chodzi o napęd, to zamawiający preferuje zastosowanie jednego centralnego silnika elektrycznego. Moc ciągła silnika elektrycznego ma wynosić łącznie min. 160 kW. Energia elektryczna może być magazynowana w: akumulatorach lub w innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 400 kWh (MIDI) i 500 kWh (MAXI), a energii dostępnej dla użytkownika – nie może być mniejsza niż 320 kWh (MIDI) i 400 kWh (MAXI). Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusem (w pełni obciążonym i w każdych warunkach atmosferycznych) przy zasilaniu elektrycznym – co najmniej 280 km bez doładowywania baterii. Ładowanie baterii będzie odbywać się przez złączę plug-in.

Stanowisko kierowcy będzie w pełni wydzielone i oddzielone od przedziału pasażerskiego, wyposażone w zabudowaną, zamykaną kabinę, częściowo przeszkloną (wymagana bezpieczna szyba wandaloodporna) typu zamkniętego.

Fotele pasażerskie będą typu „komunikacji miejskiej”, tapicerowane, pokryte wykładziną wandaloodporną z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu o ergonomicznym kształcie. Wkładki tapicerskie siedziska mają być wyposażone w gąbkę zmiękczającą pod tapicerką siedziska i oparcia.

W ramach odpowiedzi na pytania, zmieniono też wielkość tablicy kierunkowej oraz wymaganą jej barwę świecenia na białą. Wewnątrz każdego pojazdu znajdzie się tablica LCD z graficznym przebiegiem linii typu „choinka” (prezentująca przystanki, aktualny przystanek, czasy przejazdu). Więcej przetargowych informacji znajduje się na stronie: https://bazakonkurencyjnosci.funduszeeuropejskie.gov.pl/ogloszenia/200077

Komentarze