PKS Lubin cały czas po stronie autobusów CNG. Zakup trzech MAN-ów z rocznika 2025
W maju 2025 roku PKS Lubin S.A. powiększył swój tabor o trzy nowoczesne autobusy gazowe MAN Lion’s City 12 C.
Dołączą one do rdzenia floty przewoźnika, czyli 25 autobusów MAN Lion’s City 12 CNG z 2020 r. napędzanych sprężonym gazem ziemnym (CNG). A to początek taborowych zmian. PKS Lubin przygotowuje się już do kolejnego skoku technologicznego. Do 2026 roku po ulicach Lubina i powiatu lubińskiego ma kursować 12 autobusów elektrycznych marki Solaris. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów gazowych MAN Lion’s City 12 CNG eksploatuje obecnie PKS Lubin po majowej dostawie z 2025 roku?
- Jakiej marki autobusy elektryczne mają trafić do Lubina do 2026 roku?
- Ile autobusów elektrycznych planuje zakupić PKS Lubin w ramach najnowszego projektu?
Trzy gazowce
Lubuskie zamówienie to kontynuacja ambitnej strategii inwestycyjnej, jaką lubiński przewoźnik realizuje od 2020 roku. Wówczas do miasta trafiło 25 autobusów MAN Lion’s City 12G napędzanych sprężonym gazem ziemnym (CNG), co uczyniło Lubin jednym z pionierów tego typu rozwiązań w Polsce i Europie. Obecnie flota gazowa obejmuje już 27 pojazdów, a trzy nowe egzemplarze MAN Lion’s City 12 C mają stanowić kolejny krok w stronę nowoczesności.
Nowe MAN-y to 12-metrowe autobusy klasy I kategorii MAXI zasilane CNG, wyposażone w szereg technologii zwiększających komfort i bezpieczeństwo podróży. Wśród rozwiązań technicznych warto wymienić m.in. radary martwego pola, kamery rozpoznające znaki drogowe, systemy wspomagania kierowcy oraz monitoring. Pojazdy są oczywiście niskopodłogowe, posiadają klimatyzację, ładowarki USB, systemy informacji pasażerskiej oraz platformy dla osób z niepełnosprawnościami.
Choć ceny jednostkowe nowych Lion’s City 2025 nie zostały ujawnione, warto przypomnieć, że podobne pojazdy w przeszłych przetargach osiągały wartość około 1.200.000 PLN brutto (ok. 975.600 PLN netto) za sztukę. Oznacza to, że łączny koszt nowej partii mógł oscylować w granicach 3.600.000 PLN brutto. Finansowanie odbywa się ze środków własnych spółki, choć przyszłe inwestycje opierać się będą głównie na wsparciu z funduszy unijnych.
Eklektyczna przyszłość
To jednak dopiero początek. PKS Lubin przygotowuje się już do kolejnego skoku technologicznego. Do 2026 roku po ulicach Lubina i powiatu lubińskiego ma kursować 12 autobusów elektrycznych wyprodukowanych przez Solaris Bus & Coach. Wartość tego kontraktu to ok. 40.000.000 PLN, z czego 85% (ok. 29.500.000 PLN) stanowi dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy.
W ramach tego zamówienia do Lubina trafi 8 pojazdów 12-metrowych oraz 4 autobusy o długości 9,3 metra. Zasilane w pełni energią elektryczną, pojazdy będą ciche, bezemisyjne i – jak podkreśla dyrektor ds. eksploatacji Krzysztof Ziółkowski – znacząco poprawią jakość podróży i środowisko miejskie.
Wszystkie nowe autobusy – zarówno gazowe, jak i przyszłe elektryczne – będą obsługiwać linie Lubińskich Przewozów Pasażerskich, zarówno w granicach miasta, jak i na trasach podmiejskich. PKS Lubin dysponuje obecnie flotą 50 autobusów (w tym 6 rezerwowych), a każda kolejna inwestycja ma służyć nie tylko modernizacji parku pojazdów, ale też poprawie regularności, dostępności i ekologiczności transportu publicznego.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze