PKM Tychy zamawia stacje ładowania na przyjazd pierwszych elektrobusów
22 stycznia 2025 roku Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach ogłosiło przetarg na budowę infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych oraz instalacji fotowoltaicznej.
Postępowanie prowadzone jest w formule „zaprojektuj i wybuduj” i jest współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Dodajmy, że równolegle trwa przetarg na dostawę samych elektrobusów, gdzie oferty położyły firmy Solaris i Busnex Poland z- przedstawiciel marki Yutong w Polsce.
Rozkład jazdy:
- Jakie korzyści dla pasażerów i miasta przyniesie budowa infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych oraz instalacji fotowoltaicznej w Tychach?
- Czy PKM Tychy planuje dalsze inwestycje w rozwój transportu zeroemisyjnego po zakończeniu obecnych przetargów?
- Jakie są główne kryteria wyboru dostawcy elektrobusów i czy przewoźnik bierze pod uwagę przyszłe koszty eksploatacji pojazdów?
Dwa zadania
Przedmiotem zamówienia jest kompleksowa realizacja dwóch głównych zadań.
- Zadanie A obejmuje budowę infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych, w tym 5 ładowarek dwustanowiskowych o mocy 80 kW każda oraz jednego pantografu o mocy 200 kW. Projekt zakłada także wymianę dwóch istniejących transformatorów SN w istniejącej stacji trafo oraz budowę nowej stacji transformatorowej.
- Zadanie B przewiduje budowę instalacji fotowoltaicznej o mocy co najmniej 120 kWp, która ma wspierać funkcjonowanie nowej infrastruktury ładowania.
W zakresie doświadczenia wykonawców, PKM Tychy wymaga, aby oferenci w ciągu ostatnich pięciu lat (lub w krótszym okresie prowadzenia działalności) zrealizowali co najmniej trzy inwestycje związane z budową stacji transformatorowych oraz co najmniej jedną budowę instalacji fotowoltaicznej o mocy min. 100 kWp. Zamawiający oceni spełnienie tych wymagań na podstawie przedstawionego wykazu robót budowlanych i stosownych referencji.
Termin realizacji zamówienia określono następująco:
- do 31 stycznia 2026 roku – zakończenie realizacji robót budowlanych, dostawa, montaż i uruchomienie ładowarek, pantografu oraz transformatorów wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie,
- do 30 kwietnia 2026 roku – zakończenie dostawy, montażu i uruchomienia instalacji fotowoltaicznej.
Na oferty zamawiający czeka do 12 lutego 2025 roku, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryterium cena (100%). Postępowanie prowadzone jest poza ustawą Prawo zamówień publicznych i nie podlega dyrektywie 2014/25/UE.
Zakupy elektrobusów
W listopadzie 2024 roku PKM Tychy ogłosiło przetarg na dostawę 10 fabrycznie nowych autobusów elektrycznych typu MAXI w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. W styczniu 2025 roku otwarto oferty od dwóch producentów:
- Solaris Bus & Coach: zaproponował cenę 28 mln zł netto.
- Busnex Poland (przedstawiciel marki Yutong): złożył ofertę opiewającą na 27,4 mln zł netto.
Budżet PKM na ten zakup wynosił 34,44 mln zł, co oznacza, że obie oferty mieszczą się w założonym budżecie. Czekamy na decyzję komisji przetargowej pamiętając, że realizacja tego zadania została podzielona na trzy etapy, z finalnym terminem dostawy wyznaczonym na 31 maja 2026 roku.
Z kolei w lipcu 2024 roku Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) ogłosiła postępowanie na zakup ośmiu autobusów napędzanych wodorem, z czego pięć miało trafić do PKM Tychy, a pozostałe trzy do PKM Katowice. Zamówienie obejmujące pojazdy o długości około 12 metrów wygrał NesoBus i to producent ze Świdnika dostarczy pierwsze wodorowce do Tychów.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze