Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKM Tychy zamawia stacje ładowania na przyjazd pierwszych elektrobusów

infobus
07.02.2025 07:05
0 Komentarzy

22 stycznia 2025 roku Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach ogłosiło przetarg na budowę infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych oraz instalacji fotowoltaicznej.

Postępowanie prowadzone jest w formule „zaprojektuj i wybuduj” i jest współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Dodajmy, że równolegle trwa przetarg na dostawę samych elektrobusów, gdzie oferty położyły firmy Solaris i Busnex Poland z- przedstawiciel marki Yutong w Polsce.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla pasażerów i miasta przyniesie budowa infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych oraz instalacji fotowoltaicznej w Tychach?
  2. Czy PKM Tychy planuje dalsze inwestycje w rozwój transportu zeroemisyjnego po zakończeniu obecnych przetargów?
  3. Jakie są główne kryteria wyboru dostawcy elektrobusów i czy przewoźnik bierze pod uwagę przyszłe koszty eksploatacji pojazdów?
PKM Tychy buduje infrastrukturę do ładowania elektrobusów
PKM Tychy buduje infrastrukturę do ładowania pod zakup elektrobusów

Dwa zadania

Przedmiotem zamówienia jest kompleksowa realizacja dwóch głównych zadań.

  • Zadanie A obejmuje budowę infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych, w tym 5 ładowarek dwustanowiskowych o mocy 80 kW każda oraz jednego pantografu o mocy 200 kW. Projekt zakłada także wymianę dwóch istniejących transformatorów SN w istniejącej stacji trafo oraz budowę nowej stacji transformatorowej.
  • Zadanie B przewiduje budowę instalacji fotowoltaicznej o mocy co najmniej 120 kWp, która ma wspierać funkcjonowanie nowej infrastruktury ładowania.

W zakresie doświadczenia wykonawców, PKM Tychy wymaga, aby oferenci w ciągu ostatnich pięciu lat (lub w krótszym okresie prowadzenia działalności) zrealizowali co najmniej trzy inwestycje związane z budową stacji transformatorowych oraz co najmniej jedną budowę instalacji fotowoltaicznej o mocy min. 100 kWp. Zamawiający oceni spełnienie tych wymagań na podstawie przedstawionego wykazu robót budowlanych i stosownych referencji.

Termin realizacji zamówienia określono następująco:

  • do 31 stycznia 2026 roku – zakończenie realizacji robót budowlanych, dostawa, montaż i uruchomienie ładowarek, pantografu oraz transformatorów wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie,
  • do 30 kwietnia 2026 roku – zakończenie dostawy, montażu i uruchomienia instalacji fotowoltaicznej.

Na oferty zamawiający czeka do 12 lutego 2025 roku, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryterium cena (100%). Postępowanie prowadzone jest poza ustawą Prawo zamówień publicznych i nie podlega dyrektywie 2014/25/UE.

PKM Tychy buduje infrastrukturę do ładowania pod zakup elektrobusów
PKM Tychy buduje infrastrukturę do ładowania pod zakup elektrobusów

Zakupy elektrobusów

W listopadzie 2024 roku PKM Tychy ogłosiło przetarg na dostawę 10 fabrycznie nowych autobusów elektrycznych typu MAXI w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. W styczniu 2025 roku otwarto oferty od dwóch producentów:

  • Solaris Bus & Coach: zaproponował cenę 28 mln zł netto.
  • Busnex Poland (przedstawiciel marki Yutong): złożył ofertę opiewającą na 27,4 mln zł netto.

Budżet PKM na ten zakup wynosił 34,44 mln zł, co oznacza, że obie oferty mieszczą się w założonym budżecie. Czekamy na decyzję komisji przetargowej pamiętając, że realizacja tego zadania została podzielona na trzy etapy, z finalnym terminem dostawy wyznaczonym na 31 maja 2026 roku.

Z kolei w lipcu 2024 roku Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) ogłosiła postępowanie na zakup ośmiu autobusów napędzanych wodorem, z czego pięć miało trafić do PKM Tychy, a pozostałe trzy do PKM Katowice. Zamówienie obejmujące pojazdy o długości około 12 metrów wygrał NesoBus i to producent ze Świdnika dostarczy pierwsze wodorowce do Tychów.

Komentarze