Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKM Tychy z infrastrukturą ładowania elektrobusów i fotowoltaiką. Od ZPUE

infobus
02.05.2025 09:05
0 Komentarzy

3 marca 2025 r. PKM Tychy ogłosiło wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na budowę infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych oraz instalację fotowoltaiczną.

Ta inwestycja to kolejny krok tyskiego przewoźnika – po zakupie pierwszych elektrobusów od Solarisa – na drodze do zeroemisyjnej komunikacji miejskiej, a zastosowanie OZE to wyraźny sygnał, że spółki autobusowe coraz śmielej patrzą w stronę niezależności energetycznej i obniżenia kosztów eksploatacji. Z unijnym wsparciem. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

    Rozkład jazdy:

    1. Jakie elementy obejmuje projekt infrastruktury ładowania i OZE realizowany przez PKM Tychy?
    2. Która firma wygrała przetarg i jak wypadła jej oferta na tle konkurencji?
    3. Jakie są wymagania techniczne i terminy realizacji inwestycji zaplanowanej przez PKM Tychy?
    Nowy rozdział w tyskiej elektromobilności. PKM wybrało wykonawcę stacji ładowania / fot. PKM Tychy

    Infrastrukturalne zmiany

    Przedmiotem tyskiego postępowania było zaprojektowanie i budowa kompleksowego zaplecza technicznego dla floty elektrobusów. Zakres inwestycji obejmuje instalację pięciu dwustanowiskowych ładowarek o mocy 80 kW każda, montaż pantografu o mocy 200 kW, budowę nowej stacji transformatorowej z dwoma transformatorami 1000 kVA, modernizację już istniejącej infrastruktury SN, a także montaż instalacji fotowoltaicznej o mocy co najmniej 120 kWp. Wymóg dotyczył również 60-miesięcznej gwarancji na całość zadania.

    Do przetargu wpłynęło sześć ofert. Najkorzystniejszą okazała się propozycja ZPUE S.A. z Włoszczowy, która wyceniła realizację zamówienia na 4.571.454,90 PLN brutto (czyli 3.716.220 PLN netto, a jednostkowo około 743.244 PLN netto za jedną ładowarkę wraz z infrastrukturą). Oferta ta zdobyła maksymalne 100 punktów. Drugą lokatę uzyskało konsorcjum Elmax Eco Energia i Elmax Żywicki z Tychów – z ofertą za 4.728.735,00 PLN brutto, co przełożyło się na 96,67 punktu. Najdroższą ofertę złożyła wrocławska spółka ELEKTROTIM S.A.7.976.550,00 PLN brutto, czyli o ponad 3,4 mln PLN więcej od zwycięzcy, zdobywając tylko 57,31 punktu.

    Pozostałe oferty, choć konkurencyjne, odstawały głównie cenowo: HEALTHIER AIR (5.318.488,27 PLN), ASPAR (5.587.890,00 PLN) i ELEKTRA (6.563.786,76 PLN). Wszystkie oferty zostały jednak ocenione – i żadna nie została formalnie odrzucona.

    Wybór ZPUE S.A. był podyktowany przede wszystkim najniższą ceną – bo tylko to kryterium zastosowano w przetargu. Spółka uzyskała dzięki temu komplet punktów. Wykonawcy nie rywalizowali w zakresie parametrów technicznych, choć wymagania były szczegółowe: m.in. doświadczenie w budowie minimum trzech stacji transformatorowych i realizacji instalacji PV powyżej 100 kWp.

    Nowy rozdział w tyskiej elektromobilności. PKM wybrało wykonawcę stacji ładowania

    Parametry techniczne i termin

    Zgodnie z dokumentacją przetargową, wszystkie elementy inwestycji muszą zostać zrealizowane w formule „Zaprojektuj i Wybuduj”. Infrastruktura ładowania ma być gotowa do 31 stycznia 2026 roku, a instalacja fotowoltaiczna uruchomiona do 30 kwietnia 2026 roku.

    Wszystkie urządzenia mają pracować w oparciu o energooszczędne technologie i spełniać wysokie standardy środowiskowe. Link do ogłoszenia: https://pkmtychy.eb2b.com.pl/open-preview-auction.html/472329/kompleksowa-dostawa-gazu-ziemnego-wysokometanowego-grupa-e-obejmujacego-sprzedaz-i-dystrybucje-gazu-dla-potrzeb-przedsiebiorstwa-komunikacji-miejskiej-sp-z-o-o-w-tychach-3

    Komentarze