Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKM Tychy otworzyło oferty na budowę infrastruktury ładowania autobusów. Z OZE

infobus
19.02.2025 11:03
0 Komentarzy

18 lutego 2025 r. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach zakończyło etap składania ofert w przetargu na budowę infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych oraz instalacji fotowoltaicznej.

To strategiczna inwestycja, mająca na celu zwiększenie udziału zeroemisyjnego transportu w mieście oraz ograniczenie kosztów operacyjnych floty. Projekt realizowany jest w formule „Zaprojektuj i Wybuduj”, co oznacza, że wykonawca będzie odpowiedzialny zarówno za opracowanie dokumentacji projektowej, jak i kompleksową realizację robót budowlanych.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie elementy obejmuje inwestycja w infrastrukturę ładowania autobusów elektrycznych w Tychach?
  2. Ile ofert wpłynęło do przetargu i jaka jest różnica cenowa między najtańszą a najdroższą propozycją?
  3. Jakie kryteria oceny ofert przyjęto w przetargu i które firmy złożyły najkorzystniejsze oferty?
PKM Tychy otworzyło oferty na budowę infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych i instalację fotowoltaiczną
PKM Tychy otworzyło oferty na budowę infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych i instalację fotowoltaiczną / fot. UM Tychy

Zakres inwestycji

Nowa infrastruktura obejmie budowę stacji ładowania autobusów elektrycznych oraz instalację systemu fotowoltaicznego, który pozwoli na produkcję energii odnawialnej do zasilania bazy PKM Tychy. W ramach zamówienia przewidziano:

  • instalację pięciu ładowarek dwustanowiskowych o mocy 80 kW każda,
  • montaż pantografu o mocy 200 kW,
  • modernizację infrastruktury elektroenergetycznej, w tym wymianę dwóch transformatorów SN w istniejącej stacji trafo,
  • budowę nowej stacji transformatorowej wyposażonej w dwa transformatory o mocy 1000 kVA,
  • montaż systemu fotowoltaicznego o mocy co najmniej 120 kWp, który przyczyni się do zredukowania kosztów energii elektrycznej.

Sześć ofert

Do przetargu zgłosiło się sześć firm, a ich propozycje cenowe różnią się znacznie, co wskazuje na różne podejścia do kosztorysowania tej inwestycji. Najniższą ofertę złożyła firma ZPUE S.A. z Włoszczowy, która wyceniła realizację zamówienia na 4 571 454,90 PLN brutto. Najdroższa propozycja pochodzi od ELEKTROTIM S.A. z Wrocławia i wynosi 7 976 550,00 PLN brutto.

Lista ofert brutto (PLN):

  • ZPUE S.A. (Włoszczowa) – 4 571 454,90 PLN
  • Konsorcjum Elmax Eco Energia & Elmax Żywicki (Tychy) – 4 728 735,00 PLN
  • HEALTHIER AIR Sp. z o.o. (Stary Sącz) – 5 318 488,27 PLN
  • ASPAR Sp. z o.o. (Bielsko-Biała) – 5 587 890,00 PLN
  • ELEKTRA Sławomir Lenik (Tychy) – 6 563 786,76 PLN
  • ELEKTROTIM S.A. (Wrocław) – 7 976 550,00 PLN

    Rozpiętość cenowa pomiędzy najtańszą a najdroższą ofertą wynosi 3 405 095,10 PLN, co świadczy o różnych strategiach wyceniania inwestycji przez wykonawców. ZPUE S.A. oraz Konsorcjum Elmax Eco Energia & Elmax Żywicki znajdują się na czołowych pozycjach, jeśli zamawiający kierować się będzie wyłącznie kryterium ceny. A tak się właśnie stanie.

    PKM Tychy otworzyło oferty na budowę infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych i instalację fotowoltaiczną
    PKM Tychy otworzyło oferty na budowę infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych i instalację fotowoltaiczną / fot. UM Tychy

    Kryteria wyboru

    Zamawiający przewidział następujące kryteria oceny ofert:

    • Cena (100%) – W postępowaniu nie przewidziano innych parametrów oceny, co oznacza, że najtańsza oferta otrzyma maksymalną liczbę punktów.

    Wykonawcy musieli wykazać się odpowiednim doświadczeniem, obejmującym:

    • realizację co najmniej trzech stacji transformatorowych w ciągu ostatnich pięciu lat,
    • wykonanie przynajmniej jednej instalacji fotowoltaicznej o mocy min. 100 kWp.

    Dodatkowo, wykonawca zobowiązany będzie do zapewnienia 60-miesięcznej gwarancji na wykonane prace, materiały i urządzenia. Planowane terminy realizacji inwestycji:

    • zakończenie budowy infrastruktury ładowania – 31 stycznia 2026 r.,
    • uruchomienie instalacji fotowoltaicznej – 30 kwietnia 2026 r..

    Projekt budowy infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych w Tychach wpisuje się w szeroką strategię miasta dotyczącą modernizacji transportu publicznego. Dzięki tej inwestycji możliwe będzie efektywne zarządzanie flotą elektryczną oraz dalszy rozwój systemu zeroemisyjnego transportu. Instalacja fotowoltaiczna dodatkowo ograniczy zużycie energii z sieci, co pozwoli zmniejszyć koszty operacyjne PKM Tychy oraz obniżyć emisję dwutlenku węgla.

    Komentarze