Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKM Katowice o najnowszych autobusach MAN: Z asystentami skrętu i uwagi

infobus
29.04.2024 11:02
0 Komentarzy

10 nowych autobusów pojawi się w Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej w Katowicach. Właśnie wybrana została oferta firmy MAN, które będą wyposażone w kilka nowinek.

To m.in. asystent t skrętu czy uwagi, których dotychczas PKM Katowice nie zamawiało. Nowe nabytki pojawią się na ulicach miastach w niecały rok po podpisaniu umowy. O tym zamówieniu pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej.

Katowickie wyposażenie

10 nowych autobusów niskopodłogowych pojawi się w PKM Katowice. Właśnie wybrana została oferta firmy MAN, która zadeklarowała wyprodukowanie pojazdów za kwotę ponad 22 mln zł.

Zamówione przez PKM Katowice autobusy będą wyposażone w wiele systemów, których dotychczas nie było w innych autobusach. Wśród nich można wymienić m.in. ostrzeganie przed możliwością zderzenia z pieszymi lub rowerzystami. Oprócz tego będą także systemy informujące o martwym polu, wykrywające obiekty podczas cofania i ostrzegające przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu. Dostępny ma być również inteligentny asystent kontroli prędkości oraz awaryjny sygnał stopu.

Ponadto pojazdy będą wyposażone w rozwiązanie, które ma ostrzegać o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy.

Do tego lwy będą posiadać m.in. system detekcji pożaru, system trzeźwości kierowcy. Pojazd będzie monitorowany za pomocą 10 kamer – 5 wewnątrz autobusu, 1 skierowanej na drogę przed pojazdem, 1 na stanowisko kierowcy, 1 kamery cofania i 2 po zewnętrznych bokach.

Autobusy MAN Lion`s City 18 C, które pojawią się w wyniku przetargu, muszą mieć możliwość uruchomienia nawet przy -30 stopniach, co ma szczególne znaczenie w naszym klimacie, kiedy temperatura zimą potrafi spaść do tak niskich wartości. Autobusy będą wyposażone w silniki diesla Euro 6 i w automatyczną skrzynię biegów. Ponadto pojazdy będą posiadać systemy minimalizujące zużycie paliwa podczas postoju na przystankach oraz umożliwiające diagnozę i podgląd w czasie rzeczywistym parametrów pracy skrzyni biegów.

Będą kolejne autobusy MAN w taborze PKM Katowice
Będą kolejne autobusy MAN w taborze PKM Katowice / fot. UM Katowice

246 autobusów

Nowe autobusy będą mierzyć ok. 18 m i pomieszczą ok. 130 osób. Znajdzie się w nich 36 miejsc siedzących, w tym minimum 12 dostępnych z poziomu podłogi, dzięki czemu osobom o ograniczonej możliwości będzie łatwiej usiąść. 4 siedzenia będą wyróżnione i przeznaczone dla osób o szczególnych potrzebach. Pojazdy będą też wyposażone w cztery pary drzwi sterowanych elektropneumatycznie. Ogrzewanie oraz klimatyzacja będą się uruchamiać automatycznie, w oparciu o dane z czujników, po przekroczeniu zaprogramowanych temperatur. Autobusy będą także wyposażone w system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz zliczania pasażerów.

-„W zeszłym roku flotę PKM Katowice rozbudowaliśmy o 38 nowoczesnych autobusów – 22 hybrydy i 8 pojazdów zasilanych gazem, a GZM użyczyła nam dodatkowe 8 autobusów na gaz. Cały tabor liczy obecnie 246 autobusów Teraz chcemy, aby do tego zbioru dołączyły kolejne. Dlatego ogłosiliśmy przetarg, w wyniku którego na ulice Katowic wyjedzie 10 nowoczesnych i komfortowych dla pasażerów pojazdów – podsumował Ferdynand Reiss, członek zarządu ds. techniczno-eksploatacyjnych w PKM Katowice.

Będą kolejne autobusy MAN w taborze PKM Katowice
Będą kolejne autobusy MAN w taborze PKM Katowice / fot. UM Katowice

Zakupowa historia

W ub. roku katowickie PKM zamówiło 10 autobusów z napędem CNG – też u MANa. W sierpniu 2022 r. z kolei firma zamówiła, korzystając z unijnej dotacji, 22 autobusy miejskie z napędem hybrydowym – 5 przegubowych oraz 17 jednoczłonowych – wybrano oferty Volvo.

W lutym 2022 r. katowickie PKM odebrało natomiast pięć 18-metrowych autobusów z napędem konwencjonalnym (diesel spełniający normę EURO-6) Solarisa, zamówionych w 2020 r. W tamtym roku spółka zamówiła również u Solarisa 10 nowych autobusów elektrycznych: pięć 18-metrowych przegubowych oraz pięć 12-metrowych jednoczłonowych.

Aby wymienić ponad połowę swego taboru, katowickie PKM przygotowało na perspektywę finansową 2014-20 dwa unijne projekty: jeden w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego – w tzw. komponencie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Drugi został dofinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Przy wsparciu śląskiego RPO katowicki PKM kupił w poprzednich latach m.in. 90 autobusów o napędzie konwencjonalnym i jeszcze 10 pojazdów elektrycznych (pięć przegubowych i pięć krótkich). Z wykorzystaniem dotacji POIiŚ katowicki przewoźnik kupił 25 pojazdów o napędzie konwencjonalnym.

Ponadto, do PKM Katowice trafi jedna czwarta łącznej puli 32 autobusów elektrycznych, zamawianych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Organizacja 41 samorządów otrzymała do oszacowanej na 120 mln zł inwestycji 80 mln zł unijnych i krajowych dotacji z programu Gepard II; pozostałe wozy z przetargu Metropolii trafią do PKM-ów Gliwice, Sosnowiec i Świerklaniec.

PKM Katowice jest jednym z największych w GZM przewoźników samorządowych (wykonujących pracę przewozową zamawianą przez Zarząd Transportu Metropolitalnego. Spółka należy do trzech miast (Katowice – 86,43 proc. udziałów, Siemianowice Śląskie – 8,39 proc., Chorzów – 3,86 proc.) i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (1,32 proc.).(PAP)

Komentarze