Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKM Gliwice wprowadza 25 nowych autobusów na linie. Wszystkie od Solarisa

infobus
20.11.2025 19:02
0 Komentarzy

PKM Gliwice konsekwentnie inwestuje w transport publiczny i robi to w tempie, które w skali Górnośląsko Zagłębiowskiej Metropolii wyróżnia się skalą oraz rozmachem.

20 listopada na terenie zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej zaprezentowano 25 nowych autobusów, które już od dziś wzmacniają flotę miasta. To 10 pojazdów elektrycznych oraz 15 hybrydowych, które łącznie kosztowały ponad 82 miliony złotych, licząc wraz z infrastrukturą ładowania, pantografami i satelitami energetycznymi. O tym kontraktach pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. O ile procent wzrosną ceny biletów komunikacji miejskiej w Lublinie od 16 lutego 2026 roku?
  2. Których pasażerów nie obejmą podwyżki dzięki lubelskiej karcie miejskiej?
  3. Jakie argumenty przedstawił ratusz, uzasadniając potrzebę zmian w taryfie biletowej?
Gliwice inwestują w nowoczesny i przyjazny środowisku transport publiczny.
Gliwice inwestują w nowoczesny i przyjazny środowisku transport publiczny / fot. M.Baranowski – PKM Gliwice

Najnowsza dostawa to efekt dwóch przetargów przeprowadzonych z Solarisem. Pierwszy z nich dotyczył zakupu 15 Solarisów Urbino 18 Hybrid, które zamówiono w marcu bieżącego roku. Procedura zakupowa ruszyła jeszcze w listopadzie ubiegłego roku. Do postępowania zgłosił się tylko jeden wykonawca, Solaris, oferując cenę 39,9 mln zł brutto. Umowę przyjęto bez zastrzeżeń, a hybrydy trafiły do miasta jako rozwiązanie, które ma zmniejszyć zużycie paliwa dzięki układowi „mild hybrid” odzyskującemu energię hamowania.

Drugi kontrakt to umowa z listopada 2024 roku, również z Solarisem, obejmująca dziesięć autobusów elektrycznych, w tym siedem przegubowych o długości 18 metrów i mocy 240 kW oraz trzy dwunastometrowe o mocy 160 kW. W ramach tej samej umowy dostarczono także mobilną ładowarkę o mocy co najmniej 40 kW. Wartość drugiego pakietu wyniosła 42,3 mln zł brutto.

–„To nie jest zwykła ceremonia przekazania taboru. Gliwice nie tylko prezentują pojazdy, ale też potwierdzają rolę lidera zmian w całej Metropolii. Nowe autobusy nie są dodatkiem, lecz kluczowym elementem inwestycyjnej układanki, która ma unowocześnić flotę, odciążyć środowisko, poprawić komfort podróży i wzmocnić wizerunek transportu publicznego jako środka na co dzień atrakcyjnego, przewidywalnego i wygodnego – napisał Urząd Miasta

Oprócz samych autobusów PKM Gliwice wzbogaciło się o rozbudowaną infrastrukturę energetyczną. W ramach inwestycji zamontowano pięć pantografów, z czego jeden w Sośnicowicach, a cztery w Gliwicach – dwa na terenie Centrum Przesiadkowego oraz dwa przy przystankach Obrońców Pokoju i Brzezinka Nobla. Do tego dochodzi pięć podwójnych satelitów ładowania, umożliwiających szybkie przygotowanie elektryków do kolejnych kursów. Łączna wartość infrastruktury i taboru wyniosła 82 151 700 zł.

Wsparcie unijne i rola programu FE Śląskie

Gliwice inwestują w nowoczesny i przyjazny środowisku transport publiczny.
Gliwice inwestują w nowoczesny i przyjazny środowisku transport publiczny / fot. M.Baranowski – PKM Gliwice

Siedem elektrycznych autobusów oraz część infrastruktury do ich ładowania zostały sfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021–2027. Projekt uzyskał wsparcie w wysokości 10 553 503,85 zł w działaniu FESL.3.1 „Zakup taboru autobusowego/trolejbusowego – ZIT”. To jeden z pierwszych tak dużych projektów transportowych realizowanych w ramach nowej perspektywy finansowej UE na Śląsku.

Podczas przekazania kluczy do nowych pojazdów prezydent Gliwic, Katarzyna Kuczyńska Budka, podkreśliła, że zakup autobusów nie jest działaniem jednorazowym ani wyspiarskim. To element szerokiego, spójnego planu poprawy mobilności.

„W Gliwicach stawiamy na nowoczesną i wygodną komunikację publiczną. Zmieniamy system ITS, by autobusy, piesi i rowerzyści mieli pierwszeństwo. Kupujemy coraz bardziej bezpieczne i wygodne pojazdy, staramy się też, by jeździły one coraz częściej. Po raz pierwszy w historii miasta oraz funkcjonowania GZM i ZTM stworzyliśmy pełną identyfikację potrzeb i białych plam. Te działania wpisują się w naszą strategię tworzenia miasta przyjaznego i bezpiecznego, w którym komunikacja jest jednym z ważnych elementów” – mówiła prezydent.

Słowa prezydent mają pokrycie w liczbach. PKM Gliwice eksploatuje już niemal 200 autobusów, a tempo modernizacji floty znacznie przyspieszyło. W 2023 roku przewoźnik odebrał osiem elektryków w ramach programu Gepard II. Trwa również kolejne postępowanie przetargowe – tym razem na osiem nowych autobusów elektrycznych, w tym sześć przegubowych i dwa standardowe, wraz z całą infrastrukturą.

Gliwice inwestują w nowoczesny i przyjazny środowisku transport publiczny / fot. M.Baranowski - PKM Gliwice
Gliwice inwestują w nowoczesny i przyjazny środowisku transport publiczny / fot. M.Baranowski – PKM Gliwice

Standard floty rośnie

Nowe pojazdy są wyposażone w rozwiązania, które podnoszą komfort kierowców, pasażerów i niechronionych uczestników ruchu. W standardzie znajdują się: klimatyzacja, cyfrowe tablice informacyjne, elektroniczne kasowniki i system poboru opłat Transport GZM, monitoring wnętrza, system zliczania pasażerów i automatyczny system gaszenia pożaru.

Szczególnie istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa są systemy monitorowania martwego pola oraz obserwacji strefy przed pojazdem. Mają one chronić pieszych i rowerzystów – grupy najbardziej narażone na skutki zdarzeń drogowych. Dodatkowo autobusy spełniają podwyższone wymogi homologacyjne dotyczące wytrzymałości konstrukcji i odporności na przewrócenie lub zderzenie.

Nowością jest także pętla indukcyjna wspomagająca pasażerów słabosłyszących. Pojazdy mają też ładowarki USB, Wi-Fi oraz przyciski STOP oznaczone w języku Braille’a.

Elektryczne Solarisy obsłużą kluczowe połączenia: linię M100 między Centrum Przesiadkowym w Gliwicach a Sośnicowicami, linię 202 z Centrum Logistyki do Centrum Przesiadkowego oraz linie okrężne 187 i 287. To relacje, które szczególnie korzystają z cichego i zeroemisyjnego transportu.

Hybrydy będą pracować na wszystkich liniach obsługiwanych przez PKM Gliwice. Mogą pojawić się zarówno na trasach miejskich, jak i podmiejskich, dając operatorowi dużą elastyczność w planowaniu pracy przewozowej.

Gliwice inwestują w nowoczesny i przyjazny środowisku transport publiczny / fot. M.Baranowski - PKM Gliwice
Gliwice inwestują w nowoczesny i przyjazny środowisku transport publiczny / fot. M.Baranowski – PKM Gliwice

Szersze tło

Dzisiejsze przekazanie w Gliwicach to fragment większych zmian w metropolii. GZM podpisało bowiem umowę na 31 nowych autobusów elektrycznych od firmy Irizar. Kontrakt obejmuje 15 pojazdów 12-metrowych i 16 przegubowych 18-metrowych, a także 18 mobilnych ładowarek 2×40 kW i dwie ładowarki stacjonarne o mocy 3×40 kW i 3×60 kW. W ramach tej dostawy PKM Gliwice otrzyma 7 przegubowych autobusów i 4 mobilne ładowarki

To jednak nie wszystkie inwestycje w sieci Transport GZM. PKM Świerklaniec uczestniczy w dwóch dużych projektach – jednym na 42 dodatkowe elektryki (oferty Solarisa i Irizara) oraz projekcie „Zrównoważona inteligentna mobilność…”, który obejmuje zakup 8 elektryków i czterech ładowarek plug in dla linii do Katowice Airport.

W tym samym czasie GZM wprowadza do ruchu także 8 autobusów wodorowych od NesoBus, kupionych za 31,8 mln zł w projekcie Hydrogen GZM.

Gliwice inwestują w nowoczesny i przyjazny środowisku transport publiczny / fot. M.Baranowski - PKM Gliwice
Gliwice inwestują w nowoczesny i przyjazny środowisku transport publiczny / fot. M.Baranowski – PKM Gliwice

Komentarze