PKM Gdynia z szansą na nową markę. Bastion „lwa” zagrożony. Analiza SWZ
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdyni będzie miało w swoim taborze pierwsze autobusy elektryczne – trzy sztuki klasy I kategorii MEGA.
Zakupy są dofinansowane z programu: „Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy) Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności”. O ogłoszeniu przetargu na dostawę nowych elektrobusów pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Tabor PKM Gdynia aktualnie w 100% stanowią pojazdy marki MAN. Czy dostawcą elektrobusów ma szanse zostać również „lew”? Sprawdźmy SWZ.
Rozkład jazdy:
- Jakie są główne kryteria oceny ofert w przetargu na autobusy elektryczne dla PKM Gdynia?
- Jakie wymagania techniczne muszą spełniać przegubowe autobusy elektryczne zamawiane przez PKM Gdynia?
- Którzy producenci autobusów mogą być potencjalnymi konkurentami dla MAN w tym przetargu?
Kryteria oceny ofert
PKM będzie punktował wykonawców w następujących kryteriach:
- cena – 60 pkt,
- okres gwarancji i rękojmi oferowanych autobusów z wyłączeniem magazynów energii elektrycznej – 84 miesiące i dłużej – 10 pkt,
- okres gwarancji i rękojmi na magazyny energii w oferowanych autobusach – 96 miesięcy – 10 pkt,
- zużycie energii elektrycznej poniżej 0,8 kWh/km – 10 pkt,
- zasięg na pojedynczym ładowaniu – co najmniej 240 km – 1 pkt,
- pojemność magazynów energii – co najmniej 340 kWh – 1 pkt,
- rozwiązanie techniczne prekondycjonowania oparte na usłudze opisanej w VDV 261, tj. posiadające możliwość zdalnego programowania automatycznego uruchomienia ogrzewania wnętrza autobusu i magazynów energii – 3 pkt,
- automatyczny system wykrywania i tłumienia ognia oraz autobusy spełniające wymogi Regulaminu nr 66 EKG ONZ – 5 pkt.
Specyfikacja techniczna
Autobusy przegubowe mają mieć długość od 17,5 do 18,5 m. Nadwozia pojazdów będą się charakteryzować szerokością od 2,50 m do 2,55 m i wysokością maksimum 3,5 m. Jednostką napędową będzie silnik lub silniki trakcyjne o mocy minimum 230 kW. Napęd musi umożliwiać odzyskiwanie (rekuperację) energii hamowania i wykorzystywać ją do doładowania magazynów energii lub ogrzewania (zależnie od zastosowanego rozwiązania technicznego).
Energia elektryczna może być magazynowana w akumulatorach, superkondensatorach lub innych urządzeniach będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii elektrycznej w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Zdolność magazynowania energii w pojeździe powinna umożliwić zgromadzenie, co najmniej 290 kWh energii elektrycznej. Zamawiający wymaga, aby pojemność użyteczna dostępna dla użytkownika była nie mniejsza niż 240 kWh. Autobusy wyposażone będą w urządzenia magazynujące energię elektryczną, które muszą umożliwiać ładowanie za pomocą złącza plug–in i złącza pantografowego.
W przestrzeni pasażerskiej znajdzie się nie mniej niż 42 miejsc siedzących. Będą to siedzenia typu miejskiego o ergonomicznym kształcie. Siedzisko i oparcie mają być w całości pokryte tapicerką, pod którą znajdzie się gąbka zmiękczająca. Kabina kierowcy ma być typu zamkniętego z drzwiami wysokimi po prawej stronie miejsca kierowcy w górnej części – przeszklonymi, zamykanymi na zamek elektromagnetyczny z okienkiem do sprzedaży biletów i blatem do przyjmowania monet oraz otworami w szybie drzwi ułatwiającymi komunikację głosową z pasażerem. Zabudowa kabiny kierowcy powinna umożliwić pasażerom korzystanie z całej szerokości I drzwi (dwuskrzydłowych) w tym również z ich pierwszego skrzydła. Pojazdy będą wzbogacone o takie udogodnienia jak klimatyzacja, porty USB, głosowe zapowiedzi przystanków, system zliczania pasażerów.
Autobusy będą wyposażone także w tablice kierunkowe zewnętrzne elektroniczne, diodowe – białe, Wewnątrz pojawią się wyświetlacze LCD o przekątnej minimum 21,5 cali (dwie sztuki). Ponadto, po prawej stronie pojazdu na ścianie bocznej znajdzie się wyświetlacz wewnętrzny o wymiarze minimum 37 cali.
Bastion „lwa”
PKM w kryteriach oceny ofert nie daje przewagi żadnemu producentowi. Ewentualne różnice będą dotyczyły oczywiście zużycia energii elektrycznej i zaoferowania okresu gwarancji. Oznacza to, że dotychczasowy dostawca autobusów dla PKM – tj. MAN, aby wygrać przetarg musi zaoferować niższą cenę niż pozostali producenci.
A konkurentów, którzy będą chcieli zdobyć nowy rynek nie będzie brakowało. W kolejce zapewne stoi Solaris i Irizar, a kto wie czy również nie Daimler Buses i Karsan. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 25 lutego. Przetarg znajduje się na stronie: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1051056
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze