Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKM Gdynia na swoich pierwszych zakupach autobusów elektrycznych. MEGA trójka

infobus
23.01.2025 07:03
0 Komentarzy

22 stycznia 2025 roku Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. w Gdyni ogłosiło przetarg na dostawę trzech fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych klasy I kategorii MEGA.

Maja one obsługiwać główne linie komunikacji publicznej w sieci Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Zamówienie obejmuje również budowę niezbędnej infrastruktury ładowania. O równolegle prowadzonym postępowaniu przez PKA Gdynia pisaliśmy tutaj.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie kluczowe wymagania techniczne muszą spełniać autobusy elektryczne przegubowe poszukiwane przez PKM Gdynia?
  2. Jakie linie komunikacji publicznej mają obsługiwać nowe autobusy w sieci ZKM Gdynia?
  3. Jakie kryteria oceny będą brane pod uwagę przy wyborze oferty w przetargu na autobusy elektryczne w Gdyni?
PKM Gdynia na swoich pierwszych zakupach elektrobusów.
PKM Gdynia na swoich pierwszych zakupach elektrobusów / fot. PKM Gdynia

Wymagania PKM

Przypomnijmy, że do tej pory w Gdyni to spółka PKA kupowała elektrobusy – w 2022 roku wprowadzono do sieci ZKM autobusy elektryczne marki Mercedes-Benz eCitaro. Nowoczesne, zeroemisyjne pojazdy obsługują linie 128, 133, 150, 190, 282, N40 oraz N94. Z kolei w grudniu 2024 PKA Gdynia ogłosiło przetarg na dostawę ośmiu fabrycznie nowych, przegubowych e-busów o długości około 18 metrów. Pojazdy te mają być w pełni niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w monitoring oraz systemy informacji pasażerskiej. Planowana pojemność to 120 pasażerów, w tym 40 miejsc siedzących. Autobusy będą ładowane zarówno na terenie zajezdni, jak i na pętlach wyposażonych w odpowiednią infrastrukturę

Tych inwestycji pozazdrościła PKA siostrzana spółka PKM i sama wyruszyła na elektryczne zakupy. Zamawiający nie podał , jakie jest źródło finansowania, ale stawiamy na III edycję „Zielonego Transportu Publicznego”.

Poszukiwane pojazdy mają mieć następującą charakterystykę:

  • niska podłoga na całej długości autobusu, bez poprzecznych stopni wewnętrznych ani w drzwiach wejściowych (z dopuszczeniem stopni do ławek w tylnej części).
  • długość 17,5–18,5 m,
  • szerokość 2,50–2,55 m,
  • wysokość maksymalna 3,5 m
  • Silnik trakcyjny: moc netto minimum 230 kW, chłodzenie cieczą, zdolność pracy w temperaturach od -30°C do +45°C.
  • Napęd trakcyjny: umożliwiający rekuperację energii hamowania, zdolność pokonywania wzniesień do 12% z pełnym obciążeniem, kompatybilny z holowaniem bez konieczności demontażu elementów mechanicznych lub elektrycznych.
  • Magazyn energii elektrycznej: pojemność minimalna 290 kWh, z użyteczną pojemnością co najmniej 240 kWh, możliwość przejechania minimum 180 km przy pełnym obciążeniu i różnych warunkach pogodowych, zdolność ładowania mocą do minimum 200 kW, układ zapewniający rejestrację i monitorowanie zużycia energii.
PKA Gdynia i pierwsze elektrobusy w Gdyni / fot. PKA Gdynia
PKA Gdynia i pierwsze elektrobusy w Gdyni / fot. PKA Gdynia

    Przetargowe wymagania

    Oferenci muszą wykazać doświadczenie w realizacji co najmniej dwóch dostaw autobusów elektrycznych o podobnych parametrach technicznych w ciągu ostatnich trzech lat. Wadium ustalono na kwotę 250 000 zł.

    Na oferty zamawiający czeka do 25 lutego 2025 roku, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według następujących kryteriów:

    • cena – 60%,
    • jakość – 40%.

    Więcej informacji oraz dokumentacja przetargowa dostępne są pod adresem: SWZ – link do zamówienia.

    Na koniec dodajmy, że Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdyni jest największym przewoźnikiem w sieci Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, obsługującym około 43% przewozów autobusowych w mieście oraz okolicznych gminach.

    Liczba autobusów: 91 pojazdów – wszystkie marki MAN, w tym ok 30 gazowców Lion’s City CNG.

    Komentarze