Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKM Czechowice-Dziedzice ma nową linię i pierwsze minibusy. Od Mercusa

infobus
02.09.2025 15:05
0 Komentarzy

1 września 2025 r. mieszkańcy Czechowic-Dziedzic zyskali nową linię autobusową – numer 12, którą obsługują pierwsze minibusy we flocie PKM.

Jej uruchomienie to reakcja na potrzeby komunikacyjne lokalnej społeczności. Z kolei dla śląskiego przewoźnika to ważny krok w stronę bardziej zróżnicowanej i dopasowanej do nowych potrzeb floty. Minibusy pozwalają efektywniej obsługiwać linie o mniejszych potokach pasażerskich, z zachowaniem komfortu i funkcjonalności taboru miejskiego. O zamówieniu na nie pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jakim numerem oznaczono nową linię autobusową w Czechowicach-Dziedzicach?
  2. Jakie pojazdy obsługują linię 12 – MAXI, MIDI czy MINI?
  3. W jakiej formule PKM Czechowice-Dziedzice sfinansowało zakup nowych minibusów?
PKM Czechowice-Dziedzice ma nową linię i pierwsze minibusy. Od Mercusa
PKM Czechowice-Dziedzice ma nową linię i pierwsze minibusy. Od Mercusa

MINI dwunastka

Nowa linia 12 od Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach została uruchomiona równolegle z dostawą autobusów i już obsługiwana jest przez nowe minibusy. Trasa prowadzi przez dzielnice mieszkaniowe, zapewniając połączenie z ważnymi punktami handlowymi i usługowymi. W razie uwag mieszkańcy mogą zgłaszać swoje opinie bezpośrednio do przewoźnika za pośrednictwem dedykowanej skrzynki e-mailowej lub telefonicznie.

Do obsługi trasy zostały zamówione dwa pierwsze autobusy kategorii MINI w PKM – minibusy MAN-Mercus TGE City. To wynik postępowania rozstrzygniętego wiosną 2025 roku, których przedmiotem była dostawa jednego fabrycznie nowego minibusa oraz jednego pojazdu używanego. Oba pojazdy sfinansowano w formule leasingu operacyjnego.

Zakup wpisuje się w działania taborowe PKM, które po latach eksploatacji wyłącznie większych MAXI i MEGA autobusów, zdecydowało się sięgnąć po bardziej kompaktowe jednostki.

Nowy i używany autobus mają długość od 6,5 do 8 metrów, niskopodłogową konstrukcję i silniki wysokoprężne Euro 6 o mocy od 150 do 200 KM. Oba modele są dostosowane do przewozu minimum 20 pasażerów i wyposażone w automatyczne skrzynie biegów oraz porty USB. Umożliwiają komfortowy przewóz osób z niepełnosprawnościami oraz wózkami dziecięcymi. Dodatkowo przewidziano możliwość doposażenia pojazdów w system informacji pasażerskiej przez własne służby PKM.

Analiza postępowań

Przetarg na nowy minibus przewidywał tylko jedno kryterium – cenę. Postępowanie przeprowadzano w trybie negocjacji, także nie znamy ostatecznej kwoty, ani też informacji, czy złożono tylko jedną ofertę.

W przypadku przetargu na minibusa używanego, oceniano zarówno cenę (80% wagi), jak i przebieg (20% – za pojazdy z przebiegiem poniżej 100.000 km).

W obu postępowaniach stawiano na pojazdy o zbliżonych parametrach technicznych i wysokim poziomie funkcjonalności. Zamawiający nie określił szczególnej preferencji co do producenta, jednak specyfikacja wskazywała na zabudowy oparte o popularne bazy, takie jak MAN lub Mercedes-Benz.

Szczegółowe informacje o przetargach i dokumentacji SWZ można znaleźć na platformie przetargowej PKM Czechowice-Dziedzice:👉 https://platformazakupowa.pl/pn/pkm_czechowice_dziedzice/proceedings

PKM Czechowice-Dziedzice ma nową linię i pierwsze minibusy. Od Mercusa
PKM Czechowice-Dziedzice ma nową linię i pierwsze minibusy. Od Mercusa

Komentarze