Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PK Racibórz na pierwszych zakupach elektrobusów. Ze środków własnych?

infobus
20.03.2025 10:07
0 Komentarzy

20 marca 2025 roku Przedsiębiorstwo Komunalne z siedzibą w Raciborzu ogłosiło zamówienie na dostawę autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania.

Kontrakt obejmuje dostawę czterech elektrobusów, czterech ładowarek stacjonarnych oraz jednej mobilnej. Przypomnijmy, że w sierpniu 2024 roku nastąpiła zmiana na stanowisku prezesa PK Racibórz – Marek Bugdola zastąpił na tym stanowisku Bogdana Gawliczka. Nowy szef w wywiadzie podkreślił, że jednym z priorytetów jest poprawa warunków pracy oraz modernizacja infrastruktury przedsiębiorstwa. Czas na zakupy!

Rozkład jazdy:

  1. Jakie wymagania techniczne muszą spełniać autobusy elektryczne zamawiane przez Przedsiębiorstwo Komunalne w Raciborzu?
  2. Jakie kryteria oceny ofert przyjęła komisja przetargowa w tym zamówieniu?
  3. Ile autobusów liczy obecnie flota PK Racibórz i jakie modele w niej dominują?
PK Racibórz na pierwszych zakupach elektrobusów / fot. UM Racibórz
PK Racibórz na pierwszych zakupach elektrobusów / fot. UM Racibórz

Z własnego portfela?

Kluczowe raciborskie wymagania to:

Autobusy elektryczne:

  • Długość 9-12,5 m, szerokość 2,4-2,6 m, wysokość do 3,2 m.
  • Dopuszczalna masa brutto: 21 000 kg.
  • Pojemność min. 55 pasażerów, w tym jedno miejsce na wózek inwalidzki.
  • Silnik elektryczny o mocy 160 kW, z odzyskiwaniem energii podczas hamowania.
  • Zasięg na jednym ładowaniu minimum 300 km w warunkach miejskich.
  • Bateria o pojemności 300-490 kWh, z możliwością ładowania w zajezdni.
  • Gwarancja na baterie: min. 96 miesięcy.

Stacje ładowania:

  • 4 jednostanowiskowe stacje o mocy min. 120 kW każda.
  • Zasilanie: 3x400V AC, 50Hz.
  • Wymagane interfejsy komunikacyjne z systemem zarządzania i monitorowania stacjami ładowania.
  • System zarządzania stacjami ma umożliwiać monitorowanie stanu urządzeń, analizowanie danych oraz integrację z innymi systemami.

Nas jednak najbardziej zastanawia zapis, że „projekt nie jest finansowany ze środków unijnych”. To w zalewie dofinansowania, czy to z ZTP, czy z CUPT-KPO, to krótko mówiąc bardzo oryginalne podejście. Czekamy na dalsze szczegóły w tej sprawie.

Przetargowe wymagania

W Raciborzu oferenci muszą wykazać się doświadczeniem w dostawie co najmniej czterech autobusów elektrycznych w ramach jednej umowy oraz dostawą i instalacją minimum czterech stacji ładowania. Dopuszczalna jest także oferta, która łączy te wymagania w ramach jednej umowy.

Oferta musi zawierać gwarancję finansową w postaci wadium, które wynosi 330 000 zł, a termin składania ofert mija 22 kwietnia 2025 roku Komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:

✅ cena (maksymalna liczba punktów 50)

✅ jakość (maksymalna liczba punktów 50),

Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o. planuje zrealizować zamówienie w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy. Szczegółowe informacje są dostępne pod pełnym linkiem do zamówienia: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-f91df77a-ee8c-4eb6-9cdb-2431f18f6309.

PK Racibórz na pierwszych zakupach elektrobusów / fot. UM Racibórz
PK Racibórz na pierwszych zakupach elektrobusów / fot. UM Racibórz

Zakupowe tło:

Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o. w Raciborzu (PK Racibórz) aktywnie modernizuje swoją flotę autobusową. Według dostępnych informacji, flota PK Racibórz składa się z 30 autobusów, w tym:

  • 13 autobusów SOR BN12
  • 9 autobusów SOR CN8,5
  • 8 autobusy Solaris Urbino 12

Wszystkie pojazdy są niskopodłogowe, a średni wiek taboru wynosi 9 lat.

  • 2021 rok: PK Racibórz sprzedało kilka starszych modeli autobusów SOR BN8,5 i zakupiło pierwsze nowsze modele SOR BN12, pochodzące od wrocławskiego przewoźnika SeviBus.
  • 2023 rok: Spółka ogłosiła przetarg na dostawę czterech nowych autobusów miejskich w formie leasingu operacyjnego z opcją wykupu. We wrześniu 2023 r. do miasta przyjechały dwa pierwsze egzemplarze Urbino 12, które dostarczył Solaris w konsorcjum z PKO Leasing.

Komentarze