Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Piotrków Trybunalski woli autobusy elektryczne z silnikiem centralnym. Analiza SWZ

infobus
31.03.2025 06:04
0 Komentarzy

Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta w Piotrkowie Trybunalskim szuka dostawcy 11 nowych autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI.

Zakupy mają dofinansowanie w ramach III edycji programu: Zielony Transport Publiczny. O ogłoszeniu przetargu, jak i o jego warunkach formalnych pisaliśmy już w InfoBusie. Przyjrzyjmy się zatem szczegółom SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie cztery kryteria oceny ofert przewidziano w przetargu na autobusy elektryczne w Piotrkowie Trybunalskim?
  2. Jakie wymagania techniczne muszą spełniać akumulatory w zamawianych autobusach?
  3. Jakie firmy są potencjalnymi oferentami według analizy SWZ?
Piotrków Trybunalski woli elektrobusy z silnikiem centralnym. Analiza SWZ / fot. UM Piotrków
Piotrków Trybunalski woli elektrobusy z silnikiem centralnym. Analiza SWZ / fot. UM Piotrków

Kryteria oceny ofert

Miasto przewidziało cztery kryteria oceny ofert:

  • cenę – 60 pkt,
  • wydłużenie okresu gwarancji całopojazdowej o 24 miesiące w stosunku do minimalnego okresu 36 miesięcy – 15 pkt,
  • wydłużenie okresu gwarancji na akumulatory trakcyjne o 24 miesiące w stosunku do minimalnego okresu 72 miesięcy – 15 pkt,
  • zastosowanie silnika centralnego – 10 pkt.

Specyfikacja techniczna

Długość elektrobusów ma wynosić od 11,5 do 12,5 m, zaś wysokość max – 3,30 m. Będą to autobusy, które mają przewieźć minimum 72 pasażerów, w tym 34 na miejscach siedzących. Wejście na pokład odbywać się ma przez troje drzwi w układzie 2-2-2.

Układ napędowy elektryków to jeden lub wiele silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że uzyskana moc zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Moc silnika lub silników nie może być mniejsza niż 160 kW. Napęd ma być wyposażony w system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry i wykorzystywać ją do doładowania akumulatorów lub kondensatorów (zależnie od zastosowanego rozwiązania technicznego) tzw. rekuperacji.

Energia elektryczna powinna być magazynowana w akumulatorach, które będą ładowane z ładowarek istniejących u zamawiającego w zajezdni (ładowanie wolne mocą od 60 kW do 120kW) i na pętlach (ładowanie szybkie 450 kW). Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie przez autobus (w pełni obciążony) przy zasilaniu elektrycznym w warunkach SORT-2 co najmniej 220 km, bez doładowywania baterii. Ładowanie baterii ma się odbywać poprzez złącze typu ”plug in” – gniazdo CCS Combo 2 umiejscowione w przedniej części po prawej stronie pojazdu z ładowarki zewnętrznej oraz przez pantograf zamontowany na dachu pojazdu w okolicach przedniej osi.

Prowadzący pojazd będzie pracował w kabinie zabudowanej z oszklonymi odpornymi na uderzenia drzwiami. Znajdzie się tam m.in. gniazdo USB, 2 wieszaki, cyfrowe radio w technologii DAB +. W przedziale pasażerskim również będą zamontowane wejścia na USB. Siedzenia dla pasażerów mają być o budowie modułowej, montowane bezwzględnie wszędzie tam gdzie jest to technicznie możliwe do ścian bocznych autobusu, wykonane z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego z możliwością łatwego montażu i demontażu, z uchwytami od strony przejścia. Zamawiający wymaga, żeby tkanina użyta do tapicerowania wkładek siedzenia była pokryta środkiem zapewniającym plamoodporność.

Wykonawca będzie miał obowiązek wyposażyć autobusy w system pokładowy, na który składają się: komputer pokładowy wraz z dedykowanym oprogramowaniem i pulpitem sterowniczym dla kierowcy, moduł komunikacyjny Wi-Fi, mikrofon i głośnik kierowcy, kasowniki wielofunkcyjne obsługujące bilety papierowe i elektroniczne z istniejącego systemu Karty Miejskiej. Oprócz tego zadaniem wykonawcy jest wyposażenie pojazdów w tablice elektroniczne LED – przednią, tylną, boczną, boczną numerową – w kolorze białym oraz tablice elektroniczne LCD – podsufitową i boczną.

Piotrków Trybunalski woli elektrobusy z silnikiem centralnym. Analiza SWZ / fot. UM Piotrków
Piotrków Trybunalski woli elektrobusy z silnikiem centralnym. Analiza SWZ / fot. UM Piotrków

Potencjalni oferenci

Możemy przyjąć, że zapisy SWZ spełnia właściwie tylko dwóch producentów: Solaris i Irizar. To z uwagi na wysokość autobusów – do 3,30 m i wymóg ich ładowania zarówno przez wtyczkę plug-in, jak i pantograf. Ostatnim dostawcą autobusów elektrycznych był Solaris, a więc i w tym postępowaniu jest to niemal pewniak. Pozostaje zatem pytanie o Irizara, czy również złoży ofertę? To się okaże podczas otwarcia ofert, które zaplanowano na dzień 31 marca.

Na koniec podajemy link do przetargu: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-a2b460be-e726-4b8d-b25c-ede9da35831d

Komentarze