Pierwszy w Polsce test autobusu Solaris Urbino 15 LE. W MZK Bielsko-Biała
MZK Bielsko-Biała rozpoczęło unikalne w skali kraju testy Solarisa Urbino 15 LE electric – trzyosiowego, 15-metrowego autobusu elektrycznego.
Pojazd ten został zaprojektowanego do obsługi zarówno tras miejskich, jak i podmiejskich. To pierwszy sprawdzian tego modelu w Polsce. Do tej pory jedynym polskim samorządem, który zamówił ten typ pojazdu, była Gmina Pałecznica, która jako pierwsza zdecydowała się na zakup tego – jak mówią niektórzy – elektrycznego tramwaju na kołach.
Rozkład jazdy:
- Jakiej długości jest testowany w Bielsku-Białej Solaris Urbino 15 LE electric?
- Ile miejsc siedzących oferuje testowany egzemplarz w konfiguracji LE?
- Ile elektrycznych Solarisów Urbino 15 LE zamówiła Nobina Sverige AB?
Gigant w konfiguracji podmiejskiej
Testy w Bielsku-Białej mogą więc stać się sygnałem dla innych miast, że pojazdy tej długości – pośrednie między klasycznym 12-metrowcem a 18-metrowym przegubowcem – są realną alternatywą dla tras o dużym potoku pasażerów, ale niewymagających pojazdu przegubowego. Jak poinformowało MZK Bielsko-Biała:
„W najbliższych tygodniach będziemy testować elektryczny autobus Solaris Urbino 15 LE. Chcemy ocenić, jak tego typu konstrukcja sprawdzi się na ulicach Bielska-Białej. Podkreślamy, że na razie są to jedynie testy. Egzemplarz testowy posiada konfigurację podmiejską, stąd większa liczba miejsc siedzących i pasy bezpieczeństwa dla pasażerów. Autobus ma długość ok. 15 metrów i trzy osie – jest rozwiązaniem pośrednim pomiędzy standardowym autobusem 12-metrowym, a pojazdem przegubowym. Obecnie przygotowujemy autobus do wyruszenia na ulice.”
Testowany egzemplarz to typowy pojazd LE (Low Entry) – z przednią częścią niskopodłogową i tylną podwyższoną, idealny do tras podmiejskich i aglomeracyjnych. Większa liczba siedzeń, trzypunktowe pasy, architektura trzyosiowa oraz możliwość montażu pakietu „skandynawskiego” czynią ten model jednym z najciekawszych elektrobusów do obsługi ruchu podmiejskiego. To bardzo ważne w regionach, w których występują duże różnice przewyższeń lub zmienne warunki pogodowe. Wersje LE charakteryzują się:
- centralnym silnikiem 240 kW,
- bateriami Solaris High Energy 560+ kWh,
- ładowaniem nocnym plug-in,
- 52 miejscami siedzącymi (8 w strefie niskiej podłogi),
- dodatkowym oświetleniem zewnętrznym (pakiet skandynawski).
Ten który podbija Skandynawię
Testy w Bielsku-Białej odbywają się w czasie, gdy Solaris zdobywa rekordowe zamówienia na autobusy 15-metrowe i przegubowe na rynku szwedzkim. Największy kontrakt w historii Solarisa w Szwecji – 180 elektryków dla Malmö, gdzie Solaris dostarczy:
- 78 szt. Solaris Urbino 18 electric (600 kWh),
- 36 szt. Solaris Urbino 24 electric (700 kWh),
- 65 szt. Solaris Urbino 15 LE electric (500 kWh),
- 1 szt. Urbino 12 electric (400 kWh).
Dostawy potrwają w latach 2026–2027. Jak podkreśla Sverre Skaar, CEO Solaris Sverige AB:„Jesteśmy dumni, że możemy kontynuować współpracę z Nobiną, liderem zeroemisyjnego transportu w Szwecji. (…) Malmö jest już niemal gotowe na całkowicie elektryczną komunikację miejską.”
Oprócz tego Nobina Sverige AB zamówiła: 89 autobusów Urbino 15 LE electric z dostawą: I połowa 2026 r. Pojazdy otrzymają baterie Solaris High Energy, będą obsługiwać linie miejskie i podmiejskie. Pakiet obejmuje:
- 55 szt. Urbino 15 LE electric dla Skåne,
- 15 szt. Urbino 15 LE electric dla Värmland,
- 18 szt. Urbino 18 electric dla Malmö.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok



Komentarze