Pierwszy taki autobus w Polsce: Mercedes-Benz Intouro K hybrid dla Gminy Wijewo
3 stycznia firma EvoBus Polska przekazała władzom Gminy Wijewo pierwszy w Polsce autobus międzymiastowy Mercedes-Benz Intouro K hybrid.
Pojazd będzie przeznaczony do obsługi ruchu szkolnego. Model ten miał swoją premierę światową zaledwie w zeszłym roku. To wyjątkowo funkcjonalny autobus, a dzięki modułowi hybrydowemu również wyjątkowo ekonomiczny. Zdaniem producenta, hybryda oszczędza nawet do 5% paliwa.
Z dofinansowaniem
Odebrany autobus szkolny jest realizacją zadania pn. „Zakup autobusu szkolnego z napędem niskoemisyjnym z wielofunkcyjnym przeznaczeniem, w tym zapobieganie, profilaktyka i zwalczanie skutków z obszaru COVID-19”.
Gmina Wijewo na realizacje powyższego zadania otrzymała dofinansowanie z budżetu państwa w ramach Programu Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych promesę inwestycyjną w kwocie do 1 827 840,00 zł O przetargu na ten wyjątkowy pojazd i wygranej EvoBus Polska pisaliśmy w InfoBusie wcześniej, teraz krótkie podsumowanie:
- całkowity koszt inwestycji wynosi 2 147 261,43 zł.
- kwota dofinansowania: 1 827 840,00 zł
- wkład własny: 319 421,43 zł
Dodajmy, że jest to pierwszy autobus szkolny w Polsce z układem hybrydowym, pierwszych Intouro K w Polsce i jeden z pierwszych modeli Nowego Intouro w naszym kraju (obok modeli dla firmy EKO-Okna SA). Pojazd wyposażony jest m.in. w pneumatyczne zawieszenie, automatyczną skrzynię biegów oraz udogodnienia dla niepełnosprawnych. Jego pojemność pasażerska to 46 osób.
Z myślą o bezpieczeństwie
Naszpikowany systemami bezpieczeństwa Intouro K hybrid liderem autobusów międzymiastowych w zakresie bezpieczeństwa. Wijewski Mercedes, jak każdy nowy z rodziny Intouro, posiada system hamowania awaryjnego. Active Brake Assist 5 (ABA 5) jest jedynym tego rodzaju układem w autobusach, który może również wykonywać hamowanie awaryjne w reakcji na poruszających się pieszych.
Model ten wyposażono ponadto w asystenta pasa ruchu. SPA rozpoznaje moment, w którym pojazd w sposób niezamierzony zjeżdża z oznaczonego pasa ruchu. Jeśli przekroczy linie, kierowca zostanie ostrzeżony wyraźnie odczuwalnymi wibracjami w siedzisku fotela. W kompletacji uwzględniono również asystenta BAS. W wyniku ciągłego porównywania danych asystent hamowania natychmiast rozpoznaje sytuacje, w których kierowca nagle szybciej niż zazwyczaj wciska pedał hamulca, reagując w ułamku sekundy automatycznym zwiększeniem siły hamowania do maksymalnego poziomu. Dzięki temu droga całkowitego wyhamowania autobusu ulega wymiernemu skróceniu.
Na bezpieczeństwo jazdy wpłyną również reflektory bi-ksenonowe. W porównaniu z reflektorami halogenowymi, biksenony zapewniają lepsze oświetlenie drogi, wyróżniając się jednocześnie mniejszym zużyciem energii i dłuższą żywotnością. Jazdę kierowcy ułatwi również podgrzewana szyba czołowa oraz czujnik deszczu. Pasażerom łatwiej będzie wsiadać i wysiadać dzięki funkcji przyklęku oraz wbudowanej rampie.
działanie hybrydy
Silnik Mercedes-Benz OM 936 jest tak kompaktowy jak sam autobus, w którym jest umieszczony. Generuje moc 220 kW/299 kW.z pojemności skokowej 7,7 l. Jednostka jest połączona z automatyczną hydrokinetyczną skrzynią biegów ZF Ecolife 2 i hipoidalną osią Mercedes-Benz. Nowy moduł hybrydowy jeszcze bardziej obniża zużycie paliwa, a tym samym emisję spalin tego równie mocnego jak i oszczędnego układu napędowego.
Podstawowa funkcja Intouro hybrid jest bardzo prosta: Dodatkowy silnik elektryczny w fazach wyhamowywania autobusu przy pomocy układu hamulcowego i silnika, pracuje jako generator i zamienia energię hamowania na energię elektryczną. Wytworzona w ten sposób energia elektryczna jest magazynowana, będąc odtąd do dyspozycji silnika elektrycznego, który wspomaga silnik spalinowy, zwłaszcza podczas ruszania z miejsca i przyspieszania.
Silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy, co ma miejsce głównie w przypadkach dużego zapotrzebowania na moc, a zwłaszcza podczas ruszania z miejsca. Nie służy on jednak do zwiększenia mocy maksymalnej, w związku z czym specyfikacje dotyczące mocy i momentu obrotowego autobusu pozostają niezmienione. Zamiast tego, silnik elektryczny odciąża silnik spalinowy i poprawia przyśpieszenie podczas ruszania pojazdu. Prędkość obrotowa silnika spalinowego nie ulega przy tym zmniejszeniu, jedynie moc szczytowa zostaje niezauważalnie zredukowana i zastąpiona przez silnik elektryczny.
Ponadto, lekki impuls z silnika elektrycznego generowany podczas pracy na biegu jałowym poprawia wydajność silnika spalinowego. Oba te czynniki razem pozwalają w efekcie obniżyć i tak już niskie zużycie paliwa, co w przypadku Intouro staje się zauważalne w szczególności w ruchu miejskim i podmiejskim przy ciągłym przełączaniu między pedałem gazu i hamulca. Spalanie w ruchu miejskim i podmiejskim spada wówczas nawet o pięć procent.
Z tego tez względu autobus nadaje się idealnie do obsługi ruchu szkolnego. Model został wyposażony w specjalne oznakowanie oraz dodatkową sygnalizację świetlną przystosowaną do transportu uczniów.
Superkondensatory na pokładzie
Uzyskany dzięki rekuperacji prąd jest przechowywany w dwuwarstwowych kondensatorach, nazywanych także „superkondensatorami”. Tego rodzaju systemy magazynowania energii elektrycznej charakteryzują się wysoką gęstością mocy. Są one niewrażliwe na wysokie obciążenia szczytowe i mają długą żywotność. W odróżnieniu od baterii, superkondensatory idealnie sprawdzają się w zastosowaniach wymagających ciągłych i następujących szybko po sobie procesów ładowania i rozładowywania podczas zatrzymywania się i ruszania. Jedno hamowanie hybrydowego Intouro z prędkości 50 km/h do całkowitego zatrzymania wystarcza, aby naładować magazyn energii.
Konstruktorzy Intouro hybrid stawiają na sprawdzone komponenty. Są one już stosowane na przykład w udanym Citaro hybrid, który dzięki tejże technologii od lat doskonale sprawdza się w praktyce. Od niego właśnie pochodzą na przykład superkondensatory jako magazyny energii.
Moduł rekuperacji jako urządzenie dodatkowe do akumulatorów pojazdu magazynuje on energię elektryczną wytworzoną w procesie rekuperacji, udostępniając ją później podczas ruszania z miejsca lub na górskich przełęczach. Odciąża to generator, a tym samym silnik spalinowy, i zmniejsza w ten sposób zużycie paliwa. Magazyn energii jest zamontowany po prawej stronie dachu w kierunku jazdy, co pozwala zaoszczędzić miejsce.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze