Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwszy taki autobus w Polsce i Europie: MZA Warszawa z Yutongiem U12 do nauki jazdy

infobus
31.10.2025 16:02
0 Komentarzy

Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie jako pierwsze w Polsce wprowadziły do nauki jazdy w transporcie publicznym autobus elektryczny.

Do tego tego jest to unikalne wdrożenie modelu Yutong U12 jako nauki jazdy w Europie. Pojazd został oficjalnie przekazany do Ośrodka Szkolenia MZA 30 października 2025 r. O tym pojeździe – i zamówieniu na 18 takich egzemplarzy dla stolicy – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego autobus Yutong U12 w Ośrodku Szkolenia MZA Warszawa jest wyjątkowy w skali Polski i Europy?
  2. Jakie są najważniejsze parametry techniczne elektrycznego autobusu Yutong U12?
  3. Do jakich celów szkoleniowych będzie wykorzystywany ten pojazd przez MZA Warszawa?
Autobus elektryczny Yutong U12 w barwach Ośrodka Szkolenia Kierowców MZA Warszawa

Yutong U12 jako nauka jazdy

Elektryczny Yutong U12, który właśnie zasilił tabor szkoleniowy MZA Warszawa, to pierwszy tego typu pojazd szkoleniowy w Polsce i jednocześnie pierwszy Yutong U12 w Europie przystosowany do nauki jazdy. Autobus będzie wykorzystywany do kursów prawa jazdy kat. D, kwalifikacji zawodowej oraz szkoleń okresowych. Z punktu widzenia przyszłych kierowców transportu publicznego to szansa na szkolenie na pojeździe w pełni odpowiadającym nowoczesnym realiom komunikacji miejskiej.

Wyposażony w baterie o pojemności 350 kWh, elektrobus oferuje zasięg sięgający 370 km. Pojazd ma długość 12 metrów, niskopodłogowy układ, klimatyzację, system kamer 360°, ładowarki USB i udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością.

Model Yutong U12 był wcześniej testowany w Warszawie – przejechał blisko 80 000 km przy zużyciu 0,89 kWh/km. Efektem tych prób była umowa z Busnex Poland na 18 sztuk, a następnie kolejne zamówienie na 30 elektrobusów.

Pozostała flota Ośrodka Szkolenia Kierowców MZA Warszawa
Pozostała flota Ośrodka Szkolenia Kierowców MZA Warszawa

Ponad 200 elektrobusów

Na koniec dodajmy, że Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie dysponują już flotą ponad 200 autobusów elektrycznych.

Tylko jesienią 2025 roku MZA zakontraktowanych łącznie 169 elektrobusów, co czyni s[półkę liderem elektromobilności w transporcie publicznym w Polsce.

Wprowadzenie do użytku elektrycznego autobusu szkoleniowego to naturalna konsekwencja tak dużej skali zeroemisyjnych inwestycji. Napęd elektryczny znacząco różni się od spalinowego — pod względem masy, przyspieszenia, hamowania czy obsługi systemu baterii — dlatego kierowcy muszą być do nich specjalnie przygotowani. Szkolenia prowadzone na dedykowanym elektrycznym autobusie pozwalają zredukować ryzyko błędów, awarii i nadmiernych kosztów eksploatacji w realnej pracy liniowej. Inwestycja w pojazd szkoleniowy to również element długofalowej strategii rozwoju kadry i bezpiecznej obsługi nowoczesnej floty.

Jeszcze jeden "specjalny" autobus elektryczny Yutong U12 w barwach MZA Warszawa. Na Halloween.
Jeszcze jeden „specjalny” autobus elektryczny Yutong U12 w barwach MZA Warszawa. Na Halloween.

Komentarze