Pierwszy taki autobus w Polsce i Europie: MZA Warszawa z Yutongiem U12 do nauki jazdy
 
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie jako pierwsze w Polsce wprowadziły do nauki jazdy w transporcie publicznym autobus elektryczny.
Do tego tego jest to unikalne wdrożenie modelu Yutong U12 jako nauki jazdy w Europie. Pojazd został oficjalnie przekazany do Ośrodka Szkolenia MZA 30 października 2025 r. O tym pojeździe – i zamówieniu na 18 takich egzemplarzy dla stolicy – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego autobus Yutong U12 w Ośrodku Szkolenia MZA Warszawa jest wyjątkowy w skali Polski i Europy?
- Jakie są najważniejsze parametry techniczne elektrycznego autobusu Yutong U12?
- Do jakich celów szkoleniowych będzie wykorzystywany ten pojazd przez MZA Warszawa?
 
Yutong U12 jako nauka jazdy
Elektryczny Yutong U12, który właśnie zasilił tabor szkoleniowy MZA Warszawa, to pierwszy tego typu pojazd szkoleniowy w Polsce i jednocześnie pierwszy Yutong U12 w Europie przystosowany do nauki jazdy. Autobus będzie wykorzystywany do kursów prawa jazdy kat. D, kwalifikacji zawodowej oraz szkoleń okresowych. Z punktu widzenia przyszłych kierowców transportu publicznego to szansa na szkolenie na pojeździe w pełni odpowiadającym nowoczesnym realiom komunikacji miejskiej.
Wyposażony w baterie o pojemności 350 kWh, elektrobus oferuje zasięg sięgający 370 km. Pojazd ma długość 12 metrów, niskopodłogowy układ, klimatyzację, system kamer 360°, ładowarki USB i udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością.
Model Yutong U12 był wcześniej testowany w Warszawie – przejechał blisko 80 000 km przy zużyciu 0,89 kWh/km. Efektem tych prób była umowa z Busnex Poland na 18 sztuk, a następnie kolejne zamówienie na 30 elektrobusów.
 
Ponad 200 elektrobusów
Na koniec dodajmy, że Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie dysponują już flotą ponad 200 autobusów elektrycznych.
Tylko jesienią 2025 roku MZA zakontraktowanych łącznie 169 elektrobusów, co czyni s[półkę liderem elektromobilności w transporcie publicznym w Polsce.
Wprowadzenie do użytku elektrycznego autobusu szkoleniowego to naturalna konsekwencja tak dużej skali zeroemisyjnych inwestycji. Napęd elektryczny znacząco różni się od spalinowego — pod względem masy, przyspieszenia, hamowania czy obsługi systemu baterii — dlatego kierowcy muszą być do nich specjalnie przygotowani. Szkolenia prowadzone na dedykowanym elektrycznym autobusie pozwalają zredukować ryzyko błędów, awarii i nadmiernych kosztów eksploatacji w realnej pracy liniowej. Inwestycja w pojazd szkoleniowy to również element długofalowej strategii rozwoju kadry i bezpiecznej obsługi nowoczesnej floty.
 
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
- 
		
Subskrypcja na 12 m-cy
 1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok
- 
		
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
 1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok
- 
		
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
 do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok
- 
		
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
 do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok
- 
		
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
 bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

 
 
 
                             
                             
                             
			 
			 
			 
			 
			 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
Komentarze