Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwszy Nowy Urbino 18 electric już w Katowicach!

infobus
19.12.2018 11:45
0 Komentarzy

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach wczoraj otrzymało pierwszego elektrycznego Solarisa Urbino 18 czwartej generacji. Najnowsza dostawa to efekt rozstrzygniętego w pod koniec 2017 r. postępowania na 10 autobusów elektrycznych.

Jeden z pięciu (dziesięciu)
Wielkopolski producent dostarczył w dniu wczorajszym (18. grudnia) pierwszego z pięciu elektrycznych Solarisów Urbino 18 IV generacji. Za napęd pojazdu odpowiada centralnie zabudowany silnik trakcyjny TSA TMF 35-44-4 o mocy 240 kW. W „elektryku” zastosowano sterowanie warszawskiego Medcomu. Z kolei energia magazynowana jest w czterech bateriach o łącznej pojemności 116 kWh. Ładowanie może odbywać się klasycznie poprzez wtyczkę plug-in dostarczoną wraz z autobusem ładowarką o mocy 80 kW, a także szybko przez pantograf.

W autobusach standardowo już zamontowane jest dodatkowe oświetlenie z zewnątrz w drugich i trzecich drzwiach. Dodatkowo podczas podróży będzie można podładować smartphone lub inne urządzenia elektroniczne, dzięki wyposażeniu autobusów w 10 szt. ładowarek USB, dodatkowo jedna dla kierowcy. 

Wymiana pasażerów odbywać się będzie dzięki czterem parom dwuskrzydłowych drzwi w układzie 2-2-2-2. Na pokładzie pomieści 130 pasażerów, z czego 41 osób znajdzie miejsca siedzące, 14 z nich dostępnych jest bezpośrednio z niskiej podłogi. 

Za klimat na pokładzie najnowszych Urbino 18 odpowiada będzie klimatyzacja firmy Konvekta o mocy chłodniczej 40 kW oraz 10 okien przesuwnych. Kierowca z kolei będzie miał dostęp do pulpitu VDO plus, znanego już z montażu w gdyńskich trolejbusach. Za odpowiednie działanie systemu informacji pasażerskiej odpowiadać będzie najnowszy autokomputer mieleckiego R&G Plus typu SRG6000-P, znany już przewoźnikowi z poprzedniej dostawy nowych autobusów MAN.

MAXI i MEGA elektryczne w przetargu
Przypomnijmy, że PKM elektryczny przetarg podzielono wówczas na dwa zadania. W pierwszym zadaniu przewoźnik wymagał pojazdów przegubowych, a w drugim zaś pojazdów jednoczłonowych. Ostatecznie wybrano jedyną ofertę Solarisa, który zaproponował pięć przegubowych autobusów typu Solaris Urbino 18 electric IV generacji za kwotę 16 291 350 mln zł brutto, co dało cenę jednostkową pojazdu rzędu 2,649 mln zł netto. Z kolei w drugim zadaniu oferty złożył m.in. Ursus, który za standardowe elektrobusy typu CS12E zaproponował 10 335 720 mln zł brutto co dało jednostkową cenę 1 680 605 tys. zł netto. O czym pisaliśmy m.in. tutaj. Przewoźnik w dalszym ciągu nie doczekał się jeszcze krótkich autobusów.

Elektryczne i nie tylko
Warto również nadmienić, że najnowsza dostawa to nie jedyne Solarisy nowej generacji. PKM Katowice 3 grudnia poinformował o wyborze jedynej oferty w przetargu na 25 autobusów klasy MAXI z klasycznym napędem, którą złożyła firma Solaris. 25 autobusów z serii Nowego Urbino 12 z silnikami DAF MX-11 producent z Bolechowa zaoferował za 28 105 500 PLN brutto. Dało to cenę jednostkową na poziomie 914 000 PLN netto w pakiecie z trzyletnią gwarancją.

Pozostaje teraz czekać na kolejne elektryczne Solarisy i rozpoczęcie dostaw Ursusów CS12E. Jeżeli wszystko dobrze pójdzie, również w przyszłym roku rozpoczną się dostawy najnowszego zamówienia katowickiego PKM. Przypomnijmy, że systematyczna wymiana floty, która trwa od 2010 roku przyniosła do tej pory 175 nowych autobusów. W przyszłym roku przewoźnik powinien osiągnąć pułap ponad 200. nowych autobusów nabytych przez 10 lat, a to przecież nie koniec zakupów.

Komentarze