Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwsze zdjęcia wodorowego autobusu Grupy Polsat. Start produkcji w 2023 r.

infobus
27.03.2022 17:00
0 Komentarzy

24 marca miała miejsce konferencja prasowa Grupy Polsat Plus podsumowująca rok 2021, gdzie po raz pierwszy w historii obok wyników Polsatu pojawiły się pierwsze konkretne dane dotyczące projektu „Polski Autobus Wodorowy”.

Podczas potkania on-line po raz pierwszy pokazano także zdjęcia wodorowego pojazdu, który ma być seryjnie produkowany w zakładzie Grupy w Świdniku i to już od 2023 r.

Rok 2021

Grupa Polsat Plus świadczy łącznie ponad 20 mln usług, a w zasięgu najlepszej i najszybszej sieci 5G Plusa jest już ponad 19 mln osób w całej Polsce. Konsekwentnie rozbudowuje segment Telekomunikacji i Kontentu oraz inwestuje w produkcję czystej, zielonej energii – pochodzącej m.in. ze słońca, wiatru czy biomasy – i przygotowuje się do rozpoczęcia produkcji zielonego wodoru.

-„Polska stoi przed gigantycznym wyzwaniem transformacji energetycznej. Wciąż około 70% energii w naszym kraju produkowane jest z węgla, co niesie ze sobą ogromne koszty społeczne. W związku z tym stawiamy sobie ambitne wyzwanie – obok takich usług codziennego użytku jak telefon, Internet czy telewizja chcemy dostarczać Polakom tanią i czystą energię. Dlatego została ona jednym z trzech filarów ogłoszonej przez nas Strategii 2023+ – mówi Mirosław Błaszczyk, prezes zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, Grupa Polsat Plus.

W zakresie konwersji energetycznej Grupa w 2021 roku wykonała trzy strategiczne ruchy:

  • zainicjowała istotne inwestycje w produkcję czystej energii i zielonego wodoru,
  • uruchomiła wraz z ZE PAK największą w Polsce elektrownię słoneczną Brudzew o mocy 70 MWp, która już intensywnie działa i zasila m.in. sieć telekomunikacyjną, na której świadczone są usługi Plusa,
  • zbudowała prototyp autobusu wodorowego, który jest w trakcie homologacji i przygotowujemy budowę fabryki do masowej produkcji wodorowców. Cel to wytwarzanie > 100 takich autobusów rocznie.

-„Postawiliśmy sobie ambitny cel zbudowania 1000 MW mocy produkcyjnej czystej nisko- i zeroemisyjnej energii. Będziemy ją w szczególności produkować ze słońca, wiatru, biomasy, jak również z termicznej obróbki odpadów. Jednocześnie zaczynamy rozwijać pełny łańcuch wartości zielonego wodoru. Będziemy produkować wodór z czystej energii, przewozić go, magazynować, dystrybuować, a jednocześnie tworzyć produkty dla użytkownika końcowego. Zbudowaliśmy już prototyp autobusu wodorowego, który jest w trakcie homologacji, i przygotowujemy budowę fabryki autobusów. W efekcie tych działań przyczynimy się do obniżenia emisji CO2 w polskiej gospodarce aż o ponad 2 mln ton rocznie – dodaje Maciej Stec.

Pierwszy autobus

Podczas konferencji Maciej Stec podał sporo ciekawych szczegóły dotyczących projektu „Polski Autobus Wodorowy”:

  • w projekt jest zaangażowany zespół 50 doświadczonych konstruktorów, którzy od podstaw stworzyli konstrukcję autobusu dedykowaną pod napęd bazujący na ogniwach paliwowych zasilanych wodorem;
  • butle z wodorem (5 x 7,5 kg) zlokalizowano na dachu, co razem daje 37,5 kg wodoru;
  • zużycie pojazdu określono na 8,5 kg wodoru na 100 km, co daje zasięg ok. 420 km – dla porównania średni dzienny przebieg autobusu miejskiego to ok. 200-250 km;
  • tankowanie pojazdu ma zajmować zaledwie 13 minut;
  • wnętrze pojazdów projektowała włoska firma Torino Design;.
  • prototyp został już zbudowany i znajduje się na testach homologacyjnych w Niemczech;
  • seryjna produkcja autobusu miała ruszyć w I kwartale 2023 roku, choć ze względu na wojnę na Ukrainie może zostać przesunięta na II kwartał przyszłego roku.;
  • Grupa Polsat Plus chce produkować około 100 autobusów rocznie;
  • w pojazdach „fabrycznie” ma być instalowany darmowy internet 5G i specjalny kanał telewizyjny dla pasażerów.

-„To jest produkt, z którego jesteśmy super dumni. Rozpoczynamy produkcję polskiego autobusu wodorowego. -„Mamy tam ekrany. Będzie własna telewizja produkowana przez Polsat. Dlaczego? Bo musi być obrazkowa i z napisami, aby nie przeszkadzać pasażerom. W każdym autobusie zainstalowane jest 5G, które będzie dostępne dla użytkowników tego pojazdu za darmo – powiedział podczas spotkania Stec.

Made in Świdnik

Ważne miejsc w wodorowych planach Grupy ma Świdnik. Właśnie w tym mieście Polsat Plus planuje ulokować fabrykę autobusów napędzanych wodorem. W ten sposób fabryka autobusów stałaby się prawdopodobnie drugim po zakładach lotniczych, pracodawcą w Świdniku.

-„Bardzo się cieszymy, że w Świdniku powstanie fabryka, w której mają być produkowane autobusy wodorowe, i że tak potężny inwestor wybrał nasze miasto. Polsat Plus kupił już w Strefie Aktywności Gospodarczej, przy ul. Nadleśnej, liczącą 5 hektarów powierzchni działkę pod budowę. Produkcja ma ruszyć w 2023 roku. To dla Świdnika podwójnie wspaniała wiadomość. Po pierwsze, powstanie duży organizm gospodarczy, który da ludziom miejsca pracy, a miastu wpływy z podatków od nieruchomości, PIT i CIT. Po drugie, od pewnego czasu planujemy uruchomienie stricte miejskiej komunikacji pasażerskiej. Dopasowując się do ogólnoeuropejskich trendów zapowiadających w przyszłych latach realizację tak zwanego „Zielonego Ładu” chcielibyśmy, żeby używała ona pojazdów zero emisyjnych. Byłoby świetnie, gdyby mieszkańców Świdnika woziły napędzane wodorem autobusy made in Świdnik. Poza tym inwestycja Polsat Plus wpisuje się idealnie w naszą koncepcję rozwoju ekonomicznego Świdnika. Przewiduje ona budowę swego rodzaju „drugiej” nogi gospodarczej w postaci firm działających na terenie Strefy Aktywności Gospodarczej, która uzupełniałaby aktywność PZL-Świdnik – powiedział Marcin Dmowski, zastępca burmistrza.

Warto podkreślić na koniec, że Polsat Plus ma plany na budowę całego łańcucha transportowego opartego na wodorze: od jego produkcji w elektrolizerach i sieć magazynów, przez stacje paliw, aż po produkcję autobusów wodorowych. Ambitnym zadaniem stawianym sobie przez grupę jest jak najszersze upowszechnienie wodoru jako paliwa zero emisyjnego w Polsce.

-„Wspólnie z Zespołem Elektrowni PAK chcemy stać się wiodącym producentem zielonego wodoru, który jest zero emisyjnym paliwem przyszłości. Jednym z projektów w tym obszarze jest produkcja polskich autobusów wodorowych. Prototyp takiego autobusu jest gotowy, fabryka jest w przygotowaniu – mówi Olga Zomer, rzeczniczka Grupy Polsat Plus.

Komentarze