Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwsze zakupy autobusów elektrycznych przez PKM Tychy. Jakie będą? Analiza SWZ

infobus
11.12.2024 08:07
0 Komentarzy

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach jest w trakcie zakupów pierwszych autobusów elektrycznych. Będzie to 10 pojazdów klasy MAXI. Inwestycja ma dofinansowanie z programu: „Zielony Transport Publiczny”.

Szerzej o warunkach finansowania i warunkach przetargu pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Jako, że będą to pierwsze autobusy elektryczne w taborze PKM Tychy, na pierwszy plan nasuwa się pytanie – jakiej będą marki? Pora na analizę SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych zamierza kupić PKM Tychy w ramach tego przetargu?
  2. Jakie kryteria będą decydujące przy wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu PKM Tychy?
  3. Jakie wyposażenie i specyfikacje techniczne są wymagane dla autobusów elektrycznych zamawianych przez PKM Tychy?
Pierwsze zakupy elektrobusów przez PKM Tychy.
Pierwsze zakupy elektrobusów przez PKM Tychy / fot. PKM Tychy

Preferencje PKM Tychy

Zamawiający wydzielił 9 konkretnych kryteriów, na podstawie których wybierze najkorzystniejszą ofertę. Są to:

  • cena – 70 pkt,
  • zastosowanie przedniego zawieszenia zależnego (belka sztywna) ze stabilizatorem – 2 pkt,
  • zastosowanie silnika centralnego – 13 pkt,
  • szyba czołowa dzielona w pionie i poziomie – 2 pkt,
  • chłodzenie silnika centralnego powietrzem – 2 pkt,
  • dodatkowa funkcjonalność aplikacji on-line dedykowanej dla pojazdów elektrycznych – 1 pkt,
  • dodatkowe funkcjonalności systemu gwarancyjnego – 2 pkt,
  • zastosowanie magazynu energii o pojemności wyższej lub równej 235 kWh – 4 pkt,
  • liczba pasażerów w pojeździe większa lub równa 85 – 4 pkt.
Pierwsze zakupy elektrobusów przez PKM Tychy / fot. PKM Tychy
Pierwsze zakupy elektrobusów przez PKM Tychy / fot. PKM Tychy

Specyfikacja techniczna

Elektrobusy dla PKM Tychy mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m i wysokość do 3,4 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z niską podłogą na całej długości, o wysokości podłogi od 330 do 360 mm od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2.

Zamawiający preferuje silnik elektryczny centralny, ale dopuszcza również silniki w osi napędowej. Minimalna moc netto silnika lub zespołu silników ma być nie mniejsza niż 160 kW. Napęd elektryczny będzie wyposażony w funkcję odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii. Baterie powinny mieć łączną pojemność energetyczną (nominalną) nie mniejszą niż 200 kWh. Pojemność magazynu energii oraz zdolność magazynowania energii w pojeździe, ma umożliwić przejechanie autobusem przy zasilaniu elektrycznym w warunkach E-SORT 2 co najmniej 260 km, bez doładowywania magazynów energii. Ładowanie baterii odbywać się ma przez wtyczkę plug-in oraz odwrócony pantograf.

W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia pasażerskie typu „komunikacji miejskiej” tapicerowane, pokryte wykładziną wandaloodporną z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu o ergonomicznym kształcie. Wkładki tapicerskie siedziska będą wyposażone w gąbkę zmiękczającą pod tapicerką o grubości co najmniej 15 mm. Również oparcie ma być wyposażone w gąbkę zmiękczającą pod tapicerką o grubości co najmniej 10 mm. Do dyspozycji pasażerów będą porty USB.

Autobusy mają posiadać kabinę kierowcy typu zamkniętego, wydzieloną do połowy pierwszych drzwi wejściowych. Zamawiający wymaga zastosowania dodatkowych drzwi, umożliwiających przejście do przedziału pasażerskiego, bez konieczności wychodzenia na zewnątrz pojazdu. Pojazdy będą wyposażone w system kontroli trzeźwości kierowcy.

Z kolei tablice informacyjne zewnętrzne mają być wykonane w oparciu o diody koloru białego. Wewnątrz pojazdu pojawi się panel informacyjny – monitor LCD o przekątnej min. 21,5 cali, umieszczony pod sufitem w połowie szerokości pojazdu, za kabiną kierującego pojazdem. Treść na tym ekranie powinna zawierać: numer linii, kierunek jazdy, oznaczenia specjalne w przypadku zmiany trasy, aktualną datę i godzinę, informację o bieżącym przystanku, informację o co najmniej pięciu przystankach (w formie tzw. koralików) wraz prezentacją rozkładowego czasu do następnych przystanków. Dodatkowo, wymagany jest również panel reklamowy w postaci monitora dwustronnego typu „V”, składającego się z dwóch matryc LCD o przekątnej min. 21,5 cali. Ponadto, autobusy będą wyposażone w system zliczania pasażerów.

Pierwsze zakupy elektrobusów przez PKM Tychy / fot. PKM Tychy
Pierwsze zakupy elektrobusów przez PKM Tychy / fot. PKM Tychy

Kto ma szanse?

PKM Tychy zamawia nowy typ autobusów – elektryczne, ale nie ma co liczyć na nową markę. Kryteria oceny ofert w postaci szyby dzielonej w pionie oraz zwieszenia zależnego dają łącznie 4 pkt przewagi Solarisowi nad konkurencją. Jest zatem mało prawdopodobne, że PKM Tychy uzyska więcej niż jedną ofertę. Chociaż – biorąc pod uwagę ostatnie przetargi w Polsce – wszystko może się zdarzyć. Otwarcie ofert odbędzie się 12 grudnia.

Na koniec podajemy link do przetargu: https://pkmtychy.eb2b.com.pl/open-preview-auction.html/454998/zakup-10-sztuk-fabrycznie-nowych-autobusow-elektrycznych-typu-maxi-w-ramach-programu-priorytetowego-nr-6-2-zeroemisyjny-transport-zielony-transport-publiczny

Komentarze