Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwsze w Polsce Scania-Higer Fencer F1 LE już wożą pasażerów. Premiera w MZK Żywiec

infobus
10.12.2025 15:01
0 Komentarzy

1 grudnia 2025 roku MZK Żywiec oficjalnie wprowadził do ruchu cztery fabrycznie nowe autobusy Scania-Higer Fencer F1 LE.

To pierwsze takie pojazdy eksploatowane w Polsce. Elektrobusy wyjechały na linie miejskie i podmiejskie obsługujące Żywiec oraz gminy Czernichów, Gilowice, Lipowa, Łodygowice, Radziechowy-Wieprz i Świnna. Spółka podkreśla, że nowe autobusy podnoszą komfort pasażerów i wzmacniają odnowę taborową operatora. O tych pojazdach i dostawie pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy

  1. Ile fabrycznie nowych autobusów Scania-Higer Fencer F1 LE trafiło do Żywca?
  2. Jakie parametry techniczne wyróżniają premierowy model?
  3. Ile wyniosła wartość jednostkowa netto jednego autobusu?

Premierowy model na polskich drogach

Do Żywca dotarły cztery Scania-Higer Fencer F1 LE, czyli 12,2-metrowe, niskowejściowe autobusy miejskie klasy I kategorii MAXI. To pierwsza polska dostawa pojazdów nowej generacji rozwijanych wspólnie przez Scania i Higer. Konstrukcja została przygotowana pod potrzeby operatorów komunikacji miejskiej i podmiejskiej. Pojazdy mają układ drzwi 2–2–0, niską podłogę w dwóch pierwszych częściach, silnik Euro 6 o pojemności 7 l i mocy 280 KM oraz automatyczną skrzynię ZF HP1220. Wnętrze wyposażono w SIP firmy Pixel, drewnianą podłogę, fotele STER, stanowisko na wózek po prawej stronie i siedzenia z logo miasta.

Jak podkreśla Artur Wojtowicz, regionalny kierownik sprzedaży autobusów w Scania Polska: „Autobusy niskowejściowe LE to prostsze i tańsze rozwiązanie dla komunikacji miejskiej i podmiejskiej”. Producent od miesięcy promuje segment LE jako optymalny kosztowo wobec pełnej niskopodłogowej konstrukcji, zwłaszcza w mniejszych i średnich miastach.

Nowe Fencery dołączyły do istniejącej floty i zwiększyły liczbę autobusów marki Scania w barwach MZK do 15 sztuk. Zgodnie ze specyfikacją zamówienia pojazdy musiały spełniać szereg warunków, w tym normę Euro 6, posiadanie pełnej klimatyzacji, monitoring, SIP LED/LCD, półzamkniętą kabinę kierowcy oraz wyposażenie dla osób z ograniczoną mobilnością.

Jak Fencer trafił do Żywca

Zakup zrealizowano w formule leasingu operacyjnego w przetargu rozstrzygniętym 7 maja 2025 r. MZK Żywiec wymagał czterech 12-metrowych autobusów miejskich klasy I, z terminem dostawy do 30 listopada 2025 r. Wpłynęła jedna oferta, złożona przez konsorcjum Scania Polska S.A. i PKO Leasing S.A.. Jej wartość wyniosła 7.682.355,06 PLN brutto, co w przeliczeniu daje 1.561.674,91 PLN netto za jeden autobus Scania-Higer Fencer F1 LE.

Oferta przekraczała pierwotny budżet o 302.355,06 PLN, czyli o około 4%, jednak spółka zdecydowała się zwiększyć środki i przyjąć propozycję. Przetarg oceniano według kryteriów: cena (60%), parametry techniczne (30%) i termin dostawy (10%). Konsorcjum zdobyło 98,5 pkt na 100, uzyskując pewne zwycięstwo.

Naszym zdaniem

MZK Żywiec od lat stopniowo, ale sukcesywnie inwestuje w odmładzanie taboru. Wcześniejsze zakupy obejmowały m.in. autobusy Scania Citywide, a także pojazdy innych marek wykorzystywane w obsłudze tras gminnych. Nowa dostawa premierowego modelu Scania-Higer Fencer F1 LE pokazuje, że Żywiec jest jednym z pierwszych ośrodków gotowych testować i wdrażać zupełnie nowe konstrukcje pojazdów na rynku komunikacji miejskiej. Pojazdy spełniają wymagania transportu publicznego w regionie i stanowią ważny krok w kierunku dalszego unowocześniania floty.

Komentarze