Pierwsze w Polsce Scania-Higer Fencer F1 LE już wożą pasażerów. Premiera w MZK Żywiec
1 grudnia 2025 roku MZK Żywiec oficjalnie wprowadził do ruchu cztery fabrycznie nowe autobusy Scania-Higer Fencer F1 LE.
To pierwsze takie pojazdy eksploatowane w Polsce. Elektrobusy wyjechały na linie miejskie i podmiejskie obsługujące Żywiec oraz gminy Czernichów, Gilowice, Lipowa, Łodygowice, Radziechowy-Wieprz i Świnna. Spółka podkreśla, że nowe autobusy podnoszą komfort pasażerów i wzmacniają odnowę taborową operatora. O tych pojazdach i dostawie pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy
- Ile fabrycznie nowych autobusów Scania-Higer Fencer F1 LE trafiło do Żywca?
- Jakie parametry techniczne wyróżniają premierowy model?
- Ile wyniosła wartość jednostkowa netto jednego autobusu?
Premierowy model na polskich drogach
Do Żywca dotarły cztery Scania-Higer Fencer F1 LE, czyli 12,2-metrowe, niskowejściowe autobusy miejskie klasy I kategorii MAXI. To pierwsza polska dostawa pojazdów nowej generacji rozwijanych wspólnie przez Scania i Higer. Konstrukcja została przygotowana pod potrzeby operatorów komunikacji miejskiej i podmiejskiej. Pojazdy mają układ drzwi 2–2–0, niską podłogę w dwóch pierwszych częściach, silnik Euro 6 o pojemności 7 l i mocy 280 KM oraz automatyczną skrzynię ZF HP1220. Wnętrze wyposażono w SIP firmy Pixel, drewnianą podłogę, fotele STER, stanowisko na wózek po prawej stronie i siedzenia z logo miasta.
Jak podkreśla Artur Wojtowicz, regionalny kierownik sprzedaży autobusów w Scania Polska: „Autobusy niskowejściowe LE to prostsze i tańsze rozwiązanie dla komunikacji miejskiej i podmiejskiej”. Producent od miesięcy promuje segment LE jako optymalny kosztowo wobec pełnej niskopodłogowej konstrukcji, zwłaszcza w mniejszych i średnich miastach.
Nowe Fencery dołączyły do istniejącej floty i zwiększyły liczbę autobusów marki Scania w barwach MZK do 15 sztuk. Zgodnie ze specyfikacją zamówienia pojazdy musiały spełniać szereg warunków, w tym normę Euro 6, posiadanie pełnej klimatyzacji, monitoring, SIP LED/LCD, półzamkniętą kabinę kierowcy oraz wyposażenie dla osób z ograniczoną mobilnością.
Jak Fencer trafił do Żywca
Zakup zrealizowano w formule leasingu operacyjnego w przetargu rozstrzygniętym 7 maja 2025 r. MZK Żywiec wymagał czterech 12-metrowych autobusów miejskich klasy I, z terminem dostawy do 30 listopada 2025 r. Wpłynęła jedna oferta, złożona przez konsorcjum Scania Polska S.A. i PKO Leasing S.A.. Jej wartość wyniosła 7.682.355,06 PLN brutto, co w przeliczeniu daje 1.561.674,91 PLN netto za jeden autobus Scania-Higer Fencer F1 LE.
Oferta przekraczała pierwotny budżet o 302.355,06 PLN, czyli o około 4%, jednak spółka zdecydowała się zwiększyć środki i przyjąć propozycję. Przetarg oceniano według kryteriów: cena (60%), parametry techniczne (30%) i termin dostawy (10%). Konsorcjum zdobyło 98,5 pkt na 100, uzyskując pewne zwycięstwo.
Naszym zdaniem
MZK Żywiec od lat stopniowo, ale sukcesywnie inwestuje w odmładzanie taboru. Wcześniejsze zakupy obejmowały m.in. autobusy Scania Citywide, a także pojazdy innych marek wykorzystywane w obsłudze tras gminnych. Nowa dostawa premierowego modelu Scania-Higer Fencer F1 LE pokazuje, że Żywiec jest jednym z pierwszych ośrodków gotowych testować i wdrażać zupełnie nowe konstrukcje pojazdów na rynku komunikacji miejskiej. Pojazdy spełniają wymagania transportu publicznego w regionie i stanowią ważny krok w kierunku dalszego unowocześniania floty.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok




Komentarze