Pierwsze minibusy we flocie PKM Gliwice już na liniach. Plus rozbudowa siatki połączeń
Gliwice przyspieszają ze zmianami w lokalnym transporcie publicznym. Oprócz nowych przystanków, tras i wiat, na ulice miasta wyjechały także nowe, żółte minibusy.
To element konsekwentnie realizowanej strategii przeciwdziałania wykluczeniu transportowemu i dostosowania floty do rzeczywistych potrzeb mieszkańców – zwłaszcza na mniej uczęszczanych, lokalnych trasach.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych minibusów wprowadziło do eksploatacji Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach i jakiej są marki?
- Na jakich liniach kursują żółte minibusy obsługujące mniej uczęszczane trasy w Gliwicach?
- Jakie trzy duże zmiany w siatce połączeń Gliwic zapowiedziano w najbliższym czasie poza zakupem minibusów?
Minibusy w służbie mobilności
W ramach odświeżania taboru, Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach wprowadziło do eksploatacji trzy nowoczesne minibusy marki Mercedes.
Żółte pojazdy są już dobrze znane pasażerom, bo regularnie obsługują linie 93, 136, 236 i 936 – połączenia o mniejszym natężeniu ruchu, często przebiegające przez dzielnice willowe, osiedla domków jednorodzinnych i tereny peryferyjne.
Te mniejsze autobusy to odpowiedź na potrzeby konkretnych grup mieszkańców, dla których duże pojazdy są często niepraktyczne lub nieuzasadnione ekonomicznie. Nowe busy wyróżniają się kompaktowymi gabarytami, dobrą manewrowością oraz komfortowym wnętrzem, które pomimo mniejszych rozmiarów zapewnia wygodę i bezpieczeństwo. Co ważne – pojazdy są w pełni dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w tym poruszających się na wózkach.
Skąd sie wzięły minibusy w Gliwicach?
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach zdecydowało się na rozszerzenie taboru o trzy używane minibusy na bazie umowy o dzierżawie. W tym celu zorganizowano przetargu, gdzie jedyną propozycję złożyła firma INTRANS GROUP Anna Szelejewska Sp. z o.o. z Sosnowca. Pomimo że zaproponowana cena – 3,7 mln zł brutto – przekroczyła założony budżet o ponad 800 tys. zł, przewoźnik postanowił dołożyć brakujące środki i podpisać umowę.
Nowe minibusy (nie starsze niż z 2023 roku, o długości do 8 metrów) będą dzierżawione przez ponad cztery lata i przejeżdżą w tym czasie łącznie ponad 510 tys. wozokilometrów. Pojazdy spełniają normę emisji spalin Euro 6, mają obniżone progi wejściowe i wyposażenie ułatwiające obsługę osób z niepełnosprawnościami. Standard obejmuje również systemy informacji pasażerskiej, kabinę kierowcy z okienkiem do sprzedaży biletów oraz alkomat zintegrowany z pojazdem.
Szerszy plan
Nowe minibusy to jednak tylko część znacznie szerszego planu. Jak podkreśla prezydentka miasta Katarzyna Kuczyńska-Budka, transport publiczny ma być realną alternatywą dla samochodu – szczególnie tam, gdzie dotąd komunikacja niemal nie docierała.
– Obiecałam mieszkańcom, że zajmiemy się problemem wykluczenia komunikacyjnego i dziś z dumą mogę powiedzieć: działamy. Nowe przystanki, nowe linie, korekty tras – to realne zmiany, które ułatwią codzienne życie wielu gliwiczanom – podkreśla Katarzyna Kuczyńska-Budka, prezydentka Gliwic. – Zmieniamy komunikację miejską nie z obowiązku, a z przekonania. Bo miasto powinno służyć każdemu – pieszym, seniorom, uczniom, osobom bez samochodu. Transport publiczny to nie luksus. To prawo do swobodnego poruszania się po naszym mieście.
W ramach aktualnych inwestycji:
- Ulica Kościuszki zyska cztery nowe przystanki linii 676. To jedna z najważniejszych i najbardziej symbolicznych zmian, której początek zaobserwujemy już we wrześniu. Wzdłuż ul. Kościuszki, jednej z głównych osi komunikacyjnych Gliwic, która do tej pory była całkowicie wykluczona z transportu zbiorowego, powstaną cztery nowe przystanki autobusowe. Ułatwią one dostęp do kluczowych instytucji – takich jak szpitale, sąd, biblioteka, biura, a ich obsługę zapewni linia autobusowa 676, której trasa zostanie wydłużona i przebudowana. Autobusy będą kursować z dzielnicy Sikornik, przez ulice: Kochanowskiego, Kościuszki, Sobieskiego, Jasnogórską, Powstańców Warszawy, Plac Piłsudskiego, Wyszyńskiego, Strzody i Częstochowską – aż do powrotu na dotychczasowy przebieg trasy.
- Czechowice z całoroczną komunikację. Dzielnica Czechowice, przez lata pomijana w siatce całorocznych połączeń miejskich, w tym roku wreszcie doczeka się stałej linii autobusowej. Po przebudowie, nowa wersja linii 650 połączy Czechowice z Centrum Przesiadkowym, a także z rejonem Świętoszowic, umożliwiając mieszkańcom przesiadki m.in. w kierunku Tarnowskich Gór. W dzielnicy przy ulicach Ziemięcickiej, Jagodowej i Strzelców Bytomskich powstanie aż osiem nowych przystanków. Start inwestycji – IV kwartał tego roku.
- Nowa linia 759 do Żernik przez Zatorze. W I kwartale 2026 roku powinna wystartować zupełnie nowa linia autobusowa nr 759, która połączy Centrum Przesiadkowe z dzielnicą Żerniki. Na trasie znajdą się m.in. ulice Podlesie, Omańkowskiej, Szymanowskiego, Legnicka i Elsnera. Trasa obsłuży obszar zdominowany przez zabudowę jednorodzinną, który według szacunków zamieszkuje ponad 1600 osób. To jedna z większych interwencji w ostatnich latach, jeśli chodzi o włączanie nowych rejonów do sieci komunikacyjnej.
- Bojków z lepszą siatką połączeń. W najbliższym czasie mieszkańcy dzielnicy Bojków mogą liczyć na dodatkowe kursy linii 8 i 58. Zmiany obejmą dni robocze, ferie, wakacje i weekendy, tak by zwiększyć częstotliwość połączeń z centrum miasta, szczególnie w godzinach przedpołudniowych, wieczornych i w dni wolne.
- Śródmieście z nowymi wiatami. 25 sierpnia rozpoczęła się kompleksowa wymiana wiat przystankowych w Śródmieściu. W pierwszym etapie zmodernizowanych zostanie 19 obiektów. Aż 15 z nich trafi do innych dzielnic, gdzie istnieje potrzeba poprawy warunków dla pasażerów. Zmiana to nie tylko wygoda, ale też krok w stronę bardziej spójnej i estetycznej przestrzeni publicznej. Nowe wiaty pojawiły się już m.in. na przystankach Gliwice Śliwki oraz Gliwice Centrum Onkologii. W kolejnych latach modernizacja obejmie też inne części miasta.
Komentarze