Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwsze estońskie autobusy elektryczne od Solarisa. Z ładowarkami Medcom

infobus
16.04.2024 19:05
0 Komentarzy

16 kwietnia do zajezdni firmy Tallinna Linnatransport przyjechały pierwsze autobusy elektryczne w Tallinie.

To zrazem też debiut elektrobusów w Estonii. Już w maju TLT – jako pierwszy miejski operator w tym kraju – zacznie obsługiwać linię e-busami, za których odpowiednie naładowanie będzie opowiadać firma Medcom z  Warszawy. O tym kontrakcie już wcześniej pisaliśmy w InfoBusie.

Z autobusami elektrycznymi

-„Nowe autobusy elektryczne we flocie TLT  to kamień milowy w komunikacji miejskiej w Estonii, gdyż wcześniej odbywały się u nas tylko ich testy. Nowe elektrobusy będą korzystać ze energii elektrycznej w  100% odnawialnej, podobnie jak tramwaje i trolejbusy TLT” – podkreśliła firma Tallinna Linnatransport.

Przypomnijmy, że umowa podpisana z Solarisem, zwycięzcą ogłoszonego w zeszłym roku przetargu, przewiduje zakup 15 elektrobusów z opcją na kolejnych 15 autobusów. Pierwsze e-busy wyjadą na linie TLT w maju. Koszt ich zakupu wyniósł 10,3 mln euro, z czego 2,6 mln wyniosło dofinansowanie z rządowego Centrum Inwestycji Ekologicznych (KIK).

Równolegle kończą się także prace nad budową infrastruktury ładowania, niezbędną do obsługi autobusów elektrycznych, która musi być dostosowana do warunków nordyckich i umożliwiać m.in. ładowanie kombinowane. Za ten odcinek odpowiada warszawska firma Medcom.

16 kwietnia do zajezdni firmy Tallinna Linnatransport przyjechały pierwsze autobusy elektryczne w Tallinie.
16 kwietnia do zajezdni firmy Tallinna Linnatransport przyjechały pierwsze autobusy elektryczne w Tallinie / fot. Mark Kitajev/TLT

cel strategiczny

Według Kaido Padari, członka zarządu Tallinna Linnatransport., głównym celem strategicznym firmy jest uczynienie transportu publicznego przyjaznym dla środowiska, a autobusy elektryczne wyznaczają początek nowej ery w tej dziedzinie.

-„Oprócz autobusów wykorzystujących biometan, które obecnie stanowią większość naszego taboru, rozpoczynamy przejście na zeroemisyjne pojazdy elektryczne. Przy okazji zdobędziemy bezcenne doświadczenie, jak autobus elektryczny zachowuje się w naszej pogodzie, jakie są jego właściwości jezdne i komfort pasażerów” – wyjaśnił Padar.

Padar potwierdził, że skoro pojazdy publiczne pokonują w Tallinie ponad 36 milionów kilometrów rocznie, każda innowacja ma znaczący wpływ na krajobraz miasta.

-„Dzięki autobusom elektrycznym zmniejszą się także koszty firmy, gdyż średnie zapotrzebowanie autobusów na energię wynosi 1,20 kWh, co w porównaniu z obecnymi cenami energii elektrycznej i paliwa zapowiada wyraźne oszczędności” – dodał członek zarządu.

Dodajmy na koniec, że tramwaje i trolejbusy w Tallinie korzystają w 100% z energii odnawialnej.

16 kwietnia do zajezdni firmy Tallinna Linnatransport przyjechały pierwsze autobusy elektryczne w Tallinie / fot. Mark Kitajev/TLT
16 kwietnia do zajezdni firmy Tallinna Linnatransport przyjechały pierwsze autobusy elektryczne w Tallinie / fot. Mark Kitajev/TLT

Komentarze