Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwsze elektryczne Ikarusy w Szczecinku już na liniach. Węgierska piątka

infobus
08.09.2024 15:08
0 Komentarzy

Szczecinek to drugie miasto w Polsce – po Pszczynie, które wprowadziło na linie w pełni elektryczne autobusy marki Ikarus.

Kolejne szczecineckie elektrobusy (po Ursusach) wyjechały już na ulice miasta 6 września, obsługując m.in. linie 1 i 7. To symboliczny powrót kultowej marki z Węgier na polski rynek po wielu latach nieobecności.

Spis treści:

  1. Ile elektrycznych autobusów marki Ikarus zostało wprowadzonych do floty komunikacji miejskiej w Szczecinku?
  2. Jaką maksymalną odległość mogą przejechać autobusy Ikarus 120e bez potrzeby ładowania?
  3. Jakie wsparcie finansowe miasto Szczecinek otrzymało na zakup nowych elektrycznych autobusów?

Węgierski elektryk

Każdy z nowych autobusów ma długość 12 metrów i jest napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 170 kW. Pojazdy mogą zabrać na pokład 86 pasażerów, w tym 28 na miejscach siedzących. Każdy autobus wyposażono w baterię o pojemności 314 kWh, co pozwala im przejechać co najmniej 270 km dziennie bez potrzeby ładowania. Dodatkowo autobusy posiadają elektryczny system ogrzewania wspomagany agregatem na olej napędowy.

Pojazdy są również wyposażone w nowoczesne technologie, takie jak system informacji pasażerskiej, zapowiedzi głosowe, system monitoringu wizyjnego, system zliczania pasażerów oraz geolokalizację. Wszystkie autobusy są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, co podnosi komfort użytkowania.

Inwestycja w nowe autobusy, wraz z zakupem pięciu mobilnych ładowarek, kosztowała łącznie 10,67 mln zł. Kwota ta obejmowała również zakup pięciu mobilnych ładowarek. Razem z nim średni koszt jednego autobusu Ikarus 120e na poziomie 2,134 mln zł. Zakup został sfinansowany z budżetu miasta oraz wsparcia Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który udzielił dotacji w wysokości 8,26 mln zł oraz pożyczki na preferencyjnych warunkach w kwocie 2,4 mln zł. Wkład własny miasta wyniósł 2,45 mln zł.

Autobus Ikarus we flicie KM Szczecinek
Autobus Ikarus we flicie KM Szczecinek

Plus SPP

Dodajmy na koniec, że w Szczecinku trwają przygotowania do uruchomienia Strefy Płatnego Parkowania. To kolejen wspracie dla lokalnego transportu publicznego. Przed siedzibą Urzędu Miasta pojawił się parkomat. Na razie w formie testowej, ale już niebawem takie urządzenia mają pojawić się na ulicach w centrum Szczecinka. O szczegółach technicznych takiego rozwiązania opowiadali w ratuszu przedstawiciele firmy MBS Computer Graphik (producent parkomatów) oraz Michał Herman ze Simply Parking sp. z o.o. (odpowiedzialna m.in. za kontrolę biletów).

-Musimy zmienić nasze podejście – przesiadać się na darmową komunikację miejską, zostawiać samochody w domu, a jeśli już musimy jechać do centrum, to tylko na krótko, inaczej trzeba będzie zapłacić za parkowanie – uważa burmistrz Szczecinka.
Jerzy Hardie-Douglas w ostatnim wywiadzie w TV Zachód wyjaśniał, że rozważane są różne rozwiązania. – Nie będzie tak, że każdy, kto przyjedzie, od razu będzie musiał płacić. Z pewnością będą przewidziane ulgi dla mieszkańców, aby mogli parkować pod swoimi domami. Na pewno będą też zniżki, na przykład na Kartę Mieszkańca, nad którą wciąż pracujemy. Generalna zasada będzie jednak taka, że za parkowanie w centrum miasta trzeba będzie płacić. Pierwsze 15 minut będzie darmowe, ale potem obowiązywać będzie opłata.

Komentarze