Pierwsze autokary LNG w sieci FlixBusa Polska. Na trasie Kraków-Praga
28 maja 2025 r. oficjalnie zaprezentowano pierwszy w sieci FlixBus Polska autobus dalekobieżny zasilany skroplonym gazem ziemnym - Scania-Irizar i6s LNG.
Dwa takie pojazdy specjalnie pod tą trasę zakupił czeski przewoźnik UMSE i są one już od ok. dwóch tygodni wykorzystywane na trasie Praga–Kraków. Uroczystość miała miejsce na stacji Shell w Gliwicach na ulicy Bojkowskiej 74, gdzie te autokary codziennie tankują. To unikatowe wdrożenie w skali całej Europy Środkowej.
Rozkład jazdy:
- Kiedy i gdzie oficjalnie zaprezentowano pierwszy w Polsce autobus dalekobieżny FlixBusa zasilany LNG?
- Jaką trasę obsługują autobusy Scania-Irizar i6s LNG zakupione przez czeskiego przewoźnika UMSE?
- Jakie są korzyści środowiskowe wynikające z zastosowania LNG lub bioLNG w transporcie autobusowym według FlixBusa?
LNG na trzech osiach
Dwa 14-metrowe autokary z zabudową Irizar i6s na podwoziach Scania obsługują codzienne kursy z Pragi przez Brno, Ołomuniec, Ostrawę, Katowice aż do Krakowa, w tym także połączenia z lotniskami w Krakowie i Pradze. Obie jednostki jeżdżące między Czechami a Polską należą do czeskiego przewoźnika UMSE z siedzibą w Libercu. Firma ta odpowiada również za obsługę i tankowanie autokarów, w tym na stacjach GasNet w Czechach oraz Shell w Gliwicach po stronie polskiej.
Wprowadzenie tych pojazdów jest efektem wspólnego projektu FlixBusa i UMSE, który ma na celu przetestowanie napędów LNG czy bioLNG w regularnym transporcie autokarowym. Jak na razie na rynku pojazdów dalekobieżnych nie ma za szerokiej alternatywy i w zasadzie UMSE sięgnęło po jedyny masowo produkowany model, czy autokar Scania-Irizar i6s LNG, zaprezentowane przez producenta w 2022 r. na targach IAA w Hanowerze. Na jednej tankowanej porcji – około 700 litrów LNG – pokonują dystans nawet 1.150 km. Dwa zbiorniki umieszczone w podwoziu pojazdu są napełniane w zaledwie 15 minut. Jednostką napędową jest silnik gazowy Scania o mocy 410 KM, spełniający najwyższe normy emisyjne.
Autobusy oferują 54 miejsca siedzące, pełną klimatyzację, system cyfrowych lusterek, wysoki standard bezpieczeństwa oraz niski poziom hałasu i wibracji. Ze względu na zabudowę zbiorników, toaleta znajduje się w tylnej części pojazdu.
LNG jako realna alternatywa
Jak podkreśla Kamila Zalewska, dyrektor ds. rozwoju biznesu FlixBus Polska, LNG to paliwo przejściowe, które już dziś pozwala zmniejszyć emisje CO₂ w transporcie długodystansowym. W zależności od warunków, redukcja wynosi od 10 do nawet 15% względem diesla. Jeszcze większy efekt można osiągnąć, wykorzystując bioLNG – gaz powstający z odnawialnych źródeł, którego spalanie może ograniczyć emisję nawet o 90%.
Co istotne, projekt został wdrożony bez dotacji i wsparcia regulacyjnego. To mocny sygnał dla rynku – technologia jest gotowa, ale wymaga systemowego impulsu, by stać się realną alternatywą na większą skalę. FlixBus apeluje do władz o stworzenie zachęt inwestycyjnych i rozwój infrastruktury ładowania i tankowania paliw alternatywnych. Podsumowując: dane techniczne autobusów Irizar i6s LNG (FlixBus / UMSE):
- Model: Irizar i6s LNG
- Podwozie: Scania
- Typ pojazdu: autokar dalekobieżny
- Długość: 14 metrów
- Liczba miejsc: 54
- Pojemność zbiorników: 700 litrów LNG (w dwóch zbiornikach)
- Zasięg: 1.150 km na jednym tankowaniu
- Czas tankowania: ok. 15 minut
- Typ silnika: gazowy, 410 KM
- Emisje NOx: o 70% niższe niż w dieslu
- Cząstki stałe: brak emisji
- Hałas i wibracje: znacznie zredukowane względem diesla
- Zużycie i emisje: do 13% niższe niż wcześniejsze modele Irizar
- Systemy: zaawansowane systemy bezpieczeństwa, cyfrowe lusterka, nowoczesna klimatyzacja, ergonomiczny design
- Toaleta: umieszczona w tylnej części (z powodu instalacji zbiorników LNG)
- Tylne drzwi: służą jako wejście dla pasażerów
- Paliwo alternatywne: możliwość zasilania bioLNG (do 90% redukcji CO₂ względem diesla)
- Bezpieczeństwo: kierowcy przeszli specjalistyczne szkolenie w zakresie tankowania LNG
- Infrastruktura: Czechy: stacja GasNet w Pradze + Polska: stacja Shell w Gliwicach
FlixBus: kolejny krok
Polska i Czechy stały się czwartym rynkiem w Europie, po Niemczech, Włoszech i Holandii, gdzie FlixBus wprowadza regularne kursy z użyciem autobusów na LNG. Jak mówi Kamila Zalewska projekt łączy potencjał regionu z europejską strategią Flix na rzecz transportu neutralnego emisyjnie do 2040 r.
„Modernizacja taboru jest kluczowym elementem strategii FlixBusa, której celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej (Net Zero) do 2040 roku w Europie i do 2050 roku globalnie. Chcemy zaoferować możliwość podróżowania w sposób zrównoważony, zapewnić efektywne usługi i motywować ludzi do korzystania z transportu publicznego. Połączenie naszej rozbudowanej sieci połączeń z najnowocześniejszymi technologiami firm Irizar i Scania pozwala nam lepiej realizować ten cel. Liczymy również, że przejście na bardziej ekologiczną komunikację zostanie wsparte przez władze publiczne poprzez zachęty do odnawiania taboru i rozwoju niezbędnej infrastruktury. Dzięki połączeniu kluczowych lokalizacji w Czechach i Polsce osiągamy synergię we wdrażaniu tej technologii i chcemy umożliwić władzom obu krajów zapoznanie się z potencjałem, jaki oferuje LNG i bioLNG” - podkreśliła Kamila Zalewska
Komentarze